تبیان، دستیار زندگی
کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اگر ایران در سیگنال‌هایی که درباره‌ی موضوع هسته‌یی داده، جدی باشد احتمال دارد باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران هفته‌ آینده در نیویورک دیدار کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال دیدار اوباما و روحانی


کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اگر ایران در سیگنال‌هایی که درباره‌ی موضوع هسته‌یی داده، جدی باشد احتمال دارد باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران هفته‌ آینده در نیویورک دیدار کند.

اوباما و روحانی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ دیدار روسای جمهور آمریکا و ایران در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تغییری در لحن بیان ایران و غرب ایجاد شده است. غرب از زمانی که روحانی برسر کار آمده است اعلام کرده که چنین دیداری محتمل است اما برای این دیدار برنامه‌ریزی نشده است.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد اما همواره این احتمال موجود است.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به مصاحبه‌ حسن روحانی با شبکه‌ ان بی سی، گفت: روحانی در این مصاحبه نشانه‌های مثبتی را درباره‌ این احتمال بیان کرده است، اما عملکرد مهمتر از حرفها است.

کارنی بار دیگر اضافه کرد: اوباما تمایل به برگزاری مذاکرات دو جانبه با ایرانیان دارد به شرط این که ایرانیان درباره‌ پاسخ به جامعه‌ بین‌المللی جدی باشند و برنامه‌ نظامی هسته‌یی خود را کنار بگذارند.

به گزارش ایسنا ادعای نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت‌هایش تاکید داشته است.

حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگار آمریکایی ان بی سی مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست، اما هرچیزی در دنیای سیاست امکان پذیر است البته بسته به شرایطی است که بوجود می‌آید.

"فرانسوا اولاند" اظهار داشت که دعوت حسن روحانی رئیس جمهور ایران را برای ملاقات در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته است

رییس جمهور فرانسه: با روحانی دیدار می کنم

رئیس جمهور فرانسه گفت که با حسن روحانی در آمریکا دیدار می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، "فرانسوا اولاند" اظهار داشت که دعوت حسن روحانی رئیس جمهور ایران را برای ملاقات در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته است.

این نخستین دیدار میان سران ایران و فرانسه در 8 سال گذشته است.

آخرین دیدار میان سران ایران و فرانسه در سال 2005 میان سیدمحمدخاتمی و ژاک شیراک رۆسای جمهور وقت دو کشور در پاریس انجام شد.

همچنین قرار است وزیر خارجه فرانسه هم با همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف در نیویورک دیدار و گفتگو کند. این نخستین دیدار میان وزیران خارجه دو کشور از سپتامبر 2011 تاکنون است.

اولاند قبل از ترک شهر باماکو در کشور آفریقایی مالی به خبرنگاران گفت: برنامه دیدار با رئیس جمهور جدید ایران وجود دارد. این دیدار به درخواست طرف ایرانی برگزار می شود.

اولاند نخستین رهبر یک کشور غربی از گروه 1+5 است که با روحانی دیدار خواهد کرد.

کارنی بار دیگر اضافه کرد: اوباما تمایل به برگزاری مذاکرات دو جانبه با ایرانیان دارد به شرط این که ایرانیان درباره‌ پاسخ به جامعه‌ بین‌المللی جدی باشند و برنامه‌ نظامی هسته‌یی خود را کنار بگذارند

واکنش کیهان به خبر دیدار احتمالی اوباما و روحانی

کیهان در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر احتمال دیدار روحانی و اوباما، درستون گفت و شنود نوشت:

گفت: سخنگوی کاخ‌سفید از احتمال دیدار روحانی با اوباما در نیویورک خبر داده است.

گفتم: آقای روحانی هم در پاسخ به خبرنگار ان.‌بی‌.سی که پرسیده بود آیا در نیویورک با اوباما ملاقات می‌کنید؟ گفته بود‌«در عالم سیاست هر چیزی امکان دارد»!

گفت:‌ آمریکا به خاطر شکست‌های پی در پی 10 سال اخیر از ایران و جبهه مقاومت به این ملاقات احتیاج دارد تا وانمود کند که ایران از مواضع انقلابی خود کوتاه آمده است! ولی این ملاقات برای ایران اسلامی چه سودی خواهد داشت؟

گفتم: چه عرض کنم؟! یارو به رهگذری گفت؛ می‌توانی این چمدان سنگین را تا طبقه هفتم برای من حمل کنی؟ رهگذر پرسید؛ در مقابل چه می‌دهی؟ و یارو جواب داد هیچی! رهگذر بعد از آن که چمدان را به سختی حمل کرد، منتظر مزدش بود و گفت؛ حالا همان هیچی را بده! و یارو گفت؛ گوشه آن فرش را بالا بزن! چه می‌بینی؟ رهگذر گفت؛ هیچی! و یارو گفت؛ همان را بردار و برو!

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: ایسنا، عصر ایران، کیهان