تبیان، دستیار زندگی
کمتر کسی را می‌توان یافت که تاکنون با اتوبوس به سفر نرفته باشد. تقریبا همه ما حداقل یک بار در زندگی مسافرت با اتوبوس را تجربه کرده‌ایم. سفرهای دانش آموزی و دانشجویی، تورهای خانوادگی و دوستانه و بسیاری از سفرهایی که به قصد کار، آموزش، سلامت و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتوبوسی گردش کنید


کمتر کسی را می‌توان یافت که تاکنون با اتوبوس به سفر نرفته باشد. تقریبا همه ما حداقل یک بار در زندگی مسافرت با اتوبوس را تجربه کرده‌ایم. سفرهای دانش آموزی و دانشجویی، تورهای خانوادگی و دوستانه و بسیاری از سفرهایی که به قصد کار، آموزش، سلامت و... صورت می‌گیرند، معمولا در مسافت‌های کم با اتوبوس برگزار می‌شوند.

اتوبوسی گردش کنید

بسیاری از افراد سفر با اتوبوس را برابر با خستگی مفرط، بدن درد و هدر رفتن زمان قلمداد می‌کنند. در گذشته سفر با اتوبوس کار طاقت‌فرسایی بود، اما در چند سال گذشته با ورود اتوبوس‌های لوکسی که امکان تخت شدن صندلی‌ها را برای مسافران فراهم می‌کنند و از امکانات صوتی و تصویری و همچنین سیستم تهویه مناسب برخوردار هستند، سفر با اتوبوس راحت‌تر شده و رونق گرفته است. هم‌اکنون امکان سفر به چند کشور همسایه با این اتوبوس‌های راحت فراهم شده و بسیاری از گردشگران به صورت زمینی به این کشورها سفر می‌کنند.

آرامش در مسیرهای ناآشنا

قطعا سفر با خودروی شخصی از مزایای بسیاری نسبت به اتوبوس برخوردار است، اما اگر قصد سفر به مکان‌هایی را دارید که تاکنون به آنجا سفر نکرده‌اید و با مسیرها، فرهنگ و هنجارهای اجتماعی آن مناطق آشنایی ندارید، بهتر است اتوبوس را انتخاب کنید. با این کار علاوه بر داشتن امنیت و آرامش بیشتر، این امکان را خواهید داشت که با فراغت و آرامش از چشم‌اندازهای مسیر لذت برده و در عین حال خستگی ناشی از رانندگی را نیز نداشته باشید.

مراقب راننده باشید

اگر در طول سفر راننده اتوبوس با سرعتی غیرمجاز رانندگی کرده و به علائم و اصول راهنمایی و رانندگی توجهی نداشت، از او درخواست کنید با سرعت مطمئنه و صحیح رانندگی کند. بهتر است درخواست‌تان را در آرامش و مودبانه بیان کنید و فراموش نکنید حتی بداخلاق‌ترین افراد نیز در مقابل روی خوش تسلیم می‌شوند. همچنین توجه داشته باشید هیچ راننده‌ای نباید به طور مستمر بیش از هشت ساعت رانندگی کند. این مساله در زمانی که با تورهای مسافرتی در جاده هستید اهمیت بسیاری دارد، چرا که گاهی دیده شده اتوبوس‌های تورها با تنها یک راننده به سفر می‌روند.

توصیه‌هایی دیگر

ـ بهتر است در سفرهای اتوبوسی کفش راحت بپوشید تا بر اثر نشستن طولانی مدت و ورم پا، دچار مشکل نشوید و با درآوردن کفش هایتان دیگران را نیز آزار ندهید.

ـ پیش از سفر از غذاهای سبک استفاده کنید. بهتر است از غذاهایی که از سوی شرکت اتوبوسرانی طی مسیر به شما داده می‌شود، استفاده کنید و کمتر از غذاهای رستوران‌های بین راهی که مطمئن نیستند، استفاده کنید.

ـ اگر در طول مسیر دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید، در هر توقف اتوبوس پیاده شده و کمی قدم بزنید. بهتر است در اتوبوس مطالعه نکنید و با گوش دادن به موسیقی ملایم، خود را آرام نگه دارید.

ـ در طول مسافرت با اتوبوس به ازای هر نفر می‌توان 20 کیلوگرم بار به همراه داشت و لازم نیست بابت آن هزینه اضافی پرداخت کرد.

شرکت‌های مسافربری ملزم هستند در همان ساعتی که در بلیت شما درج شده وسیله نقلیه مناسبی برای سفر شما آماده کنند، ولی در صورت تاخیر بیش از یک ساعت در حرکت وسیله نقلیه عمومی، شرکت ملزم به تامین وسیله نقلیه جایگزین و یا استرداد کل مبلغ بلیت در صورت درخواست مسافر است

حقوق اتوبوسی‌تان را بشناسید

سفر با اتوبوس شاید سفر طولانی و دشواری باشد اما در همین سفر هم شما حق و حقوقی دارید که باید آنها را مطالبه کند.

این حق شماست که بدانید در سفر اتوبوس چه مسیری را برای رسیدن به مقصد طی و از چه جاده‌ها و شهرهایی گذر می‌کند. معمولا شرکت‌های حمل و نقل، هنگام صدور بلیت، مسیر سفر را به شما اطلاع می‌دهند. نرخ خدمات حمل و نقل مسافر با اتوبوس هر سال را وزارت راه و ترابری از سوی سازمان حمل و نقل پایانه‌های کشور صادر می‌کند.

شرکت‌های مسافربری باید در صورت درخواست شما بدون دریافت وجه اضافی، بلیت صادره را تمدید کنند.

برای کودکان زیر 5 سال که صندلی جداگانه‌ای به آنها اختصاص نمی‌یابد، خدمات حمل و نقل رایگان است. شرکت‌های مسافربری ملزم هستند در همان ساعتی که در بلیت شما درج شده وسیله نقلیه مناسبی برای سفر شما آماده کنند، ولی در صورت تاخیر بیش از یک ساعت در حرکت وسیله نقلیه عمومی، شرکت ملزم به تامین وسیله نقلیه جایگزین و یا استرداد کل مبلغ بلیت در صورت درخواست مسافر است.

اگر شما تا یک ساعت قبل از حرکت از سفر منصرف شوید شرکت‌های مسافربری با کسر 10 درصد کل مبلغ بلیت، پول بلیت را به شما باز می‌گردانند. فراموش نکنید اگر اتوبوس شما در طول سفر دچار نقص فنی شد و از ادامه سفر بازماند، شرکت حمل و نقل موظف است بدون ایجاد هزینه اضافی و در اسرع وقت، وسیله مناسب را برای انتقال مسافران فراهم کند.

پذیرایی از مسافران در داخل اتوبوس و ارائه آب آشامیدنی باید با استفاده از ظروف یک‌بارمصرف استاندارد باشد.

اگر طول سفر شما بیش از هشت ساعت است باید حتما یک راننده کمکی در اتوبوس شما حضور داشته باشد تا در هنگام خستگی و خواب‌آلودگی راننده اول جایش را با او عوض کند.

اتوبوسی گردش کنید

هیچ راننده‌ای حق ندارد با سرعت غیرمجاز براند.

شما در طول مسافرت با اتوبوس می‌توانید 20 کیلوگرم بار را به ازای هر نفر همراه ببرید و اصلا لازم نیست بابت آن هزینه اضافی به شرکت اتوبوسرانی بپردازید. وقتی شما بار و وسایل‌تان را تحویل می‌دهید مسوولیت نگهداری آن برعهده شرکت مسافربری است. مسافران باید در قبال تحویل بارشان به شرکت مسافربری، برچسب شماره‌دار مربوط به بار خود را دریافت کنند.

یک توصیه مهم

اگر قرار است با اتوبوس سفر کنید به یاد داشته باشید که هرگز در رستوران‌های بین‌راهی غذا نخورید. در رستوران بین‌راهی استانداردی وجود ندارد. سطح بهداشت این واحدها در حد ابتدایی است. اگر مجبورید در این مکان‌ها غذا بخورید دست‌کم آنهایی را برگزینید که معتبرتر هستند. اگر چه معمولا رانندگان اتوبوس در رستوران‌های خاص توقف می‌کنند و استفاده از رستوران بهتر، ‌مقدور نیست ولی برای ارزیابی سطح بهداشت این رستوران‌ها به وضعیت دستشویی‌ها، لباس کارگران،‌ نظافت میزها، حضور حشرات و تمیزی وسایل غذا مثل چاقو و چنگال و لیوان دقت کنید.

فرآوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: جام جم، ایران سلامت