تبیان، دستیار زندگی
پس از افشاگری‎های ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا از استراق سمع آژانس امنیت ملی آمریکا، میلیون‎ها کاربر تصمیم گرفتند که دیگر از فیس بوک استفاده نکنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریزش میلیونی کاربران فیس بوک


پس از افشاگری‎های ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا از استراق سمع آژانس امنیت ملی آمریکا، میلیون‎ها کاربر تصمیم گرفتند که دیگر از فیس بوک استفاده نکنند

پس از افشاگری‎های اسنودن، حدود 9 میلیون کاربر آمریکایی و دو میلیون کاربر انگلیسی حساب‎های کاربری‎شان در شبکه‎ی اجتماعی فیس بوک را بسته‎اند.

فیس بوک

پس از افشاگری‎های ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا از استراق سمع آژانس امنیت ملی آمریکا، میلیون‎ها کاربر تصمیم گرفتند که دیگر از فیس بوک استفاده نکنند.

در همین رابطه، ویرایشگر مجله Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking اظهار داشت: "شهروندان به دلیل انتشار گزارش‎هایی در مورد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در مساله حریم شخصی افراد در فضای مجازی، از این پس احتیاط بیشتری نشان می‎دهند".

همکاری مقامات قضایی آمریکا با جاسوسان سایبری کاخ سفید

این در حالی است که  اسناد جدید ابعاد گسترده تری از این جاسوسی را با همکاری مقامات قضایی آمریکا فاش کرده اند.

اسناد جدیدی که افشا شده نشان می‌دهد دادگاه‌های آمریکایی مجوزهای لازم برای جاسوسی‌های سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا را در اختیار آن گذاشته بودند.

اسناد جدیدی که افشا شده نشان می‌دهد دادگاه‌های آمریکایی مجوزهای لازم برای جاسوسی‌های سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا را در اختیار آن گذاشته بودند.

روز گذشته دادگاه نظارت بر امور اطلاعاتی خارجی توضیحات مفصلی ارائه داد که ثابت می‌کرد این دادگاه به دولت آمریکا اجازه داده تا سوابق تماس‌های تلفنی آمریکاییان را نگهداری و ضبط کند.

همین مساله قانونی بودن اقدامات صورت گرفته را ثابت کرده و نشان می‌دهد که به نظر مقامات آمریکایی در جریان این جاسوسی ها، حریم شخصی هیچ شهروندی نقض نشده است.

این دادگاه از سال 2006 مجوز جاسوسی جاسوسان دولت آمریکا از مکالمات تلفنی مردم را صادر کرده بود و به همین علت برخی نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات کنگره آمریکا نسبت به آن انتقاداتی را مطرح کرده بودند. البته تنها پس از افشاگری های ادوارد اسنودن بود که مردم عادی هم در جریان وسعت جاسوسی‌های سایبری و ارتباطی یاد شده قرار گرفتند و نسبت به آن شدیدا اعتراض کردند.

شهروندان به دلیل انتشار گزارش‎هایی در مورد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در مساله حریم شخصی افراد در فضای مجازی، از این پس احتیاط بیشتری نشان می‎دهند

در عین حال افشای مواضع مقامات قضایی آمریکا در این زمینه نشان می دهد قرار نیست هیچ تغییری در رویه‌های آژانس امنیت ملی آمریکا صورت بگیرد و جاسوسی از شهروندان کماکان ادامه می یابد.

باز پس گیری رمزهای اینترنتی از جاسوسان آمریکا

کارشناسان امنیتی در واکنش به رسوایی جدید آژانس امنیتی ملی آمریکا در دست‌یابی به رمز‌گذاری‌های اینترنتی به دنبال ایجاد کمپینی برای بازسازی استانداردهای امنیتی اینترنت هستند.

بعد از افشا‌گری جدید اسنودن درباره دسترسی نهادهای جاسوسی آمریکا به رمز‌گذاری‌های اینترنت، کارشناسان امنیت اینترنت خواستار ایجاد یک کمپین برای بازنویسی امنیت وب سایت‌ها شده‌اند.

این کارشناسان اذعان دارند که این کار نمی‌تواند آسان باشد چرا که متخصصان امنیت شبکه‌ای که برای دولت آمریکا کار می‌کنند اکپرا از خبره‌ترین کارشناسان هستند.

کارشناسان ارشد فناوری اکنون به دنبال این هستند که بدانند جاسوسان آمریکایی به دلیل ضعف در استاندارهای امنیتی به این توانایی رسیده‌اند یا این دسترسی، دلیل دیگری داشته است؟

ادوارد اسنودن

متیو گرین، استاد رمز‌گذاری اینترنتی جان هاپکینز می‌گوید: ما تا به حال تصور می‌کردیم آنها با استفاده از ضعف در استاندارهای امنیتی می‌توانند به بعضی رمز‌گذاری‌های اینترنتی دست پیدا کنند و تصور نمی‌کریم که تا این حد بخواهند دیوانه‌وار عمل کنند.

مسئول قوانین اساسی تکنولوژی اینترنت هم به رویترز گفت که به دنبال تشدید و تقویت استاندارهای امنیتی به خصوص درباره حساب‌های بانکی، ایمیل‌ها و دیگر صفحات است.

آرکو، یک متخصص امنیت شبکه نیز رسوایی اخیر آژانس امنیت ملی آمریکا را یک نمونه از خطرات پیش‌بینی نشده شبکه‌های اینترنت عنوان کرده و تاکید می‌کند که باید برای پاسخ به این تهدیدات، تمهیدات جدی در نظر گرفت.

دیگر کارشناسان امنیت شبکه می‌گویند که اسناد تازه منتشر شده اسنودن نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا با دستکاری استانداردها به چنین توانایی دست یافته است .

اسناد ارائه شده اسنودن به گاردین، نیویرک تایمز و دیگر رسانه‌ها نشان می‌دهد که این نهاد امنیتی آمریکا با دسترسی به رمز‌گذاری‌های اینترنتی به دنبال این بودند تا امکان ورود مخفیانه به بعضی طرح‌ها و تضعیف استانداردها را به دست بیاورد.

بر اساس تازه‌ترین افشا‌گری‌های ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2000 به طور مخفیانه اطلاعات دیجیتال صدها میلیون نفر را هک کرده و این در حالی است که افراد یاد شده تصور می‌کردند به علت قوانین موجود در مورد حریم شخصی از گزند نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا در امان هستند.

اسناد ارائه شده اسنودن به گاردین، نیویرک تایمز و دیگر رسانه‌ها نشان می‌دهد که این نهاد امنیتی آمریکا با دسترسی به رمز‌گذاری‌های اینترنتی به دنبال این بودند تا امکان ورود مخفیانه به بعضی طرح‌ها و تضعیف استانداردها را به دست بیاورد

اطلاعات رمزگذاری شده هک شده عبارتند از اطلاعات حساب‌های بانکی، سوابق پزشکی بیماران، اسرار تجاری، جستجوی‌های تحت وب کاربران، چت‌های اینترنت، جزییات تماس‌های تلفنی ثابت و همراه و ... این نوع جاسوسی منحصر به کاربران آمریکایی نبوده و همه افرادی که در نقاط مختلف جهان از اینترنت استفاده می‌کنند را در بر می‌گیرد.

بر این اساس در بودجه سال 2013 آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از 250 میلیون دلار بودجه به قفل شکنی و رمزشکنی از این اطلاعات اختصاص یافته و از دهها ابررایانه برای تسریع امور کمک گرفته شده است.

فرآوری: عطاالله باباپور

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افتانا/ سیتنا