تبیان، دستیار زندگی
امام مهدى (عج) با نهضت خود، درهاى رحمت را باز مى كند و موجب تكامل علوم و صنایع خواهد شد و علوم، چنان رشد و گسترش خواهد یافت كه همه شگفت زده خواهند شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخی اقدامات اولیه امام زمان(عج) هنگام ظهور (4)

تكامل علمى و عقلى مردم

ظهور


از مجموع احادیث، استنباط مى شود كه براى انسان، در دوره ى حكومت امام مهدى (عج) تمام ایده آل ها و آرزوهاى حقّى كه دارد و ممكن است كه بر آن ها دست بیازد، تحقّق خواهد یافت و از نظر علمى، اخلاقى، اقتصادى، امنیتى، ... به كمال مطلوب خود، خواهد رسید.


در پی سلسله مقالاتی که اقدامات اولیه امام زمان علیه السلام هنگام ظهور را در آن بررسی میکنیم، در این مقاله نیز به توضیح برخی دیگر از این اقدامات می پردازیم:

1ـ عمران و آبادى

امام زمان (علیه السلام) علاوه بر هدایت دینى، اجتماعى، سیاسى، به امور دنیوى نیز رسیدگى مى كند و به عمران و آبادى شهرها و روستاها خواهد پرداخت.

امام باقر (علیه السلام) مى فرماید: فلا یبقى فی الأرض خراب الّا عُمَّر; (بحارالأنوار، ج 52، ص 191) بر روى زمین، هیچ خرابى نخواهد بود، مگر این كه آباد خواهد شد.

مفضّل از امام صادق (علیه السلام) نقل مى كند كه آن حضرت فرمود: هنگامى كه قائم آل محمد (علیهم السلام) قیام كند، در پشت كوفه، مسجدى بنا خواهد كرد كه هزار در دارد و خانه هاى كوفه به نهر كربلا متصل خواهد شد. (بحارالأنوار، ج 52، ص 337)

در حدیث دیگرى نقل شده كه امام مهدى (علیه السلام) راه ها را وسیع مى كند، آب هاى ناودان ها و فاضلاب ها را كه به راه هاى عمومى مى ریزد، قطع مى كند و چیزهایى را موجب راه بندان مى شوند، رفع مى كند. و خلاصه اینکه، امور شهرى را سامان خواهد داد.

2ـ تكامل علمى و عقلى مردم

امام مهدى (عج) با نهضت خود، درهاى رحمت را باز مى كند و موجب تكامل علوم و صنایع خواهد شد و علوم، چنان رشد و گسترش خواهد یافت كه همه شگفت زده خواهند شد.

از مجموع احادیث، استنباط مى شود كه براى انسان، در دوره ى حكومت امام مهدى (عج) تمام ایده آل ها و آرزوهاى حقّى كه دارد و ممكن است كه بر آن ها دست بیازد، تحقّق خواهد یافت و از نظر علمى، اخلاقى، اقتصادى، امنیتى، ... به كمال مطلوب خود، خواهد رسید

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: علم، بیست و هفت حرف است. تمام آن چه انبیا آورده اند، دو حرف است و مردم، تا امروز، بیش از آن دو حرف نمى شناسند. هنگامى كه قائم ما (علیه السلام) قیام كند، بیست و پنج حرف را مى آورد و بین مردم توسعه خواهد داد و به دو حرف قبلى اضافه خواهد كرد تا بیست و هفت حرف كامل شود. (بحارالأنوار، ج 52، ص 336)

این حدیث، نشانه ى سرعت و شتاب زدگى و گسترش و توسعه ى علوم در میان مردم است كه به دست امام مهدى (عج) صورت خواهد گرفت، به گونه اى كه در مدّت حكومت آن حضرت، مردم، بیش از دَه برابر آن چه را از زمان خلقت تا زمان قیام آن حضرت از علم به دست آورده بودند، به دست خواهند آورد.

در روایت دیگرى امام باقر (علیه السلام) مى فرماید: هنگامى كه قائم ما قیام كند، دست خود را بر روى سر بندگان خواهد گذاشت و بدین وسیله، عقل هاى آنان جمع مى شود و اخلاقشان كامل مى شود. (بحارالأنوار، ج 52، ص 336)

از مجموع احادیث، استنباط مى شود كه براى انسان، در دوره ى حكومت امام مهدى (عج) تمام ایده آل ها و آرزوهاى حقّى كه دارد و ممكن است كه بر آن ها دست بیازد، تحقّق خواهد یافت و از نظر علمى، اخلاقى، اقتصادى، امنیتى، ... به كمال مطلوب خود، خواهد رسید.

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: علم، بیست و هفت حرف است. تمام آن چه انبیا آورده اند، دو حرف است و مردم، تا امروز، بیش از آن دو حرف نمى شناسند. هنگامى كه قائم ما (علیه السلام) قیام كند، بیست و پنج حرف را مى آورد و بین مردم توسعه خواهد داد و به دو حرف قبلى اضافه خواهد كرد تا بیست و هفت حرف كامل شود

3ـ برخی از اولویت های اقدامات حضرت در شهر مكه

1. معرفی:

حضرت امام سجاد ـ علیه السلام ـ می فرمایند: «آن حضرت به سخن گفتن پرداخته و می فرمایند كه ایها الناس منم فلانی (مهدی) پسر فلانی (حضرت امام عسكری ـ علیه السلام ـ) منم پسر پیغمبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دعوت می كنم شما را به آنچه پیغمبر خدا را دعوت می كرد.

2. دفاع در برابر مهاجمان:

در ادامه حدیث فوق آمده: هجوم می آورند كه او را بكشند پس سیصد و سیزده تن از او دفاع می كنند. (بحارالانوار، مجلسی، 52،‌ب 26، ص 306، ح 79)

3. نیایش:

پس از دفاع، «حضرت بین دو نقطه ركن و مقام (در خانه خدا) چهار ركعت نماز می گذارند.»

4. بیعت گرفتن:

حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ: «پس آنگاه به اسم او از آسمان ندا شود و او در پشت مقام باشد. اصحاب به ایشان عرض می كنند: اكنون دیگر به اسم شما ندا شد، منتظر چه هستید؟ آنگاه دست او را بگیرند و برای بیعت عمومی بیاورند حضرت آمده و به حجرالاسود تكیه نموده و...»

5. سخنرانی مراسم اخذ بیعت:

«و اولین جمله ای كه ایشان با آن كلام خود آغاز می كند این آیه است: «بقیه الله خیرٌ لكم إن كنتم مۆمنین:‌ باقیمانده حجت خدا برای شما بهتر است البته اگر مۆمن بوده‌اید: سپس بگوید: منم بقیه الله. (بحارالانوار، ج 26، ص 305، ح 78)

آنگاه سیصد و سیزده نفر با او بیعت كرده و دیگران هم بیعت می كنند.

6. اجراء عدالت و حدود الهی

7. تعیین حاكم برای مكه.

8. خروج از مكه و عزیمت به مدینه.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش مهدویت تبیان   


منابع:

مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.