تبیان، دستیار زندگی
همه حساب و کتاب های زندگی اش به هم می ریزد، وقتی صاحبخانه از پشت تلفن می گوید یا باید 400هزار تومان روی اجاره اش بگذارد یا این که خانه را تخلیه کند. حال کسی را دارد که یک سطل آب یخ روی سرش ریخته اند،مبهوت است و نمی داند باید چه تصمیمی بگیرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کابوسی به نام اجاره نشینی!


همه حساب و کتاب های زندگی اش به هم می ریزد، وقتی صاحبخانه از پشت تلفن می گوید یا باید 400هزار تومان روی اجاره اش بگذارد یا این که خانه را تخلیه کند.
مسکن-اجاره

حال کسی را دارد که یک سطل آب یخ روی سرش ریخته اند،مبهوت است و نمی داند باید چه تصمیمی بگیرد.با این اوصاف باید ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان کرایه خانه بدهد و این جدای از اقساط ماهانه ای است که باید پرداخت کند. زن و شوهر کفش آهنی به پا می کنند و راهی بنگاه های مسکن می شوند. رفت و آمدی دو هفته ای که در آخر نتیجه اش می شود ماندن در همان خانه و افزودن 400هزار تومان به اجاره آقای موجر.

گرانی اجاره بهای ساختمان در تهران پابه پای گرانی مسکن پیش می رود و هرسال این مستاجر ها هستند که با پیشنهادهای سرسام آور صاحبخانه ها مواجه می شوند. آن ها مجبورند مبالغی هنگفت را به عنوان اجاره بها به صاحبخانه ها بپردازند.دراین بین اما باید مستاجر باشی و موعد تخلیه خانه اجاره ای ات رسیده باشد تا حال و روز اجاره نشین ها را درک کنی.

بیشتر افراد اجاره نشین از دهک های پایین جامعه هستند و متعاقبا برای تامین نیازهای روز مره خود با مشکلات زیادی روبرو هستند و بحث اجاره نشینی برایشان مثل یک کابوس بزرگ است و با سر رسیدن موعد قرار داد این کابوسها برایشان شبانه روزی میشود و باعث ایجاد تنشهای خانوادگی و مشکلات دیگری در جامعه میشود.

بازار مکاره دلالی

متأسفانه در این وانفسا و در این بازار مکاره برخی از این دلالان و واسطه های خانه و املاک چنان قاطر چموش خود را چهار نعل می تازانند و دائم چنان در گوش صاحب خانه ها می خوانند که اجاره خانه ها چنین و چنان شده است که حتی برخی صاحب خانه های باانصاف وسوسه می شوند و به دام ستمکاری برخی از این بنگاه داران می افتند و به مستأجران خود ظلم می کنند. حتی برخی از این بنگاه داران به در خانه مستأجران مراجعه می کنند و می گویند شما کی می خواهید خانه را خالی کنید آن هم بدون اطلاع صاحب خانه!

در این وانفسا و در این بازار مکاره برخی از این دلالان و واسطه های خانه و املاک چنان قاطر چموش خود را چهار نعل می تازانند و دائم چنان در گوش صاحب خانه ها می خوانند که اجاره خانه ها چنین و چنان شده است که حتی برخی صاحب خانه های باانصاف وسوسه می شوند و به دام ستمکاری برخی از این بنگاه داران می افتند و به مستأجران خود ظلم می کنند. حتی برخی از این بنگاه داران به در خانه مستأجران مراجعه می کنند و می گویند شما کی می خواهید خانه را خالی کنید آن هم بدون اطلاع صاحب خانه!

البته از انصاف به دور است که همه صاحبان این حرفه را به یک چوب برانیم و همه را مثل هم بدانیم بلکه می توان ادعا کرد در مقابل عده ای که برای به جیب زدن پول قسم های آنچنانی می خورند و حیله ها می کنند و بازار داغی هایی که در این بازار مکاره به راه می اندازند کسانی هم هستند که در همین بنگاه ها رعایت عدل و انصاف را می کنند و سعی بلیغ برای به دست آوردن نان حلال دارند. نباید از نظر دور داشت که در بین مستأجران هم هستند کسانی که به تعهدات خود عمل نمی کنند و از خانه مردم مراقبت لازم را انجام نمی دهند و رعایت حال صاحب خانه و همسایگان را نمی کنند.

اجاره

شاخ تیز دیو مسکن

به هر صورت آن چه مسلم است، مجموعه ای از عوامل دست به دست هم داده و شاخ دیو مسکن را هر روز تیزتر کرده است. و شاخ و خنجر این دیو غول پیکر هر روز بیشتر سینه خانه به دوشان را می شکافد و بر جراحت آن می افزاید. اما در این بیدادکده هنوز هستند برخی کسانی که از مسیر اجحاف و ظلم به مستأجران بسیار دورند و بر مسیر انصاف و مدارا حرکت می کنند که سراغ دارم برخی از صاحب خانه ها را که ظرف 3 سال اخیر با وجود افزایش سرسام آور اجاره ها این آدم های بسیار باانصاف در کل 3 سال مجموعاً 70 هزار تومان به اجاره خانه شان اضافه کرده اند و حتی کسی را می شناسم که گاه تا حدود 4 ماه اجاره مستأجرش به تأخیر افتاده اما به گونه ای در ساختمان رفت و آمد می کند که مستأجر شرمنده نشود اما در مقابل هستند افرادی که انقدر بر اجاره خانه هایشان اضافه می کنند که وقتی فرد مستاجر با آن روبرو میشود در جای خود میخ کوب میشود و برای مدتی خون در وجودش از جریان می‌ایستد.

قیمتهای باور نکردنی و رو به افزایش که نه به قیمت دلار ، طلا و یا نفت کاری داردو هر لحظه که مالک اراده کند افزایش پیدا میکند باعث بروز  مشکلات زیادی برای قشر ضعیف اجاره نشین شده است.

برخی از صاحب خانه ها را که ظرف 3 سال اخیر با وجود افزایش سرسام آور اجاره ها این آدم های بسیار باانصاف در کل 3 سال مجموعاً 70 هزار تومان به اجاره خانه شان اضافه کرده اند و حتی کسی را می شناسم که گاه تا حدود 4 ماه اجاره مستأجرش به تأخیر افتاده اما به گونه ای در ساختمان رفت و آمد می کند که مستأجر شرمنده نشود

باید به این مطلب اشاره داشت که در حال حاضر اجاره مسکنی با متراژ 50 متر که کمترین نیاز یک خانواده کم جمعیت است به میزانی رسیده است که از توان پرداخت آنها خارج است و یا برای پرداخت آن تمام اعضا باید در مشقت و سختی امورات زندگی خود را بگذرانند.

این را باید عنوان داشت که یک زوج جوان وقتی بخواهند یک زندگی مشترک را آغاز کنند اولین نیازشان مسکن است و اگر این زوج از قشر ضعیف جامعه باشند به طور حتم برای اجاره مشکل به مشکل خواهند خورد و این خود یکی از موارد بازدارنده برای شروع یک زندگی برای زوج های جوان است.

اجاره بها

مستأجران را دریابید

با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات مسکن، مردم و کارشناسان از مسئولان انتظار دارند ضمن تقویت نظارت، علت‌های واقعی افزایش قیمت اجاره‌بها را شناسایی کرده و با آن مقابله کنند. مروری بر دفاعیات و توجیهات دولت نشان‌دهنده شباهت وعده‌های فعلی با سال گذشته است. در همین حال مردم نگران تکرار تجربه سال گذشته در بازار مسکن بوده و خواستار توجه بیشتر مسئولان به‌نظر محافل کارشناسی و اجرای طرح‌های کارآمد و عملی در این بازار هستند.

قیمت های اجاره مسکن نیازمند شورای قیمت گذاری

به گفته برخی کارشناسان قیمت اجاره بهای مسکن را بایستی برایش ظوابطی خاص تعریف شود تا هم برای مالک قابل قبول باشد و هم به مستاجر فشار کمتری وارد شود و البته این را میتوان در شورایی پیگیر شد که برای این کار تشکیل شود. باایجاد این شورا که میتواند از نماینده دادگستری ،نماینده فرماندار، نماینده صنف املاک ،نماینده ثبت اسناد واملاک ، نماینده شورای شهر و فردی از معتمدان محل یا شورایاران  تشکیل شود  هم در جهت نظارت و هم در خصوص قیمت گذاری اقدامات موثری را میتوان انجام داد  به این صورت که این افراد در جلساتی که دارند نسبت به منطقه و میزان وسع مردم به تعیین نرخی برای میزان اجاره بها بپردازند که این مهم در بازده زمانی خاصی باشد که کمترین ضرر را به طرفین اجاره ملک بزند و در صورت امکان به صورت سه ماهه یا فصلی این جلسات را برگزار کنند.

حال در پایان این را باید گفت که در هر صورت اگر مالکان و مشاوران املاک کمی از خواسته های خود را کاهش داده و بیشتر به فکر قشر ضعیف اجاره نشین باشند اندکی از دغدغه های آنها را کاهش خواهند داد و دولت نیز با اقدامات موثر و به هنگام خود در جهت آسایش این قشر قدمهایی را همچون گذشته بردارد تا کمترین آسیب متوجه اجاره نشین شود و بتواند در مدت زمان کوتاهی خود صاحب ملک  شود.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- تعامل / 2- همشهری / 3- خبرگزاری آریا