تبیان، دستیار زندگی
محور حركت نهضت جهانى امام مهدى، قرآن است و آن حضرت با تعلیم قرآن، آن را سرمشق زندگى انسان ها قرار خواهند داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخی اقدامات اولیه امام زمان(عج) هنگام ظهور(1)

احیاى قرآن و معارف قرآنى

ظهور


محور حركت نهضت جهانى امام مهدى، قرآن است و آن حضرت با تعلیم قرآن، آن را سرمشق زندگى انسان ها قرار خواهند داد.


دوران پس از ظهور حضرت مهدى (عج) بدون شك، والاترین و شكوفاترین و ارجمندترین، فصل تاریخ انسانیّت است. آن دوران، دورانى است كه وعده هاى خداوند درباره ى خلافت مۆمنان و امامت مستضعفان و وراثت صالحان، عملى مى گردد و جهان با قدرت الهى آخرین پرچمدار عدالت و توحید، صحنه ى شكوه مندترین جلوه هاى عبادت پروردگار مى شود.

در احادیث مختلف، گوشه هایى از عظمت آن دوران به تصویر كشیده شده است. ما در یک سلسله مقالات، به برخى از كارهایى را كه امام زمان (عج) براى ایجاد جامعه اى متكامل و ایده ال، انجام مى دهند، اشاره مى كنیم.

این نوشتار اولین مقاله از مباحث است که تقدیم شما عزیزان میگردد:

احیاى قرآن و معارف قرآنى

امیرالمۆمنین (علیه السلام) با اشاره به قیام حضرت مهدى (عج) مى فرماید: گویا شیعیان ما اهل بیت (علیهم السلام) را مى بینم كه در مسجد كوفه گرد آمده اند و خیمه هایى برافراشته اند و در آن ها قرآن را آن چنان كه نازل شده است، به مردم یاد مى دهند.

بنابراین، محور حركت نهضت جهانى امام مهدى، قرآن است و آن حضرت با تعلیم قرآن، آن را سرمشق زندگى انسان ها قرار خواهند داد.

حضرت على(علیه السلام) در بیان احوال زمان ظهور امام مهدى (عج) مى فرماید:

(امام مهدى) هواى نفس را به هدایت و رستگارى برمى گرداند، زمانى كه مردم هدایت را به هواى نفس تبدیل كرده باشند، و رأى را به قرآن برمى گرداند، زمانى كه مردم قرآن را به رأى و اندیشه مبدل كرده باشند. (نهج البلاغه، ترجمه و شرح فیض الاسلام، خ 138، ج 3، ص 424)

آری با ظهور منجی بشریت، روزگار موعظه و خواهش تمام می‎شود. از قدیمی‎ترین روزگاران كه پیامبران آمدند، همواره، بشر را موعظه كردند، و درخواست كردند كه: مۆمن باش، و عمل صالح به جای آر. و دیدیم كه بشر چقدر گوش به آن سخنان داد، و چگونه انبیاء و اولیا را از دم تیغ گذرانید. امّا روزگار مهدی، روزگار خوار ساختن زورداران است

مقابله امام با دشمنان

در ابتدای ظهور تمام همّت امام مهدی ـ علیه السلام ـ صرف اصلاح و هدایت انسان ها خواهد شد و جنگ و قتل منحصر در مواردی خواهد بود كه امیدی به اصلاح نمی رود.

امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره فرموده اند: (امام مهدی ـ علیه السلام ـ و سپاهیانش) بر پیروان هیچ دینی وارد نمی شوند مگر اینكه آنها را به خداوند، اسلام و اقرار به نبوت حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ دعوت می كنند. (علی كورانی، معجم احادیث الامام المهدی، ج 4 ص 61)

براساس روایات رویارویی امام مهدی ـ علیه السلام ـ با منكران و معاندان تنها پس از عرضه اسلام، دعوت به حقیقت و تمام شدن حجت از یك سو و اصرار ورزیدن آنها بر لجاجت و عنادشان از سوی دیگر خواهد بود.

اهتمام حضرت بر هدایت انسان ها به اندازه ای زیاد است كه آن حضرت برای ارشاد مردم از تمام ابزارها استفاده خواهد كرد.

امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره فرموده اند:

هیچ معجزه ای از معجزات انبیاء و اوصیا نیست مگر اینكه به جهت تمام شدن حجّت بر دشمنان خداوند مانند آن را بدست قائم ما ـ علیه السلام ـ ظاهر خواهد كرد. (لطف الله صافی، منتخب الاثر، ص387)

وقتی حضرت مهدی (عج) ظاهر شد و حقایق اسلام را به مردم جهان عرضه داشت و برنامه انقلابی و اصلاحی اسلام را به گوش آنان رسانید، بسیاری از مردم اسلام را قبول می‎كنند زیرا استعداد مردم برای درك حقایق به حد كمال رسیده است. و از طرفی معجزاتی را به دست امام عصر (عج) مشاهده می‎كند و اوضاع عمومی جهان را غیرعادی و فوق العاده می‎یابند و اعلام رهبر انقلاب جهانی به گوششان می‎رسد. این اوضاع سبب می‎شود كه مردم جهان فوج فوج به دست مهدی (عج) اسلام اختیار نمایند.

براساس روایات رویارویی امام مهدی ـ علیه السلام ـ با منكران و معاندان تنها پس از عرضه اسلام، دعوت به حقیقت و تمام شدن حجت از یك سو و اصرار ورزیدن آنها بر لجاجت و عنادشان از سوی دیگر خواهد بود

گفتنی است هر چقدر هم که سطح افكار بشر ترقی كند و افراد صالح و خیرخواه زیاد گردند، و اتمام حجت به نحو احسن صورت گیرد افراد ستمگر و خودسری در بین بشر وجود خواهند داشت كه طبعاً با حق و دادگری دشمن بوده و برای دفاع از منافع شخصی خود در مقابل مهدی موعود قیام خواهند نمود و برای سركوبی این جمعیت جز جنگ و خونریزی چاره‎ای نیست. از این جهت احادیث اهل بیت، جنگ و خونریزی را حتمی دانسته‎اند و این مخالفتها از باب فقدان حجت و گم كردن حقیقت نیست بلكه از باب عناد و سركشی است. (چشم اندازی به حكومت مهدی (عج)، نجم الدین طبسی، ص 181)

بنابراین حضرت قائم (عج) همانند دیگر ائمه ـ علیهم السّلام ـ نخست به موعظه و ارشاد می‎پردازد و در صورت لزوم دست به شمشیر می‎شوند.

وقتی احدی یافت نمی‎شود كه به موعظه نیازمند باشد و صالحات با بینشی عمیق و حججی تام طریق حجت (عج) را انتخاب كرده‎اند و طاغیان با اطلاع كافی از پذیرش حق سر باز می‎زنند و به كارشكنی می‎پردازند آیا راهی غیر از دست به شمشیر شدن باقی می‎ماند؟

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: علم و دانش از شهر قم به تمام بلاد شرق و غرب پخش می‎شود و حجت بر جهانیان تمام می‎گردد، به طوری كه در تمام زمین فردی پیدا نمی‎شود كه علم دین به گوشش نرسیده باشد. بعد از آن، قائم ما ظهور می‎كند و اسباب عذاب و غضب خدا مهیا می‎گردد، زیرا خدا موقعی از بندگانش انتقام می‎گیرد كه حجت او را انكار نمایند. (بحار الانوار، ج 60، ص 213)

آری با ظهور منجی بشریت، روزگار موعظه و خواهش تمام می‎شود. از قدیمی‎ترین روزگاران كه پیامبران آمدند، همواره، بشر را موعظه كردند، و درخواست كردند كه: مۆمن باش، و عمل صالح به جای آر. و دیدیم كه بشر چقدر گوش به آن سخنان داد، و چگونه انبیاء و اولیا را از دم تیغ گذرانید. امّا روزگار مهدی، روزگار خوار ساختن زورداران است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش مهدویت تبیان    


منابع:

مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

سایت اندیشه قم

بحار الانوار، ج 60

نهج البلاغه، ترجمه و شرح فیض الاسلام، خ 138، ج 3

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.