تبیان، دستیار زندگی
تغییرات آموزشی و فناوری موجب شده تا دانشگاه ها تا حدودی از حالت آموزش سنتی فاصله گرفته و به سمت آموزش اینترنتی و آموزش الکترونیکی بروند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش باز در دانشگاه پیام نور(1)

افزایش دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه ها، گسترش فناوری ها و اینترنت سبب شده مرز دانشگاه ها در آموزش گسترش پیدا کند و روش های نوینی را تا حد امکان ارایه دهند.

آموزش باز در دانشگاه پیام نور

آموزش اینترنتی دارای سه بخش جداگانه است که هر کدام دارای اهدافی مشخص هستند.

تولید محتوای آموزشی و چگونگی ارایه آن

از جمله مهم ترین انواع محتواهای آموزشی می توان به کتاب های خودآموز، نوارهای ویدیویی، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، استفاده از لوح های فشرده، شبکه اینترنت و .... اشاره کرد که همگی برای ارایه یک مطلب درسی به کار برده می شوند.

جالب است بدانید آموزش اینترنتی کتاب محور است. در این نوع آموزش متخصصان با همکاری متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات، ویراستارها و ... کتاب، نوارهای صوتی و تصویری، CD و ... را تولید می کنند.

جالب است بدانید آموزش اینترنتی کتاب محور است. در این نوع آموزش متخصصان با همکاری متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات، ویراستارها و ... کتاب، نوارهای صوتی و تصویری، CD و ... را تولید می کنند.

هم چنین در این سیستم می بایست خود فرد خودآموز بوده و از طریق ارتباطات اینترنتی سوالات و ابهامات خود را برطرف کند.

یکی از مهم ترین ویژگی های آموزش اینترنتی امکان توسعه آن در سطح گسترده است. اگر پراکندگی مکانی افراد شرکت کننده زیاد است و یا این که برخی افراد در نقاط دورافتاده زندگی می کنند و یا دارای معلولیت های جسمی هستند، می توانند برای ادامه تحصیل از این روش استفاده کنند.

با توجه به گستردگی اینترنت و دریافت و انتقال مفاهیم از این طریق، آموزش به روش سنتی رو به کاهش بوده و استفاده از ابزارهای مختلف که با فناوری در حال پیشرفت هستند می تواند یادگیری را تسهیل کند.

نظام آموزش اینترنتی یک نگاه سیستماتیک است، به این منظور که مجموعه ای از اجزا با یکدیگر کار کرده و هدف خاصی را دنبال می کنند با این شرط که هر یک از اجزا وظیفه ای مشخص و تعیین شده دارند و می بایست از چارچوب کاری خود خارج نشوند به همین علت مشخص بودن نقش ها امری ضروری به شمار می آید.

همچنین دانشجویان می توانند از طریق اینترنت به صورت فردی و یا گروهی به رفع اشکال بپردازند و این موضوع موجب می شود تا با تلاش خود به مطلبی دست پیدا کنند و ماندگاری آن در ذهنشان بیشتر خواهد شد. در این قسمت اساتید و یاددهندگان نقش تسهیل کننده مطالب را بر عهده دارند و یادگیری باید به صورت خود جوش صورت گیرد.

در برخی دانشگاه های کشورهای دیگر همچون اسپانیا، ترکیه، تایلند، آفریقای جنوبی و ... این متدها پیاده سازی شده است.

آموزش باز در دانشگاه پیام نور

این موضوع از گذشته های دور نیز در دانشگاه های ایران وجود داشته که می توان به سال 1350 و دانشگاه های ابوریحان بیرونی اشاره کرد.

این دانشگاه اولین بار در ایران به منظور استفاده از آموزش از راه دور ایجاد شد و کار خود را با چهار رشته تحصیلی آغاز کرد که بعدها آن را به هفت رشته شیمی- طبیعی، فیزیک- ریاضی، زبان، ادبیات فارسی، آموزش و پرورش ابتدایی، اقتصاد و تعاون روستایی، مدیریت خدمات بانکی و مدیریت خدمات فنی گسترش داد.

حال بعد از گذشت چند سال در ایران دانشگاه پیام نور را به عنوان دانشگاهی پیاده سازی کرده اند که در آن از آموزش باز استفاده می شود.

 اهداف ایجاد دانشگاه پیام نور به شرح زیر است:

افزایش سطح علمی و فرهنگی جامعه

فراهم کردن شرایطی برای ادامه تحصیل افراد در تمام نقاط

بالا بردن ظرفیت دانشگاه ها

تربیت و افزایش متخصصین جامعه

این دانشگاه رشته های علوم انسانی، فنی مهندسی، کشاورزی و هنر را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارایه می دهد.

این دانشگاه توانسته پذیرای ظرفیت بالای دانشجویان باشد.

به کار بردن آموزش باز در دانشگاه پیام نور توانسته مزایایی را به دنبال داشته باشد که می توان به مواردی اشاره کرد:

در این نوع آموزش در دانشگاه پیام نور می بایست به چندرسانه ای بودن محتوای درسی توجه نمود چرا که یکی از ویژگی های محیط های الکترونیکی، چندرسانه ای و چند حواسی (استفاده از حواس پنج گانه) بودن آن هاست.

همچنین بانک اطلاعات دروس و منابع مرتبط با آن در هیچ شرایطی نباید خالی بماند. این نکته حایز اهمیت است که محتوای دروس نباید به انگلیسی گذاشته شود. در محتواهای تولید شده می بایست از صوت، تصویر ثابت و یا متحرک و یا ترکیبی از هر وجود داشته باشد.

به دلیل وجود مراکز متعدد می بایست سازمانی به دستورالعمل ها و سیاست های دانشگاه نظارت داشته باشد تا در بین مراکز بی نظمی و دوگانگی به وجود نیاید.

ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان

منابع

Graduate of the Fern Universidad

www.pnu.ac.ir

Learning How to Learn Applied Theory Adults