تبیان، دستیار زندگی
پس از اظهارات رئیس جمهوری ایران و تقویت احتمال بهبود روابط ایران و غرب قیمت جهانی نفت یک دلار و ۷۲ سنت کاهش یافت و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز جمعه به ۱۰۸ دلار و ۹۷ سنت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانی نفت را ارزان کرد!


پس از اظهارات رئیس جمهوری ایران و تقویت احتمال بهبود روابط ایران و غرب قیمت جهانی نفت یک دلار و 72 سنت کاهش یافت و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز جمعه به 108 دلار و 97 سنت رسید.

روحانی

پس از اظهارات رئیس جمهوری ایران و تقویت احتمال بهبود روابط ایران و غرب و به تبع آن کاهش نگرانی های ژئوپلتیک، قیمت نفت روز پنجشنبه کاهش یافت. بخش دیگری از کاهش قیمت نفت نیز به دلیل افزایش تولید نفت لیبی اتفاق افتاد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت، کشورش به دنبال جنگ نیست و ایران هرگز به دنبال توسعه سلاح هسته ای نخواهد بود.

وی تصریح کرد، برای مذاکره و توافق با آمریکا اختیار تام دارد. تهران و غرب بر سر فعالیت های هسته ای ایران با یکدیگر اختلاف دارند که این بهانه موجب وضع تحریم هایی علیه این کشور و کاهش صادرات نفت آن شده است.

کاهش تنش ها بین ایران و غرب و افزایش عرضه نفت موجب پایین آمدن قیمت نفت شده است و این در حالی است که دیگر کالاها و همچنین ارزش سهام پس از تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای به تاخیر انداختن کاهش سیاست محرک اقتصادی اش، با افزایش قیمت مواجه بوده اند.

جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت در این باره اظهار داشت: با بازگشت نفت لیبی به بازار و احتمال بازگشت نفت ایران به بازار و کاهش فشار بر شاخص جهانی نفت، ما شاهد واقعی تر شدن قیمت هستیم.» وی افزود، تولید نفت عربستان نیز در حد بالایی قرار دارد.برگزاری دومین روز نشست کشورهای غربی برای گفت‌وگو در خصوص  پیش نویس قطعنامه  در مورد نابودی سلاح های شیمیایی سوریه و  کاهش احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه نیز در کاهش قیمت نفت موثر بوده است.

با بازگشت نفت لیبی به بازار و احتمال بازگشت نفت ایران به بازار و کاهش فشار بر شاخص جهانی نفت، ما شاهد واقعی تر شدن قیمت هستیم.» وی افزود، تولید نفت عربستان نیز در حد بالایی قرار دارد.برگزاری دومین روز نشست کشورهای غربی برای گفت‌وگو در خصوص  پیش نویس قطعنامه  در مورد نابودی سلاح های شیمیایی سوریه و  کاهش احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه نیز در کاهش قیمت نفت موثر بوده است

بر اساس این گزارش قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر پنجشنبه با یک دلار و 72 سنت کاهش به 108 دلار و 88 سنت رسید.در معاملات روز جمعه 9 سنت از این کاهش قیمت را جبران کرد و هر بشکه نفت برنت به 108 دلار و 97 سنت رسید که بر این اساس قیمت نفت طی 4 روز گذشته تاکنون یک دلار و 63 سنت کاهش داشته است.

قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر نیز دیروز با یک دلار و 40 سنت کاهش به 106 دلار و 93 سنت رسید و در روز جمعه نیز با 57 سنت کاهش به 106 دلار و 36 سنت رسید.

ظرفیت تولید نفت لیبی به حدود 40 درصد ظرفیت پیش از جنگ داخلی در این کشور افزایش یافته است.

نفت خام

انگلیس: ما را معاف کنید

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال دوشنبه 25 شهریور گزارش داد که دلیل این درخواست انگلستان منافع مشترکی است که شرکت بی پی با شرکت ملی نفت ایران در پروژه میدان گازی «رهوم» در دریای شمال دارد. این میدان می تواند روزانه 5,4 میلیون متر مکعب گاز تولید کند و 5ظ  درصد سهام آن به ایران و مابقی به شرکت بی پی تعلق دارد.

بی پی از سال 2ظ 1ظ  تاکنون که فعالیت های مشترک نفتی با ایران مشمول تحریم شده است هیچگونه بهره برداری از این میدان نداشته و از این بابت خسارات بسیاری را تحمل کرده است.

علاوه بر درخواست انگلیس از آمریکا و اتحادیه اروپا برای مستثنی کردن شرکت بریتیش پترولیوم از شمول تحریم ها؛ آرایی که به تازگی توسط دادگاه های اروپایی صادر می شوند به طور روزافزونی بر غیرقانونی بودن تحریم ها صحه می گذارند.

اقدام های اخیر اتحادیه اروپا برای لغو تحریم ها علیه بخش های اقتصادی ایران نشان از آن دارد  که مقام های اروپایی به تازگی دریافته اند که  تحریم های یکجانبه خلاف منافع  آنهاست و نمی توان از همکاری با تهران در بخش های مختلف به ویژه صنعت نفت و گاز چشم پوشی کرد.

تغییر رویکرد اروپایی ها را می توان در تصمیم های اخیر دادگاه های اروپا مبنی بر لغو تعدادی از تحریم های یکجانبه مشاهده کرد.

بر اساس مقرارت شورای اتحادیه اروپا که در سال 2ظ 12 مصوب شد و بر اساس آن مقررات پیشین در مورد تحریم ایران اصلاح شد، میدان گازی بی پی می تواند از تحریم ها معاف باشدشرکت بی پی از اظهارنظر درباره گفت وگوها درباره این میدان گازی خودداری کرد

چندی پیش دادگاه اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده علیه هفت بانک و شرکت ایرانی را به دلیل ناکافی بودن دلایل و مدارک بی اعتبار اعلام کرد. پست بانک، بانک توسعه صادرات، شرکت بیمه ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، بانک رفاه کارگران، بانک بین المللی پرشیا (سهامدار آن بانک های ملت و تجارت هستند) و شرکت کشتیرانی گودلاک وابسته به کشتیرانی ایران، موسساتی هستند که دادگاه اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده علیه آنها را لغو کرده است.در همین حال نهاد قضایی اتحاد اروپا، روز گذشته تحریم‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 17 شرکت وابسته به آن را به دلیل نا کافی بودن مدارک و اسناد لغو کرد.

نفت

گزارش وال استریت ژورنال

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، وزارت انرژی و تغییرات اقلیمی انگلیس (دی یی سی سی) با مقام های آمریکایی و اتحادیه اروپا درباره معاف کردن تحریم ها علیه شرکت ملی نفت ایران مذاکره کرده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: در حال فعالیت و کار با اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت بلندمدت میدان گازی روهوم در دریای شمال هستیم و در زمان مورد نظر، گزارش این گفت وگوها را اعلام می کنیم.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که آنها درباره این موضوع با انگلیس مذاکره کرده اند، اما جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرده است.

شرکت ملی نفت ایران 5ظ  درصد از سهام میدان فراساحل روهوم شرکت بی پی انگلیس در دریای شمال را در اختیار دارد؛ ظرفیت تولید این میدان گازی روزانه 5,4 میلیون مترمکعب است که فعالیت و تولید آن از سال 2ظ 1ظ  به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران متوقف شده است.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: بر اساس مقرارت شورای اتحادیه اروپا که در سال 2ظ 12 مصوب شد و بر اساس آن مقررات پیشین در مورد تحریم ایران اصلاح شد، میدان گازی بی پی می تواند از تحریم ها معاف باشدشرکت بی پی از اظهارنظر درباره گفت وگوها درباره این میدان گازی خودداری کرد.

شرکت سرمایه گذاری مشترک برای توسعه این میدان در سال 1973 تاسیس شده است؛ سال 1977 گاز در این میدان کشف شد اما به دلیل مشکلات فنی، در سال 2ظ ظ 5 تولید از این میدان آغاز شد.

مقام های انگلیس و اتحادیه اروپا پیشتر نیز موفق شدند تا میدان گازی شاه دنیز آذربایجان را که ایران نیز بخشی از سهام آن را در اختیار دارد از تحریم های آمریکا معاف کنند. واحدی از شرکت ملی نفت ایران 1ظ  درصد از سهام میدان شاه دنیز را در اختیار دارد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : تسنیم و شانا