تبیان، دستیار زندگی
استاد مجید انتظامی نامی آشنا در عرصه موسیقی است. او که در زمینه ساخت موسیقی فیلم ،کارنامه ای پر و پیمان دارد،آهنگ های بسیاری هم برای فیلم های دفاع مقدس ساخته که امروز به بخشی از خاطره های مردم تبدیل شده اند. بوی پیراهن یوسف،آژانس شیشه ای ، وصل نیكان، دوئل
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازی که با عشق کوک می‌شود

گفت و گوی اختصاصی تبیان با استاد مجید انتظامی به بهانه اجرای سمفونی «حماسه و اقتدار»


استاد مجید انتظامی نامی آشنا در عرصه موسیقی است. او که در زمینه ساخت موسیقی فیلم ،کارنامه ای پر و پیمان دارد،آهنگ های بسیاری هم برای فیلم های دفاع مقدس ساخته که امروز به بخشی از خاطره های مردم تبدیل شده اند. بوی پیراهن یوسف،آژانس شیشه ای ، وصل نیكان، دوئل، کانی مانگاه ، هراس و .... بخشی از آثار  این چهره ماندگار عرصه فرهنگ به شمار می روند.


مصاحبه با استاد مجید انتظامی

از 28 شهریور ماه سال جاری، سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس میزبان گروه سمفونی «حماسه و اقتدار» به رهبری استاد مجید انتظامی شد. این سمفونی تا روز سوم مهرماه ادامه دارد.

در اجرای قطعه «حماسه و اقتدار» که کار ساخت آن از سه سال پیش توسط مجید انتظامی آغاز شده است، غیر از گروه سمفونی، گروه سازهای پاپ  و گروه کر نیز همکاری می‌کنند.140 نفر در این ارکستر حضور دارند.  عبدالحسینی و  مسیحا نیز کار آواز آن را انجام می‌دهند و شعر متن آن را عبدالجبار کاکایی سروده است.

در پایان اجرا، هرچند استاد از یک کار فشرده احساس خستگی می‌کرد اما دعوت خبرنگار فرهنگ پایداری تبیان را رد نکرد و در یک گفتگوی صمیمی به سوالات پاسخ داد.

استاد با توجه به اینکه پدرتان یکی از هنرمند موفق عرصه تلویزیون و سینماست چه شد که شما موسیقی را به عنوان هنر خود برگزیدید؟

- انسان تا بچه است اختیارش دست خودش نیست که هرچه دوست دارد انتخاب کند من به ساز و ویولن علاقه داشتم، و اصولاً افراد از شغل خودشان به یک نحوی بیزارند بنابراین با دیدن این علاقه، من را به عرصه موسیقی برد. من اگر مجدداً متولد شوم باز هم این شغل و حرفه بر می‌گزینم. همه زندگی من موسیقی است.

اولین کاری که در زمینه دفاع مقدس انجام دادید چه بود؟

-   خیلی از کارهایی که من انجام دادم در زمینه دفاع مقدس بود.  اگر بچه‌های آلپ را شنیده باشید اولین کاری که من انجام دادم همان بوده است.

موسیقی‌های مبتذل هر جایی است حتی سر چهار راه به راحتی در اختیارت می‌گذارند اما چیزی که فرهنگ و ریشه ما را تبلیغ می‌کند به جای اینکه در دسترس مردم قرار بگیرد متأسفانه از دسترس مردم دور می‌شود

 در این حوزه علاقه خاصی داشتید یا با یک اتفاق به حوزه دفاع مقدس متصل شدید؟

-   اولاً علاقه داشتم و بعد از آن همیشه دوست داشتم به گونه‌ای کار کنم که حاصل آن مصرفی باشد و نه این که زود در سوگ مرگش بنشینم. وقتی می‌توانی ماندگار باشی که همیشه برای مردم و به عشق آن‌ها کارکنی. برای رزمندگان کار کردن باری من یک افتخار است.

اما دوست دارم وقتی که در این زمینه کار می‌شود لااقل یک توزیع خوب انجام شود. باور کنید کارهایم را حتی خودم هم ندارم. نمی‌دانم چرا کسانی که کار را سفارش می‌دهند به شکل وسیع توزیع نمی‌کنند که مردم از آن استفاده کنند. من تمام فروشگاه‌هایی که لوح‌های موسیقی را ارائه می‌دهند زیر پا گذاشتم تا سمفونی مقاومت را خریداری کنم اما پیدا نکردم. اما موسیقی‌های مبتذل هر جایی است حتی سر چهار راه به راحتی در اختیارت می‌گذارند اما چیزی که فرهنگ و ریشه ما را تبلیغ می‌کند به جای اینکه در دسترس مردم قرار بگیرد متأسفانه از دسترس مردم دور می‌شود.

مصاحبه با استاد مجید انتظامی

استاد شما جبهه را هم درک کرده‌اید؟

- اگر درک نکرده بودم چطور می تونستم برای آن خلق کنم؟ من جبهه هم رفته‌ام در آنجا کنسرت برگزار کردم. روزهای ابتدایی که صدام حمله کرده بود یعنی 33 سال پیش در همچنین روزهایی همراه سازهای بادی وزارت ارشاد به جبهه رفتم. نمی‌گویم در خط مقدم ولی در خاکریزها برنامه اجرا کردیم.

«حماسه و اقتدار»  چگونه و با چه ویژگی‌هایی آغاز می‌شود؟

- همان‌طور که شنیدید این موسیقی بر خلاف چیزی که رایج است که رهبر ارکستر بعد از اینکه ارکستر کوک می‌کند، به صحنه وارد می‌شود. در این کار رهبر خودش وارد صحنه می‌شود تا آن هرج و مرج به وجود بیاید چرا که یادآور همان چیزی که در ابتدای جنگ بوده است که با ورود رهبر، امور به جلو رفت و هماهنگی‌ها صورت گرفت. با این کار کم کم هارمونی ای به صورت خیلی لطیف در متن موسیقی شکل می‌گیرد و ادامه پیدا می‌کند و گروه کر و دف‌ها شروع به همکاری می‌کنند و کم کم بقیه خواننده‌ها وارد می‌شوند. همان‌گونه که در ابتدای جنگ سازها کوک نبود و به صورت ناهماهنگ ارتش و سپاه به مقابله و دفاع پرداخت اما پس از برکناری بنی صدر و به دست گرفتن فرماندهی کل قوا توسط امام خمینی (ره) با یک رهبری صحیح جنگ و عملیات‌ها منظم شده، و از شنیدن موسیقی احساس غرور و سرافرازی می‌کنید.

مهدی چمران، عضو شورای شهر

گفت و گو که به این جا رسید مهدی چمران، عضو شورای شهر به دیدار استاد آمد و گفت: امروز من را به آزادی خرمشهر بردید، روزی که با شادمانی و سرور از باز پس گیری خرمشهر عزیز در تالار وحدت با همکاری هم اقتدار ایران و اسلام را جشن گرفتیم.

وی به خبرنگار تبیان گفت: آن روز برای اولین بار در سطح ایران سمفونی اجرا شد؛ وی در پاسخ به این که چه وجه تسمیه و تمایز در این دو سمفونی می‌دانید، جواب داد: من هنوز آن را زیباتر از هر سمفونیکی و موسیقی می‌دانم.

این موسیقی از چند قطعه تشکیل شده است؟

- قرار بر این بود در هفت پرده اجرا شود، از در باغ موزه که وارد شوید، از اول انقلاب را می‌بینید تا مسجد جامع خرمشهر را مشاهده می‌کنید. قرار بود من سمفونی این روال را بسازم. از سویی هم قرار شد موسیقی سمفونی در چهار قطعه اجرا شود، لذا سعی کردیم هفت پرده را در این چهار قطعه بگنجانیم. با هرج و مرج شروع می‌شود، به آرامی آکوردها مطبوع می‌شود، ارکستر شکل می‌گیرد و روند طبیعی ارکستر جلو می‌رود. در چهار قسمت است که هنوز بنده فرصتی پیدا نکردم تا برای این‌ها اسم پیدا کنم، چرا که ما خیلی فشرده تمرین کردیم. این قطعه حداقل بایستی 20 جلسه، تمرین می‌شد اما ما با 5 تمرین در حال انجام چنین کار سنگینی هستیم.

آخر این موسیقی قسمتی است که ما وارد خرمشهر می‌شویم. آن رشادت‌هایی که بچه‌های ما در آن زمان به خرج دادند، ما سعی کردیم آن بازتاب را به صورت موسیقی بیان کنیم. گرچه این شدنی نیست، سعی کردیم گوشه‌ای از آن را نشان بدهیم.

آن روز برای اولین بار در سطح ایران سمفونی اجرا شد؛ وی در پاسخ سۆال خبرنگار که چه وجه تسمیه و تمایز در این دو سمفونی می‌دانید، گفت: هنوز آن را زیباتر از هر سمفونیکی و موسیقی می‌دانم

پیام هر قطعه چیست؟

-  قبلاً عرض کردم شما وقتی از دراین راهرو داخل می‌شوید از اول تصاویر و عکس و روزنامه نصب شده است و در عین حال فیلم هم پخش می‌شود. از اول انقلاب تا مسجد جامع خرمشهر که نماد آزادی و پیروزی است، نهادینه شده و نیز دوران سازندگی هم در این موسیقی گنجانده شده است.

مصاحبه با استاد مجید انتظامی

پیروزی‌ها چطور در موسیقی شما نمایان شده است؟

-  قطعه چهارمی که شما شنیدید، حس پیروزی و رشادت و دلاوری به شما دست نداد؟ ببینید این حس در همه موسیقی جاری است. در یک جاهایی شدت پیدا می‌کند و در یک جاهایی کمتر نشان داده می‌شود و رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند. در یک جاهایی از این موسیقی، فضا عاشقانه می‌شود و در یک جاهایی دیگر فضای دیگری به شنونده و بیننده این سمفونی القاء می‌شود. همان‌طور که در جبهه این‌طور بوده است.

تقریباً تمامی صحنه‌ها را شما با موسیقی نشان دادید مانند پیروزی‌ها، آیا در این سمفونی از شکست‌ها هم یاد شده است؟

- بگردید تا پیدا کنید.

  • مجید انتظامیسمفونی حماسه و اقتدار
  • مصاحبه: سامیه امینی

    بخش هنری تبیان