تبیان، دستیار زندگی
نسل در تعریف جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس که چهارشنبه 27 شهریور ماه در سالن بسیج صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسل دفاع مقدس


نسل در تعریف جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس که چهارشنبه 27 شهریور ماه در سالن بسیج صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گویای این است که دفاع مقدس از صدر اسلام توسط مسلمانان در برابر ظالم انجام شده و نسل دفاع مقدس از آن روز تا به امروز جریان دارد.

نشست خبری

این نشست که به منظور انتقال مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل کنونی و امروزی و نمایش دستاوردهای مختلف این نسل تشکیل شد که جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس از دوم تا پنجم مهرماه سال جاری همزمان با هفته دفاع مقدس در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. دست‌اندرکاران مدعی نوآوری هستند و به همین منظور نشست خبری را از الگوی خود شکسته و به یک سمینار مطبوعاتی تبدیل کردند که موجب تعدد سخنرانان شده است.

محمدرضا انبیائی دبیر جشنواره و کارگروه چشم انداز ایران 1404 مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر در نشست خبری نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس گفت: در این کارگروه که به اتفاق بسیاری از کارشناسان مشغول رصد فعالیت‌های انجام شده هستیم. رسیدن به افق سند چشم‌انداز را با شیوه و تفکر کنونی غیرممکن می‌دانیم. این شیوه رشد و نتیجه‌ای نخواهد داشت راهکار کلی که ما را به نتیجه می‌رساند دفاع مقدس و نسل حاصل از آن است. ما معتقدیم نسلی که به دفاع مقدس وارد شده و نسلی که از آن خارج شده است کاملا با هم متفاوت بوده‌اند. اگر همان افراد زمان جنگ نبودند نمی‌توانستند حماسه آفرینی را برای کشور به ثمر آوردند. به عبارتی ساده و عمیق تر توانسته‌ایم با این روش به تفکر جهادی برسیم.

وی بابیان اینکه ایده اصلی نمایشگاه و جشنواره ملی نسل دفاع مقدس انتقال تفکر مقاومت از نسل جنگ به نسل‌های بعدی است تصریح کرد: ما سعی کرده‌ایم محتوای نمایشگاه را متفاوت از فضاهای دیگر طراحی کنیم علی رغم تمام نمایشگاه‌های دفاع مقدس که بیشتر به سخت افزار روی می‌آورند ما به محتوا توجه کرده‌ایم که این کار سختی است. افراد بعد از جنگ در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شده‌اند دانش پنهان این افراد هیچ وقت نمایش داده نشده است.

لاله افتخاری عضو کارگروه بانوان «جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس» و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری این جشنواره گفت: دفاع مقدس در کنار حماسه‌ای که آفرید نسل ایثارگری را خلق کرد؛ نسلی که تعدادی از آن در جنگ شرکت و حماسه آفریدند. برخی از آنان یا به شهادت رسیدند و یا اسیر و جانباز شدند. همچنین خانواده‌هایی که عزیزان خود را تشویق کرده و برای شرکت در این دفاع مقدس به جبهه اعزام کردند.

وی با اشاره به نسلی که در ایام دفاع مقدس در خلق حماسه نقش داشتند، اظهار داشت: حماسه‌آفرینان همان افرادی هستند که وقتی خانواده‌هایشان شهید بر می‌گشتند اعتراضی نکرده و به ولایت ایمان داشتند. وقتی ایمان به ولایت بنیان اصلی اعتقادات باشد، چنین حماسه‌ای خلق می‌شود. بسیاری از همسرانی که با فرزندانشان بر سر پیکر شهدا می‌آمدند و شکر می‌کردند که خدا از میان همه، آن‌ها را برگزیده است.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نسل دفاع مقدس فرزندانی را داشت که به شهادت، اسارت و یا مفقودیت پدران خود افتخار می‌کردند. آنچه که باعث شد تا خانواده شهدا و ایثارگران در سخت‌ترین آزمون الهی صبر کرده و رضایت الهی را مد نظر بگیرند، مبانی اعتقادیشان بود.

افتخاری در ادامه سخنان خود به نمونه‌های از آیات قرآن کریم پیرامون جهاد، تحقق وعده‌های الهی، جنگ با باطل در دفاع از حق، تسکین قلوب مۆمنین و... اشاره کرد.

امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی با شور و هیجانی که در همه آحاد جامعه ایجاد کرد توانست مهم‌ترین گام در ایجاد حماسه آفرینی را بردارد و علاوه بر رهبری این انقلاب محوری‌ترین روحانی در هشت سال دفاع مقدس بود

وی تصریح کرد: همان‌طور که در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اجازه ندادند تا بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) احساس غربت کند ادامه آن نسل نیز باید با ولایت‌مداری از فتنه‌های امروز سربلند بیرون آیند. تمام دنیا در مقابل نسل حاصل از هشت سال دفاع مقدس بسیج شده‌اند و همه رسانه‌های دنیا و ناتوی فرهنگی سعی در براندازی نظام جمهوری اسلامی و اختلال در ولایت‌مداری‌شان دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود اظهار داشت: امروزه، جنگ ما جنگ دیگری است؛ آن جنگ سخت در هشت سال دفاع مقدس، به جنگ نرم امروزی تبدیل شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در میان این نبرد، از ما حماسه اقتصادی می‌خواهد، کسبه، صنعتگران و چنین اقشاری باید توجه داشته باشند که گران فروشی و احتکار نکنند تا تولید کنندگان نیز با ارائه بسترهای مناسب تولید را به بهترین شیوه ادامه دهند تا بتوانیم با ادامه این مسیر به دعوت رهبری لبیک بگوییم.

حجت الاسلام روح الله ایکا عضو کارگروه روحانیون اولین جشنواره ملی نسل دفاع مقدس در نشست خبری این جشنواره گفت: در قرآن کریم آیات بسیاری پیرامون جهاد مطرح شده است و از آنجایی که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است؛ فرمان امام خمینی برای مشارکت در دفاع مقدس همگان را ملزم به پیروی از ولایت فقیه کرد. در آن ایام ما فقط با دولت صدام نمی‌جنگیدیم بلکه با تمام دنیا در جنگ بودیم و روحانیت نقش محوری در جنگ داشت.

حجت الاسلام ایکا با گلایه‌ای از رسانه ملی ادامه داد: صدا و سیما و رسانه‌های ملی حق مطلب را در مورد دفاع مقدس و نقش محوری بعضی از اقشار جامعه در آن مدت ادعا نمی‌کند.

نشست خبری

وی با اشاره به برخی از شهدای روحانی ایام دفاع مقدس در خصوص بیان نقش محوری این قشر در جنگ برخی از شهدا را نام برد و افزود: حجت الاسلام مصطفی ردانی پور یکی از شهدای شاخص روحانی ما بود که اگر هم اکنون زنده بود و به شهادت نمی‌رسید از مراجع تقلید ما به شمار می‌آمد. او قائم مقام خرازی و فرمانده تیپ بود. حجت الاسلام مهدی شاه‌آبادی نماینده مجلس سال 1362 بود اما با وجود مقام‌های دنیوی و فراهم بودن شرایط زندگی‌اش جنگ بر همه چیز مقدم شمرد. حجت الاسلام فضل الله محلاتی نماینده امام خمینی بود و همچنین حجت الاسلام عباس ابوترابی در حراست نقش محوری خویش را ایفا کرد.

عضو کارگروه روحانیون جشنواره ملی نسل دفاع مقدس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگر بخواهم به تاریخ سال‌های جنگ رفته و روحانیون شاخصی را از آن ایام اسم ببرم تعداد زیادی شامل می‌شود سید محمد طباطبایی مشهور به سید مجاهد، استاد مرتضی انصاری بود آسایش در نجف را رها کرد و به شهادت رسید. این گونه ایثارگری‌ها نقش محوری روحانیت در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام ایکا اولین روحانی محور جنگ را امام خمینی (ره) دانست و تشریح کرد: امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی با شور و هیجانی که در همه آحاد جامعه ایجاد کرد توانست مهم‌ترین گام در ایجاد حماسه آفرینی را بردارد و علاوه بر رهبری این انقلاب محوری‌ترین روحانی در هشت سال دفاع مقدس بود. محور بعدی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است که با توجه به تمام مسئولیت‌ها و مشغله‌های درون متن جامعه لباس رزم برتن کرد و پا به پای رزمندگان دیگر جنگیدند.

وی ادامه داد: وضعیت امروز سوریه فقط در دست سلفی‌ها و طالبان نیست بلکه بحث اصلی استکبار است دولت‌های استکباری خواستند حزب الله را که در جنوب لبنان و سوریه گسترش دارند واژگون کند و همه چیز را تمام شده بدانند اما رهبری سید حسن نصرالله پوزه عرب‌ها را به خاک مالید و پیروزی عظیمی را در تاریخ ثبت کرد. استکبار وقتی دید که حریف نقش محوری روحانیت نمی‌شود از لبنان صرف نظر کرده و به سراغ سوریه آمد تا از آن طریق به عراق برود و به مرز جمهوری اسلامی دست یابد. اما نقش محوری روحانیت توانست در فضای جنگ نرم پیروز شده و مقاومت خود را به سرانجام برساند.

عضو کارگروه روحانیون جشنواره ملی نسل دفاع مقدس در پایان سخنان خود توضیح داد: صدا و سیما و رسانه ملی نتوانسته است حق خون شهدا را ادعا کند وقتی خروجی‌های صدا و سیما فیلم‌هایی می‌شود که هیچ ارتباطی به فضای دفاع مقدس ندارد چه‌طور می‌توان انتظار داشت که در جامعه تأثیر کند.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان