تبیان، دستیار زندگی
سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در نشست خبری روز چهارشنبه گفت: مراسم تجلیل از سلحشوران اقتصادی در دوران دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از سلحشوران اقتصادی

گزارشِ نشست خبری مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت


سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در نشست خبری روز چهارشنبه گفت: مراسم تجلیل از سلحشوران اقتصادی در دوران دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

نشست خبری

سردار خضرایی در ادامه افزود: وقتی وارد هفته دفاع مقدس می‌شویم، عموماً تنها به کارکردهای شکلی جنگ می‌پردازیم. یعنی وقایع جنگ، خاک‌هایی که به تصرف درآمد و دشمنی که توسط رزمندگان از کشور بیرون شد، عنوان می‌شود. از حدود 200 سال گذشته تا جنگ تحمیلی طی اتفاقات مختلف، چندین کیلومتر از خاک کشورمان جدا شده و به دیگران واگذار شده است و این اولین بار است که در 8 سال جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک کشورمان دست دشمن نیفتاد اما ما با فراموش کردن این موضوعات هیچ‌گاه جنگ را به شکل ماهوی تعریف نکردیم، جنگ‌ها در دنیا زیاد اتفاق افتاده و طبیعی است که تصرفات مختلفی در دست معارضین افتاده است. اما آنچه که ما باید از دفاع مقدس یاد کنیم.

خیلی متفاوت از جنگ است نباید دفاع مقدس را با جنگ قیاس کرد، زیرا دفاع مقدس بیشتر به کارکرد تربیتی رزمندگان می‌پرداخت.

به گفته وی نباید دفاع مقدس را مترادف جنگ بدانیم. دفاع مقدس بیانگر رفتار اخلاقی و کارکرد تربیتی رزمندگان است که باید تبیین شود تا روح دفاع مقدس معلوم گردد. اگر به جنگ تحمیلی، دفاع مقدس گفته می‌شود در واقع به خاطر رفتارهای اخلاقی و الهامات آن است که جامعه امروز نیز به آن نیاز دارد و امیدواریم رسانه‌های کشورمان کارکردهای تاریخ‌ساز، بلکه تمدن ساز دفاع مقدس را تبیین کنند.

سردار خضرایی در این نشست خبری ضمن تشکر از همه مردم، جهادگران و نیروهای ارتش و سپاه گفت:‌ امیدواریم دشمن از جنگ گذشته ما عبرت گرفته و نگاه تجاوزکارانه را از کشور ما بردارند.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برنامه‌های باغ موزه دفاع مقدس تهران اشاره را این‌گونه برشمرد: اجرای سمفونی حماسه و اقتدار، برپایی نمایشگاه هنرمندی که در خصوص حج جانبازان تصاویر زیبایی ثبت کرده است، برگزاری مراسم اختتامیه مسابقه دل‌نوشته و تقدیر از 31 اثر برگزیده که به کتاب هم تبدیل خواهد شد، تبیین نقش هنرمندان و اصحاب قلم، تقدیر از یک مترجم حوزه دفاع مقدس که زندگی‌نامه پنج شهید دفاع مقدس از جمله شاهرخ ضرغام، ابراهیم هادی و محمود شهبازی را به زبان اردو ترجمه کرده است و تقدیر از خانواده‌های شهدا و ایثارگران نیروی دریایی ارتش از جمله برنامه‌های باغ موزه طی هفته دفاع مقدس خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: برای حفظ نظام اسلامی تا به امروز بیش از 200 هزار نفر اعم از مرد و زن جانشان را تقدیم کردند این اصل آنقدر اهمیت دارد که در جامعه مورد بحث واقع شود. جامعه ما نیازمند ایثارگری است و اساساً این موضوع به معنای شهادت‌طلبی نیست. شهدا بنا به قول قرآن کریم عندربهم یرزقونند و ما نمی‌توانیم این موضوع را از طریق رفتار حکومتی عنوان کنیم، اما اگر از آن الگوی مدل اخلاقی بسازیم و ارائه دهیم توانسته‌ایم آن را در جامعه رشد دهیم. 400 هزار نفر جانباز و مجروح جنگ هستند که توقعات خاصی از ما دارند آن‌ها توقع احترام شخصی به خودشان را ندارند اما می‌خواهند مدل ایثارگری مورد احترام باشد.

سردار خضرایی در این نشست خبری گفت: مردم کشور ما به موسیقی علاقمند هستند و ما به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی قطعاتی را با نام حماسه و اقتدار و با همکاری و آهنگ‌سازی مجید انتظامی آماده کرده‌ایم که در این هفته به اجرا در خواهد آمد.

گالری کارون با موضوع حج جانبازان که اثر برادر جانباز قهرمانی است از 28 شهریور تا 15 مهر تا ساعت 6 بعدازظهر آماده بازدید خواهد بود

وی افزود: چون هفته دفاع مقدس مقارن مراسم حج تمتع است از یکی از هنرمندان که در خصوص حج جانبازان فعالیت داشتند دعوت شده تا نمایشگاهی را از کارهایشان داشته باشند. جانباز قهرمانی نقاشی‌هایی را در یکی از گالری‌های باغ موزه برای عموم مردم به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه از 28 شهریورماه ساعت 6 بعدازظهر افتتاح می‌شود و تا 15 مهرماه آماده بازدید علاقه‌مندان است.

بنا به اظهارات مدیرعامل باغ موزه، روز 6 مهرماه تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس از 22 نفر حماسه‌سازان ارتش جمهوری اسلامی تجلیل به عمل می‌آید این برنامه با مشارکت ارتش برگزار می‌شود و تعداد زیادی از رزمندگان و فرماندهان جنگ در آن حضور خواهند داشت. همچنین چندی پیش از عموم مردم خواستیم تا دل‌نوشته‌های دفاع مقدس را برای ما ارسال کنند بر اساس داوری‌های صورت گرفته 31 اثر انتخاب شد که بالای 85 امتیاز را کسب کردند. این آثار در کتابی چاپ شده و در ایام هفته دفاع مقدس مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

نشست خبری

وی همچنین اعلام کرد: نقش هنرمندان دفاع مقدس به ویژه اصحاب قلم که در تعریف کتاب دفاع مقدس نقش ویژه‌ای داشته‌اند برجسته است و از آن‌ها تقدیر خواهد شد. ما در سال جاری برنامه تقدیر از مۆلفین دفاع مقدس را داشته‌ایم و قرار داریم که از آثار تألیفی این حوزه که در سال جاری منتشر شده است بهترین را انتخاب کرده و تقدیر کنیم در نتیجه دومین مراسم تقدیر از مۆلفین و ناشرین برگزار می‌شود. همچنین در برنامه دیگری از مترجمین دعوت کرده‌ایم تا به موضوع ترجمه کتب دفاع مقدس بیشتر پرداخته شود. یکی از مۆلفین حوزه دفاع مقدس آقای غلامحسین متو کار ترجمه 5 کتاب از زندگینامه شهیدان علیرضا کریمی، ابراهیم هادی، محمود شهبازی و تورجی‌زاده را به زبان اردو انجام داده‌اند. این 5 کتاب در یکی از مراسم ویژه هفته دفاع مقدس رونمایی و از صاحب اثر تقدیر خواهد شد.

سردار خضرایی گفت: در هفته دفاع مقدس 19 خانواده شهید، آزاد، جانباز و پیشکسوت نیروی دریایی مورد تجلیل واقع خواهند شد. همچنین برنامه بازدید عمومی از باغ موزه دفاع مقدس را خواهیم داشت. مردم می‌توانند در ایام 10 روزه هفته دفاع مقدس همه روزه از صبح تا انتهای شب از تالارهای مختلف باغ موزه دفاع مقدس بازدید کنند البته به علت محدودیت باید هماهنگی لازم با بخش روابط عمومی انجام گیرد. همچنین می‌توانند از کتابخانه باغ موزه دفاع مقدس به عنوان جامع‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استفاده کنند. تعداد زیادی پک عکس نمایشگاهی تهیه شده است تا افراد نسبت به نمایش آن اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین گالری کارون با موضوع حج جانبازان که اثر برادر جانباز قهرمانی است از 28 شهریور تا 15 مهر تا ساعت 6 بعدازظهر آماده بازدید خواهد بود.

وی پایان برنامه‌ها را همزمان با شکست حصر آبادان بیان کرد و گفت: برای تجلیل از مدافعان شکست حصر آبادان، ان‌شاءالله در همین موزه پذیرای این عزیزان نیز خواهیم بود. همچنین به زودی کتاب‌های صوتی مخصوص هم‌وطنان روشندل به کتابخانه موزه اضافه خواهد شد تا ضمن همه‌جانبه بودن کتب این مکان فرصتی را برای مطالعه این عزیزان فراهم کنیم.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان