تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از اجرای روش های جدید توسعه آموزش در هنرستان های کشور خبرداد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش های جدید توسعه آموزش در هنرستان های کشور اجرا می شود

روش های جدید توسعه آموزش در هنرستان های کشور اجرا می شود


مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از اجرای روش های جدید توسعه آموزش در هنرستان های کشور خبرداد.


محمد شریف زاده روز چهارشنبه افزود: به دلیل کمبود اعتبارات تخصیصی به تجهیزات هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش، اجرای روش های جدید توسعه ای آموزش به حدود هفت هزار مرکز ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد از آن جایی که در مراکز فنی و حرفه ای و کاردانش ، تجهیزات حرف نخست را در ارایه آموزش می زند، در سال تحصیلی جدید مدل توسعه آموزش هنرستان ها با تغییری مواجه شد و این تغییرات در قالب بخشنامه ای برای اجرا به مراکز هنرستانی کشور ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد چنانچه اعتبارات تجهیزاتی که در بودجه 92 مصوب شده ، اختصاص یابد، مشکل تجهیزات هنرستان ها و کمبود فضا و امکانات جبران می شود در غیر این صورت باید از مدل های جدید توسعه استفاده کرد.

شریف زاده ادامه داد: مدل های جدید به عنوان مدل های تکمیل ظرفیت برای بهره وری بیشتر از تجهیزات و امکانات هنرستان ها ارایه می شود.

مدل های جدید به عنوان مدل های تکمیل ظرفیت برای بهره وری بیشتر از تجهیزات و امکانات هنرستان ها ارایه می شود.

وی گفت: در یکی از این مدل ها، هنرجویان دروس تئوری را چهار روز در هفته آموزش دیده و بعد از ظهرها و همچنین یک روز و نیم دیگر از ایام هفته را به آموزش کارگاهی می پردازند تا از این طریق کمبود ها جبران شده و همه هنرجویان بتوانند از امکانات استفاده کنند.

وی اضافه کرد: چنانچه تعداد هنرجویان بیش از امکانات موجود باشد، هنرستان نوبت دوم نیز پیش بینی می شود و تجهیزات هنرستانی در نوبت صبح در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یک مدل دیگر آموزش خارج از هنرستان ها یا برون سپاری است چرا که طبق قانون در صورت نبود تجهیزات می توانیم ضمن انعقاد قرارداد با دستگاه های خارج از آموزش و پرورش به ارایه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش به هنرجویان، بپردازیم.

شریف زاده گفت: سال گذشته نیز از این روش در رشته های کشاورزی، صنعت، آسانسورسازی، طلا و جواهرات استفاده شد و هنرجویان بسیاری از این طریق تحت آموزش قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش سال گذشته ضمن تعامل با شرکت های خودروسازی، از این شرکت ها برای تامین تجهیزات هنرستان ها کمک گرفت که این روند در سال تحصیلی جدید نیز ادامه دارد.

شریف زاده اضافه کرد: امسال برای خرید تجهیزات با شرکت ماشین سازی تبریز وارد معامله شدیم که پیرو این تعامل مقرر شد تا هزینه خرید برخی از تجهیزات مثل ماشین تراش که گران قیمت بوده و بین 30 تا 40 میلیون تومان هزینه در بر دارد، به صورت قسطی پرداخت شود.

براساس این گزارش، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا از پایین بودن منابع تخصیصی بابت تجهیز هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش انتقاد کرده و پایین بودن این منابع را مانع از اجرای برنامه های پیش بینی شده در این بخش دانست.

با وجودی که برای تجهیز هنرستان ها طی دو سال پیاپی اعتبار ویژه در نظر گرفته شده اما تاکنون همه این منابع به این بخش اختصاص نیافته است.

ابراهیم سحرخیز با بیان اینکه تجهیز این مراکز آموزشی نیاز به اعتبارات ویژه دارد، گفت: با وجودی که برای تجهیز هنرستان ها طی دو سال پیاپی اعتبار ویژه در نظر گرفته شده اما تاکنون همه این منابع به این بخش اختصاص نیافته است.

وی اضافه کرد: از ?? میلیارد تومان تخصیصی برای سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی تاکنون تنها سه میلیارد تومان آن اختصاص یافته و این در حالی است که هم اکنون نیمی از سال جاری گذشته است.

سحرخیز ادامه داد: سال گذشته نیز ?? میلیارد تومان به این منظور به تصویب رسید اما فقط حدود ?? درصد آن یعنی شش میلیارد تومان اختصاص یافت به همین دلیل به نظر نمی رسد با این مبالغ هنرستان ها تجهیز شوند.

وی اضافه کرد: انتظار نمی رود اعتبارات بیشتری به این بخش اختصاص یابد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش شرایط تجهیزات هنرستان های جدید را در مقایسه با هنرستان های قدیمی تر بهتر دانست اما گفت: تجهیز این مراکز اکنون متناسب با سطح تحصیلی هنرجویان نیست و باید اعتبارات بیشتری برای به روز کردن تجهیزات این مراکز اختصاص یابد.


منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

بخش سفیران تبیان