تبیان، دستیار زندگی
حسن بنیانیان كاربرد مهندسی فرهنگی در فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در اثری با عنوان «پیوست فرهنگی» مورد بررسی قرار داده‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوست فرهنگی


حسن بنیانیان كاربرد مهندسی فرهنگی در فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در اثری با عنوان «پیوست فرهنگی» مورد بررسی قرار داده‌است.


پیوست فرهنگی

كتاب «پیوست فرهنگی» به ضرورت اجرای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر مهندسی فرهنگی امور پرداخته و موضوع اصلی آن نقش فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در تحولات فرهنگی جامعه است.

بنیانیان در بخشی از كتاب درباره ضرورت اجرای پیوست فرهنگی نوشته‌است: «تأثیرگذاری فعالیت‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... در تحولات فرهنگی جامعه اجتناب‌ناپذیر است. حال اگر این فعالیت‌ها به صورت ناآگاهانه، تحت تأثیر الگوگیری از سایر جوامع بود، به طور طبیعی كانالی خواهد شد برای انتقال ارزش‌های فرهنگی سایر جوامع و تضادی پنهان درون جامعه شكل می‌گیرد؛ یعنی از یك سو منابع جامعه از طریق فعالیت‌های فرهنگی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی برای استقرار فرهنگ اسلامی هزینه می‌شود، از سوی دیگر از رهگذر تأثیرات ناشناخته فرهنگی فعالیت‌های غیرفرهنگی، حاصل تلاش‌های این سازمان تخریب می‌شود و برآیند آن، اقدامات بعضا متضادی است كه تحولات فرهنگی عمومی را به وجود می‌آورد.»

این كتاب كه با موضوعیت طرح‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در كشور و نقش فرهنگی آنان تألیف شده‌است دارای مباحثی چون معنای فرهنگ و معنای پیوست فرهنگی، فلسفه وجودی پیوست فرهنگی، فعالیت‌ها و طرح‌های مشمول پیوست فرهنگی، علل كم توجهی به فرهنگ و مدیریت فرهنگی جامعه و مباحثی از این دست نیز می‌باشد.

گفتنی است انتشارات سوره مهر كتاب «پیوست فرهنگی» را در قطع رقعی و شمارگان 2500 نسخه در سال 1392 روانه بازار كتاب كرده‌است.

این كتاب كه با موضوعیت طرح‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در كشور و نقش فرهنگی آنان تألیف شده‌است دارای مباحثی چون معنای فرهنگ و معنای پیوست فرهنگی، فلسفه وجودی پیوست فرهنگی، فعالیت‌ها و طرح‌های مشمول پیوست فرهنگی، علل كم توجهی به فرهنگ و مدیریت فرهنگی جامعه و مباحثی از این دست نیز می‌باشد

پوشش اسلامی

پوشش اسلامی عنوان دیگری اثری است از حسن بنیانیان که وی در پنج فصل جداگانه به بررسی چالش ها و راه‌کارهای فرهنگی درباره حجاب پرداخته است. حسن بنیانیان درباره نگارش این کتاب که به چاپ سوم رسیده است، گفت: در این کتاب سعی کرده ام راه‌کارهای فرهنگی نهادینه شدن حجاب در جامعه را بررسی کنم تا روش های قانونی برخورد با این مسئله نیز اصلاح شده، همه در محیطی آزاد حجاب را بپذیرند. وی افزود: پوشش و حجاب مقوله ای است قابل تامل و بسیار زیبا که یکی از معجزات اسلام محسوب می شود، این مقوله زیبا در مواجهه با ساده انگاری های ما در حال تخریب است و می توان گفت حتی دید خوب و عمیقی که نسبت به آن وجود داشته از بین رفته است.کتاب «پوشش اسلامی» چالش‌ها و راه کارها با رویکردی به مهندسی فرهنگی توسط انتشارات سوره مهر منتشرشده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: پایگاه خبری سوره مهر