تبیان، دستیار زندگی
به دنبال علنی شدن اهداف و فعالیت های تروریستی گروهک دولت اسلامی عراق و شام سؤالات فراوانی درباره ماهیت و پشت پرده اقدامات آن علیه همه ساکنان سوریه مطرح شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"داعش"، گروهکی که با مردم سوریه می جنگد


به دنبال علنی شدن اهداف و فعالیت های تروریستی گروهک "دولت اسلامی عراق و شام" سۆالات فراوانی درباره ماهیت و پشت پرده اقدامات آن علیه همه ساکنان سوریه مطرح شده است.
داعش، سوریه

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گروهک "دولت اسلامی عراق و شام" که از آن با نام اختصاری "داعش" یاد می شود و از گروهک هایی است که روش القاعده را در پیش گرفته است، علاوه بر فراخوان برای جنگ علیه نظام سوریه با هدف سرنگونی آن، اقدام به حمله به سایر گروه های مسلح مخالف دولت دمشق می نماید و این امر باعث نگرانی و جنجال فراوانی در اردوگاه مخالفان دولت سوریه شده است.

در ماه های اخیر و همزمان با افول ستاره جبهه النصره در آسمان سوریه، گروهک "دولت اسلامی عراق و شام" در این کشور بیش از پیش مطرح شد و این امر پس از آن اتفاق افتاد که رهبران این دو گروهک یعنی "ابوبکر بغدادی" و "ابومحمد جولانی" دچار اختلاف شدند و این امر باعث شد برخی از مخالفان این دو گروهک را به "مزدوری برای نظام سوریه و اجرای اهداف تعیین شده برای آنها" متهم کنند.

به گفته ناظران، گروهک های موسوم به جهادی، اختلاف میان بغدادی و جولانی باعث تشکیل گروه های جهادی دیگری شد که به طور مستقلی فعالیت می کردند. این در حالی است که شماری از مسلحین به صفوف جبهه النصره پیوسته بوده و گروه دیگری نیز به دولت اسلامی عراق ملحق شده بودند. در این میان بخش هایی از افراد مسلح نیز با هدف بی طرف ماندن در این نزاع، اقدام به تشکیل گروههای مستقلی کردند.

اقدامات "دولت اسلامی عراق و شام" باعث به وجود آمدن علامت سۆال های فراوانی شده است.

منابع مخالف دولت سوریه بر این باورند که گروهک "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به "داعش" با توجه به سرسپردگی اش به سازمان تروریستی بین المللی القاعده، به خوبی می داند که ادامه وجود آن، فقط در افزایش ناآرامی، هرج و مرج، اقدامات بی نظم و عدم حاکمیت قوانین ممکن خواهد بود

به گزارش خبرگزاری لبنانی آسیا، منابع مخالف دولت سوریه اعلام کرده اند که ما به نتیجه نسبتا قطعی رسیده ایم که "داعش" به اندازه ای که به تسلط بر مناطق جغرافیایی مشخص اهمیت می دهد به نتیجه رسیدن قیام مسلحانه یا سقوط نظام برای آن اهمیت ندارد.

به گفته این منابع، "داعش" علیه شماری از گروه های شبه نظامی مخالف در سوریه اعلام جنگ کرده است و این امر باعث شده تا این گروه در مظان اتهام قرار گیرد و عده ای آن را به هم پیمانی با نظام سوریه متهم کنند. زیرا همواره این سۆال مطرح می شود که جنایات این گروه در "الرقه"، "ریف حلب" و "ریف ادلب" به نفع کیست؟

این منبع می افزاید: اما جنگ هایی این گروهک با نظام باعث شده است که قبل از نسبت دادن هر گونه اتهامی، درباره آن تردیدهایی مطرح شود. زیرا داعش به طور گسترده ای در کنترل مخالفان بر فرودگاه منغ، مشارکت داشته است. به ویژه اینکه مخالفان، کم کم امید خودشان را به کنترل بر آن از دست می دادند. این گروهک همچنین در آغاز عملیات شکست خورده "نوادگان ام المۆمنین عایشه" در منطقه ساحل نیز نقش بسزایی داشت.

در مقابل جنگ هایی که "داعش" علیه نظام سوریه انجام داده است، اقدام به انجام برخی نبردهای خونین علیه گروه های مخالف دولت نیز نموده است و منابع مخالف دولت، اقدامات این گروهک علیه گردان های نظامی شان در روستاها و شهرهای حومه ادلب، کشتن ابوبصیر کمال حمامی عضو فرماندهی نظامی مخالفان و انفجار مقر گردانهای "احفاد الرسول" در الرقه را محکوم می کنند. "داعش" در این عملیات ها، تلاش کرد بیشتر عناصر "احفاد الرسول" را تصفیه نماید. همچنین این گروهک در منطقه گذرگاه باب الهوی اقدام به دستگیری فعالانی کرد که از ابتدای بحران سوریه اقدام به شورش مسلحانه علیه دولت سوریه کرده بودند. علاوه بر این، داعش شماری از فرماندهان گردان "احرار سوریا" را به خاطر درخواست آنها برای پس دادن یک خودروی مسروقه ربود!

"داعش" علیه شماری از گروه های شبه نظامی مخالف در سوریه اعلام جنگ کرده است و این امر باعث شده تا این گروه در مظان اتهام قرار گیرد و عده ای آن را به هم پیمانی با نظام سوریه متهم کنند. زیرا همواره این سۆال مطرح می شود که جنایات این گروه در "الرقه"، "ریف حلب" و "ریف ادلب" به نفع کیست؟

منابع مخالف همچنین افشا کردند که خطرناکترین اقدامات داعش در هنگام جنگ با نیروهای نظام در یکی از شهرک ها اتفاق افتاد. به طوری که مسئولان این گروهک به فرماندهان "لواء اسلام" که یکی از بارزترین گروه های مسلح فعال در سوریه بود و در مناطق مختلف به ویژه ریف دمشق انتشار داشت، حمله کردند. افراد این گروهک به همتایان خود در "لواء اسلام" اعلام کردند که جنگ با آنها آغاز شده است و آنها تصمیم به حرکت به سوی مناطق "الغوطه" به عنوان خاستگاه این گردان، را اتخاذ کرده اند.

منابع مخالف دولت سوریه بر این باورند که گروهک "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به "داعش" با توجه به سرسپردگی اش به سازمان تروریستی بین المللی القاعده، به خوبی می داند که ادامه وجود آن، فقط در افزایش ناآرامی، هرج و مرج، اقدامات بی نظم و عدم حاکمیت قوانین ممکن خواهد بود. در نتیجه این گروهک با همه مردم سوریه، فازغ از گرایشات سیاسی، قومی یا مذهبی شان اعم از طرفداران نظام یا مخالفان می جنگد و این نبردی است که به زودی پایان نخواهد شد.

بخش سیاست تبیان

منبع: العالم