تبیان، دستیار زندگی
مراسم بزرگداشت «محمدحسین جعفریان» شاعر، نویسنده، مستندساز و روزنامه نگار انقلابی در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج امروز 26 شهریور ماه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چفیه احمد شاه مسعود برای نویسنده ایرانی


مراسم بزرگداشت «محمدحسین جعفریان» شاعر، نویسنده، مستندساز و روزنامه نگار انقلابی در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج امروز 26 شهریور ماه برگزار شد.


چفیه احمد شاه مسعود برای نویسنده ایرانی

در این مراسم حجت الاسلام زم با بیان اینكه روزگار حاضر روزگار غربت فرهنگی و محرومیت اهل اندیشه و فرهنگ و هنر و ادب است، گفت: بایستی قدر چنین برنامه ها و شایستگی و بزرگواری كسانی كه به اهل فرهنگ و هنر توجه می كنند بیشتر از همیشه محسوس و قابل ارج گذاری باشد.

وی در خصوص شخصیت محمد حسین جعفریان گفت: جعفریان دارای برجستگی هایی در ابعاد شخصیتی اش است كه بایستی قامت همگان به قامت رعنای این ادیب اقتدا كنند. جعفریان فیلمساز، شاعر و نویسنده است كه همه این هنرها در پرتو تفكر او به وجود آمده است. او متفكری است كه در حال فكر نمی كند و كسی نیست كه شعرش در كوله باری بر پشت سوار باشد. به خاطر تمام این اوصاف و بدیهیات بایستی حمد و سپاس الهی را به جا آورد.

حجت الاسلام زم خاطر نشان كرد: جعفریان با وضع موجود خود و محدودیت هایی كه او و هنرمندان اهل درد بابت حق كشی ها و امتیاز طلبی ها و تضعیف هایی كه امروز بر زندگی افراد حاكم است و محرومیت محرومان و همه آن كسانی كه جعفریان و شاعران و نویسندگان ما آنها را ولی نعمت دانستند، از مردم نوشت اما او و امثال او قدمی از زندگی مردم برای خود قائل نشدند.

رییس پیشین حوزه هنری جعفریان را مجاهد، مهاجر و متفكر معرفی كرد و ادامه داد: جعفریان در زمان دفاع مقدس، در بوسنی و هرزگوین و كوزوو منشا فداكاری بوده است. وی هرجا كه درد و غمی بود  و امكانی برای بیان و اظهار وجودی از چهره ای از انقلاب و هنر و فرهنگ وجود داشت، حاضر می شد.

زم، جعفریان را دارای صراحت كلام تلخی دانست و گفت: تحمل این صراحت كلام برای خیلی ها امكان پذیر نبود و همین مسئله رنج او را بیشتر می كرد.

وی به سابقه آشنایی خود با جعفریان اشاره كرد و افزود: جعفریان در سال 63 در حوزه هنری مشهد كار ادبی خود را آغاز كرد و من در این سالها با او همراه بودم . او انتقاد می كرد و من انتقاد او را به جان می خریدم اما هیچ وقت او را ناراحت تر از زمانی كه احمد شاه مسعود به شهادت رسیده بود ، ندیدم.

حجت الاسلام زم در پایان گفت: امیدوارم شرایط فرهنگی كشور یك شكرستان باشد تا شیرینی های آن به كام اهل فرهنگ و هنرو مردم بنشیند.

جعفریان: رسانه ها نگاه درستی به افغانستان نداشته اند

«محمدحسین جعفریان» در این مراسم گفت: به گفته یكی از دوستانم مراسم بزرگداشت شبیه مراسم ترحیم است كه متوفی هم در آن حضور دارد با این تفاوت كه می فهمی چه كسانی دوستت دارند و چه كسانی هم دوستت ندارند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان كه بسیار مشغله داشتند و من اصلا گمان نمی كردم كه در مراسم حضور یابند، آمدند و دوستانی كه گمان می كردم یك روحیم در دو بدن نیامدند.

وی با اشاره به اینكه من از این همه تعریف شرمنده شده ام تصریح كرد: این تعاریف بیشتر از لیاقت من بود و خودم از اینكه چنین كسی هستم كه دوستان گفته اند بهت زده شدم.

جعفریان به جلسه ای خصوصی كه با مقام معظم رهبری داشته است اشاره و اظهار كرد: در آن جلسه آقای خاموشی هم حضور داشتند؛ من به حضرت آقا در خصوص افغانستان توضیحاتی دادم و ایشان به وزارت خانه ای اشاره كردند و گفتند برایم عجیب است كه چرا در آنجا از حضور محمد حسین جعفریان استفاده نمی كنند.

وی افزود: من بعد از آنكه توضیحاتی به مقام معظم رهبری دادم از ایشان خداحافظی كردم و گفتم كه ممكن است در سالهای بعد نتوانم در خدمت شما باشم به مشهد می روم و ازآنجا برای زندگی به افغانستان می روم.

این مستند ساز یادآور شد: حضرت آقا دلیل را از من جویا شدند و من گفتم در جایی كه كار می كنم حقوقم كم است كه پول سیگار من هم نیست. سیگارم را ترك می كنم و به مشهد می روم؛ آقا فرمودند اگر به ترك سیگار منجر می شود تصمیم خوبی است.

رییس پیشین حوزه هنری جعفریان را مجاهد، مهاجر و متفكر معرفی كرد و ادامه داد: جعفریان در زمان دفاع مقدس، در بوسنی و هرزگوین و كوزوو منشا فداكاری بوده است. وی هرجا كه درد و غمی بود و امكانی برای بیان و اظهار وجودی از چهره ای از انقلاب و هنر و فرهنگ وجود داشت، حاضر می شد

این روزنامه نگار با اشاره به اینكه حالا جایی پیدا شده است كه قدر این تخصص را می داند خاطرنشان كرد: من از موسسه اوج و آقای احسان حسنی كه من را شرمنده كردند تشكر می كنم.

این مستند ساز گفت: موسسه فرهنگی هنری اوج برنامه 54 قسمتی را درباره مهاجرین افغانستان تدارك دیدند . آرزوی من  همیشه  این بود كه برنامه ای ساخته شود تا نگاه مردم ایران را نسبت به مهاجرین افغانستان تغییر دهد.

وی با اشاره به اینكه مهاجرین افغان تنها كارگر ساختمان و نگهبان نیستند، اظهار كرد: باید با اساتید دانشگاهها ، پزشكان و دانشمندان افغان هم حرف زده شود و موسسه فرهنگی اوج این فرصت را با ساخت این برنامه در اختیارم قرار دادند.

این شاعر با بیان اینكه رسانه های ملی و مكتوب ما در طی این سالها نگاه درستی به افغانستان نداشته اند گفت: امیدوارم بتوانم این نگاه غلط را اصلاح كنم .

وی یادی از پدر مرحوم خود كرد و یادآور شد: پدرم 64 ساله بود كه من دیپلم گرفتم با آنكه كارگری ساده بود اما هرگز اجازه نداد تا كار كنیم بلكه به تنهایی كار كرد تا ما به دانشگاه برویم.

این نویسنده به محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری اشاره و اظهار كرد: با وجود اختلاف سلیقه های كه با ایشان در نحوه مدریت فرهنگی دارم اما نام خانوادگی ایشان مطابق شخصیت ایشان است كه براستی مومن و شریف است.

وی از همسر خود تشكر كرد و گفت: همسر یك جانباز بودن را تنها كسی می فهمد كه این تجربه را دارد. یك جانباز كارهای شخصی خود را به سختی انجام می دهد. حالا چه برسد به اینكه علاوه بر همسر جانباز بودن همسر یك شاعر، روزنامه نگار و مستند ساز ی باشی كه برای ساخت یك مستند ماهها به كشورهای دیگر سفر می كند.

جعفریان در پایان ضمن تشكر از موسسه فرهنگی اوج گفت: امیدوارم كه رسانه ها قدر چنین مراكزی را بدانند و در شناساندن آنها به مردم كمك كنند.

كلاه و چفیه احمد شاه مسعود به محمد حسین جعفریان اهدا شد

در مراسم بزرگداشت محمدحسین جعفریان، محسن مومنی شریف، علیرضا قزوه، حجت الاسلام زائری، حجت الاسلام نقویان، حجت الاسلام زم، بهروز افخمی كارگردان، امیر خوراكیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دكتر نور سفیر افغانستان در ایران، آبخضر، شهرام شكیبا، عباسعلی براتی پور، محمدرضا عبدالملكیان، حسین ده باشی مستند ساز، فاضل نظری، ناصر فیض، علی داوودی، محمد سرور رجایی مدیر خانه ادبیات افغانستان، محمد كاظم كاظمی  و دیگر اهالی فرهنگ و هنر به همراه خانواده جعفریان حضور داشتند.

این مراسم كه با اجرای امیر حسین مدرس برگزار شد، بهروز افخمی كارگردان سینما، حجت الاسلام زم رییس پیشین حوزه هنری سازمان تبلیغات، محمد كاظم كاظمی یكی از شاعران افغان و محمد حسن جعفریان درباره شخصیت و فعالیت های وی سخنرانی كردند.

علاوه برسخنرانی های انجام شده، همسر جعفریان نامه ای كه خطاب به وی نوشته و در وبلاگ شخصی خود منتشر كرده بود را برای حاضران خواند و در پایان برای قدردانی از جعفریان دست وی را بوسید كه این كار احساسات حاضران را برانگیخت.

همچنین در این مراسم كلیپ هایی از هنرمندان و دوستان جعفریان و همچنین فعالیت های او در افغانستان برای حاضران نمایش داده شد.

در پایان این مراسم هدایایی از سوی افراد و نهادهای مختلف از جمله، حوزه هنری، موسسه فرهنگی و هنری اوج، رییس سازمان هنر ی ادبیات دفاع مقدس، رییس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی و عضو شورای شهر مشهد، مدیر عامل بنیاد شهید و امور ایثارگران، دكتر مالكی نماینده ویژه رییس جمهور و سفیر سابق ایران در افغانستان و ... به جعفریان اهدا شد.

نكته قابل توجه هدیه ویژه سفیر افغانستان در ایران بود كه كلاه و چفیه احمد شاه مسعود كه همیشه همراه این شهید بود را به همراه عكس وی به محمد حسین جعفریان تقدیم كرد.

بخش ادبیات تبیان


منبع: پایگاه خبری حوزه هنری