تبیان، دستیار زندگی
در بینش اسلامی و فرهنگ دینی پیكر اموات و متوفیانی كه به دلائل گوناگون بر روی زمین مانده و امكان دسترسی به ابدان آنان نیز وجود دارد، باید در مكان‌های مناسب و با آداب اسلامی به خاك سپرده شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرمت دفن و تفحص شهدا در اسلام


در بینش اسلامی و فرهنگ دینی پیكر اموات و متوفیانی كه به دلائل گوناگون بر روی زمین مانده و امكان دسترسی به ابدان آنان نیز وجود دارد، باید در مكان‌های مناسب و با آداب اسلامی به خاك سپرده شوند.

پیكرهای شهدا

احترام به اموات در اسلام آن چنان تأكید شده است كه غسل و كفن و نماز و دفن مسلمان دوازده امامى، بر هر مكلفى واجب است و اگر بعضى انجام دهند، از دیگران ساقط مى‏شود. و چنانچه هیچ‌كس انجام ندهد همه معصیت كرده‏اند. بنابر احتیاط واجب حكم مسلمانى هم كه دوازده امامى نیست، همین طور است. (رساله توضیح المسائل مراجع تقلید)».

در قرآن كریم سوره المرسلات نیز خداوند می‌فرماید «ألم نجعل الارض كفاتا أحیاء وأمواتا» ‌مگر ما زمین را دربرگیرنده و پوشاننده شما در حال مرگ و زندگی قرار ندادیم‌؟‌

حال شهدا كه دارای منزلت والا و جزء بندگان و اولیای خاص خداوند سبحان هستند و با رشادت‌ها و ایثارگری‌ها، عزیزترین سرمایه انسانی خود را در راه اهداف متعالی اسلام فدا می‌كنند و در معركه جنگ و جهاد مظلومانه به شهادت می‌رسند، پیكرهای مطهرشان دارای قداست و اهمیت بالاتری است.

اگرچه بر طبق روایات، شهدای معركه غسل و كفن ندارند، اما آداب دفن بر آنها مترتب است و لازم است با شكوه و عظمت تشییع و به خاك سپرده شوند. تفحص و خاكسپاری پیكر مطهر شهدای به خاك و خون افتاده كربلا كه در رأسشان پیكر شریف حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) بعد از سه شبانه‌روز، الگویی برای اقدام مجاهدانه جست‌وجو و تفحص پیكرهای شهدای هشت سال جنگ تحمیلی است.

تلاش مجدانه و طاقت‌فرسا برای یافتن پیكرهای مطهر شهدا و بازگرداندن شهدا به خانواده‌هایشان و تشییع و خاكسپاری آنان در محل‌های مناسب، هم تكریم و تعظیم به مقام شهدا و احترام و سپاسگزاری از خانواده آنان و هم سر منشأ آثار و بركات فراوان در كشور است.

تا اوایل سال 82 نزدیك به 48 هزار پیكر شهید در عملیات كاوش در 286 منطقه شناسایی شده، كشف شد. بزرگترین گور دسته‌جمعی كشف شده مربوط به شهدای طلاییه با 140 شهید بود. در بزرگترین تشییع انجام شده در سال 73، پیكرهای پاك 3120 شهید در تهران تشییع شد

كار جست‌وجوی پیكرهای پاك و مطهر شهدای دفاع مقدس از سال 67 آغاز و تا آخرین روزهای سال 69 به صورت پراكنده ادامه یافت. اما با تشكیل كمیته جست و جوی شهدا و مفقودین، اولین عملیات رسمی تفحص پیكرهای پاك شهدا در پنجم فروردین‌ماه سال 70، در منطقه پنجوین(منطقه عملیاتی والفجر4) در ارتفاعات كانی مانگا آغاز شد.

كمیته جست و جوی مفقودین بنابر مصوبه شورای امنیت ملی در شهریورماه سال 70 تشكیل شد و هدف آن ردیابی پیكر مطهر شهدا در مناطق عملیاتی و مشخص كردن وضعیت نهایی مفقودین بود. در حقیقت انگیزه تشكیل آن كاهش عوارض روانی، اجتماعی جنگ در بین افراد جامعه بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی، جمعیت هلال احمر، بنیاد شهید، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، ستاد رسیدگی به امور آزادگان و وزارت كشور با این كمیته همكاری داشته‌اند. بعضی نهادها مانند وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی بنابر احتیاج از آنها دعوت به عمل آمده است.

تا اوایل سال 82 نزدیك به 48 هزار پیكر شهید در عملیات كاوش در 286 منطقه شناسایی شده، كشف شد. بزرگترین گور دسته‌جمعی كشف شده مربوط به شهدای طلاییه با 140 شهید بود. در بزرگترین تشییع انجام شده در سال 73، پیكرهای پاك 3120 شهید در تهران تشییع شد.

نیمه شعبان سال 1369 بود. گفتیم امروز به یاد امام زمان (عج) به‌دنبال عملیات تفحص می‌رویم اما فایده نداشت. خیلی جست‌وجو كردیم پیش خود گفتیم یا امام زمان(عج) یعنی می‌شود بی‌نتیجه برگردیم؟ در همین حین 4 یا 5 شاخه گل شقایق را دیدیم كه برخلاف شقایق‌ها، كه تك‌تك می‌رویند، آنها دسته‌ای روئیده بودند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایکنا