تبیان، دستیار زندگی
9 فیلمساز برجسته در حال آماده‌سازی تازه‌ترین كارهای خود برای نمایش احتمالی آن در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امسال پر از ستاره

9 سینماگر برجسته در راه جشنواره فیلم فجر


9 فیلمساز برجسته در حال آماده‌سازی تازه‌ترین كارهای خود برای نمایش احتمالی آن در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر هستند.

کارگردان

مسعود كیمیایی، داریوش مهرجویی، كمال تبریزی، ابراهیم حاتمی‌كیا، مجید مجیدی، بهروز افخمی، بهمن فرمان‌آرا، كیومرث پوراحمد و احمدرضا درویش 9 سینماگری‌اند كه این روزها سرگرم آماده‌سازی فیلم‌شان هستند تا بالاخره سینمای ایران بعد از مدت‌ها مجموعه‌یی از تولیدات كارگردانان مطرح را برای عرضه به مخاطبان داشته باشد.

كیمیایی ساخت «متروپل» را از چندی پیش آغاز كرده بود و فیلمبرداری اثر تازه او در مناطق مختلف شهر تهران انجام شد تا كار به تدوین برسد. تدوین فیلم را مصطفی خرقه‌پوش انجام می‌دهد.

كیمیایی در نشست خبری فیلم كه همزمان با كلید زدن آن برگزار شد، درباره موضوع «متروپل» گفت: «داستان فیلم بین دو تا سه ساعت می‌گذرد‌، داستانی كه از ساعت 12 شب آغاز می‌شود. البته تاكید زیادی بر این دو ساعت نیست و این اتفاق در فیلم‌نوشت افتاده است. چهار نفر در یك ویلا‌، یك بیمارستان‌ و یك دكتر و چهار نفر دیگر شخصیت‌ها و لوكیشن‌های اصلی فیلم هستند.» مسعود كیمیایی شخصیت اصلی این فیلم را «خاتون»، با بازی مهناز افشار معرفی كرد و گفت: او در حادثه‌یی، جایی را برای پناه بردن ندارد كه 12 شب به باشگاه بیلیاردی می‌آید كه قبلا سینما بوده و در آنجا بافت دیگری به قصه اضافه می‌شود‌. محمدرضا فروتن، پولاد كیمیایی‌، ساعد سهیلی‌، سحر دولتشاهی، شقایق فراهانی و یوسف مرادیان دیگر بازیگران این فیلم هستند.

داریوش مهرجویی كه سال گذشته در جریان جشنواره فیلم فجر، «چه خوبه كه برگشتی» به كارگردانی او روی پرده رفت، امسال درصدد است «اشباح» را كلید بزند. این فیلم در مرحله پیش‌تولید است. دست‌اندركاران این پروژه كه چندی قبل موفق شدند مجوز ساخت این فیلمنامه را از وزارت ارشاد دریافت كنند به تازگی پیش‌تولید فیلم را آغاز كرده‌اند، فیلمی كه گفته می‌شود پر بازیگر است و چهره‌های مطرح سینما در آن بازی خواهند كرد. مذاكرات با هدیه تهرانی، علی مصفا و سحر دولتشاهی انجام شده و ظاهرا توافقاتی نیز انجام شده تا این بازیگران جلوی دوربین «اشباح» بروند. مصفا پیش از این در «لیلا»، «پری»، «دختر دایی گمشده»، «میكس» و «آسمان محبوب» با مهرجویی همكاری كرده اما هدیه تهرانی برای نخستین بار خواهد بود كه جلوی دوربین فیلمی از مهرجویی می‌رود. این سه بازیگر البته هنوز با جهانگیر كوثری قرارداد امضا نكرده‌اند. البته نقش‌های اصلی فیلم «اشباح» را دو بازیگر جوان بر عهده خواهند داشت كه به زودی انتخاب می‌شوند. از جمع عوامل پشت دوربین نیز گفته می‌شود حضور تورج اصلانی (مدیر فیلمبرداری)، نظام‌الدین كیایی (صدابردار) و علیرضا شمس (دستیار كارگردان و برنامه‌ریز) در این پروژه قطعی شده است.

مسعود كیمیایی، داریوش مهرجویی، كمال تبریزی، ابراهیم حاتمی‌كیا، مجید مجیدی، بهروز افخمی، بهمن فرمان‌آرا، كیومرث پوراحمد و احمدرضا درویش 9 سینماگری‌اند كه این روزها سرگرم آماده‌سازی فیلم‌شان هستند تا بالاخره سینمای ایران بعد از مدت‌ها مجموعه‌یی از تولیدات كارگردانان مطرح را برای عرضه به مخاطبان داشته باشد

كمال تبریزی تاكنون بیش از نیمی از فیلمبرداری «طبقه حساس» را پیش برده است. رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی، هوتن شكیبا، بهرام ابراهیمی، سوگل قلاتیان، محمد بحرانی، بهادر مالكی، كاظم سیاحی، عرفان ناصری، لیلی فرهاد‌پور، نادر فلاح، شبیر پرستار، با حضور افتخاری آزاده صمدی از بازیگران این فیلم هستند. فیلم كمدی«طبقه حساس» بر اساس طرحی از سیروس همتی است كه فیلمنامه‌اش توسط پیمان قاسم‌خانی نوشته شده و داستان مردی را روایت می‌كند كه بعد از مرگ همسرش او را در یك قبر دو طبقه دفن می‌كند اما پس از مدتی كه سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مكان (قبر دیگر) دفن شده است. تبریزی همچنان فیلم «خیابان‌های آرام» را در انتظار نمایش دارد كه گفته می‌شود این فیلم در توقیف است. بهروز افخمی كه «بلك نویز» را در جشنواره دو سال قبل ارائه كرده بود، امسال قصد دارد فیلم تازه‌یی، نوشته همسرش را مقابل دوربین ببرد، اما با توجه به روند فیلمسازی افخمی بعید به نظر می‌رسد این فیلم در جشنواره سی و دوم روی پرده نمایش برود.

کارگردان

او پیش‌تولید «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را آغاز كرده است. پایه فیلمنامه افخمی بر اساس داستانی با همین نام از مرجان شیرمحمدی است. افخمی مدتی است انتخاب بازیگران این پروژه را آغاز كرده و قصد دارد مهر ماه فیلمش را كلید بزند. تاكنون حضور گوهر خیراندیش، علیرضا خمسه و مرجان شیرمحمدی در این فیلم قطعی شده و قرار است طی روزهای آینده چند بازیگر دیگر نیز به این جمع اضافه شوند. پیش از این قرار بود مرجان شیرمحمدی ساخت این فیلمنامه را برعهده بگیرد، اما در نهایت بهروز افخمی كارگردانی آن را بر عهده گرفت.

فیلمنامه «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را مرجان شیرمحمدی نوشته كه پیش از این نگارش رمانی به همین نام را بر عهده داشته و همزمان با نمایشگاه كتاب امسال منتشر شده است.

بهمن فرمان‌آرا هم می‌خواهد ساخت فیلمی را شروع كند كه هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است. بعد از ساخت و نمایش خاك آشنا، بهمن فرمان‌آرا سراغ ساخت فیلم دیگری نرفت و حتی در دوران مدیریت جواد شمقدری جایزه خود را به دفتر جشنواره فیلم فجر تحویل داد. مدتی از آغاز مسوولیت جواد شمقدری در معاونت سینمایی وزارت ارشاد نگذشته بود كه این كارگردان در گفت‌وگویی ضمن انتقاد از شمقدری و گروهش رسما اعلام كرد هیچ فیلمنامه‌یی را به وزارت ارشادی كه معاونت سینمایی‌اش جواد شمقدری باشد نمی‌دهد. كارگردان خانه روی آب در طول این چهار سال سر حرفش ماند و فیلم نساخت و گهگاه تنها نظراتش را درباره وضعیت سینما صراحتا بیان كرد. خبرها نشان از آن دارد كه با پایان عمر دولت دهم، فرمان‌آرا قصد دارد فیلم تازه‌اش را جلوی دوربین ببرد؛ فیلمی كه درخواست پروانه ساختش بعد از ایجاد تغییرات در سازمان سینمایی ارائه می‌شود. فیلم تازه فرمان‌آرا در حال و هوایی متفاوت با دیگر آثار این فیلمساز است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال فیلمبرداری‌اش آغاز شود.

كیومرث پوراحمد پیش‌تولید «پنجاه قدم به آخر» را آغاز كرده است و همچنین «چ» به كارگردانی ابراهیم حاتمی‌كیا مرحله صداگذاری را پشت سرمی‌گذارد و «رستاخیز» احمدرضا درویش آماده نمایش است و «محمد (ص)» مجید مجیدی در مراحل فنی است.

در صورت آماده شدن تعدادی از این فیلم‌ها تصور می‌شود جشنواره فجر پیش‌رو، جشنواره‌یی پررونق باشد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه اعتماد