تبیان، دستیار زندگی
تکنولوژی های آموزشی از رشد چشمگیری برخوردار بوده و تأثیر زیادی بر محیط های علمی داشته است به طوری که شیوه های آموزشی جدید سازمان ها و مؤسسات را از حالت سنتی خارج کرده و به سمت نهادینه شدن آموزش به صورت مجازی سوق داده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاندارد در آموزش الکترونیکی

استاندارد در آموزش الکترونیکی

یکی از عواملی که در رشد و شکوفایی یک کشور مۆثر است، پرورش نیروی متبحر است. در این زمینه فناوری همانند کاتالیزوری است که سرعت جریان امور را بهبود می بخشد و در نیل به هدف نقش مهمی را دارد. چرا که موانع فرا رو از جمله زمان و مکان را در نوردیده و دید وسیعی در مقوله آموزش به شخص ارائه کرده است، این روند رو به رشد باعث شده که استفاده از روش های سنتی آموزش مورد تردید قرار بگیرد و بیشتر مردم به امتحان راه کارهای جدید بپردازند.

دانشگاه ها نیز از این تغییرات دور نمانده و درهماهنگ کردن هر چه سریع تر خود با این آموزش در تلاشند و چیزی که با آن مواجهیم دانشگاهی باز است که حصار محدودیت های دانشگاهی و منطقه ای را ندارد و یک دانشگاه انعطاف پذیر است که توانایی تغییر با پدیده های جدید را داراست. این دانشگاه دارای دانشجویان و اساتید و کارکنان و پشتیبان های شبکه و ... می باشد که همگی در راستای هدف آموزش در حرکتند. به عبارتی دیگر دانشگاهی ابداع شده است که توانسته بر مشکلات منطقه ای فایق آید.

استاندارد در آموزش الکترونیکی

این فناوری نوین مباحث جدیدی را تحت الشعاع خود قرار داده است از جمله آن می توان موارد زیر را برشمرد:

  1. پزشکی
  2. تجارت
  3. اطلاعات
  4. ارتباطات
  5. یادگیری
  • پزشکان با استفاده از فناوری های آموزش الکترونیکی می توانند معاینات و جراحی های از راه دور انجام دهند و یا به آموزش توصیه های پزشکی بپردازند.
  • در مقوله تجارت مشتریان به انواع سایت های بازرگانی دسترسی دارند و می توانند در هر ساعت از شبانه روز به سفارش کالای مورد نیاز خود بپردازند.
  • در مقوله اطلاعات هر کس می تواند با توجه به نیازی که دارد به جستجوی اطلاعات بپردازد.
  • در زمینه اطلاعات باید بگوییم که تغییر بسیار بزرگی با دیجیتال در این زمینه روی داده و آن اینکه دیگر تعداد کاربران استفاده کننده بر این شبکه تأثیر ندارد و صرفنظر از راه دور و زبان های مختلف به راحتی در دسترس می باشد.
  • بدون در نظر گرفتن محدودیت هایی از قبیل سن و سال و ... هر فردی قادر است از آموزش های آنلاین استفاده نماید.

حال می خواهیم به تعریف استاندارد در این نوع از آموزش بپردازیم، چرا که با ورود هر نوآوری و پدیده جدیدی نیاز به استانداردسازی به خوبی احساس می شود.

استانداردهای مورد قبول در آموزش الکترونیکی:

از انواع استانداردها می توان به متا دیتا اشاره کرد، که به توضیح موارد دیگر می پردازد و در بسیاری موارد نقش استانداردهای الکترونیکی را به خوبی ایفا می کند.

بعضی استانداردها هستند که امکان برقراری ارتباط با دیگر سیستم ها را می دهند که IP که در همه PC ها وجود دارد این کار را انجام می دهد و استاندارد ps می تواند در هر سیستمی که بتواند با آن هماهنگ شود بکار گرفته شود.

استاندارد IEEE یکی از استانداردهای معتبر است که در کل دنیا قابل قبول است و در 5 زمینه استاندارد تهیه می نماید که عبارتند از:

  1. موارد محتوایی
  2. موارد یادگیری
  3. موارد عمومی
  4. موارد مدیریت سیستم ها
  5. اطلاعاتی و متادیتا

در اواخر سال 2000 استاندارد تکنولوژی آموزشی توسط LTSC تأسیس شد و هم اکنون بیشتر سازمان ها در مقوله آموزش الکترونیکی از استانداردهای تأیید شده این سازمان استفاده می کنند.

مۆسسه دیگری به نام IMS نیز دو هدف عمده از استانداردسازی برای سازمان های آموزشی و تربیتی را دنبال می کند که عبارتند از:

  • تهیه استاندارد در تبادلات و خدمات آموزشی
  • استاندارد در موارد آموزشی منتشر شده

استاندارد در آموزش الکترونیکی

دانشجویانی که در ابتدا در آموزش الکترونیکی شروع به تحصیل کردند از صفحات HTML استفاده می کردند که تصاویر کمی داشت و به وجود آوردن آن ساده بود. اما وقتی که مۆلفان هر کدام صفحات HTML خود را داشته باشند خیلی مشکل می شود و حتماً باید از یک Validate یا تأیید کننده HTML استفاده کرد.

کلام آخر...

همان طور که همه روزه می بینیم نقش فناوری در زندگی روزمره بسیار پررنگ شده و جایی نیست که اثری از آن نباشد به طور نمونه آدرس های اینترنتی که در مطالب درسی دیده می شود و یا لپ تاپ هایی که مورد استفاده اساتید است و یا پست الکترونیکی برای پاسخگویی به دانشجویان و یا آزمایشگاه هایی که توسط کامپیوتر اداره می شود همه و همه در آسان تر کردن زندگی ما نقش مهمی دارند پس برای استفاده بهینه از این فناوری به استانداردهای معتبر نیاز است که هماهنگی لازم در کارها ایجاد شود.

بخش آموزش الکترونیکی تبیان

 تهیه: سید خاموشی