تبیان، دستیار زندگی
این روزها همه چیز را می‌شود با پول خرید حتی علم را. برای اثبات این موضوع کافی است سری به میدان انقلاب تهران یا کوچه‌های اطراف محلی که دانشگاهی در آن مستقر است، بزنید؛ در چنین محل‌هایی این نوشته آشکارا خودنمایی می‌کند: «نوشتن پایانه‌نامه در اسرع وقت با قیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید و فروش پایان‌نامه جرم نیست؟


این روزها همه چیز را می‌شود با پول خرید حتی علم را. برای اثبات این موضوع کافی است سری به میدان انقلاب تهران یا کوچه‌های اطراف محلی که دانشگاهی در آن مستقر است، بزنید؛ در چنین محل‌هایی این نوشته آشکارا خودنمایی می‌کند: «نوشتن پایانه‌نامه در اسرع وقت با قیمت مناسب»، خیلی از کافی‌نت‌ها، دفترهای چاپ و تکثیر و مغازه‌هایی از این دست، درآمد خوبی از این راه به جیب می‌زنند.

خرید پایان‌نامه، تحقیق و ... گرچه از نظر علمی بسیار ناپسند است، ماده قانونی برای جلوگیری از رواج آن وجود ندارد. مریم یک دانشجوی کارشناسی ارشد به «حمایت» می‌گوید: برای تهیه پایان‌نامه رشته حقوق به یکی از کافی‌نت‌های اطراف میدان انقلاب رفتم. قیمت هر پایان نامه از یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون تومان بود، البته برای رشته‌های فنی مهندسی قیمت تا سه برابر هم می‌رسید.

دانشگاه-پایان نامه

وقتی کافی نت‌ها تغییر کاربری می‌دهند

گستردگی این تبلیغات فروش پایان‌نامه نشان می‌دهد که تاکنون هیچ برخوردی با این کار صورت نگرفته است که این بی‌توجهی خود تشویقی است برای دیگران که در قبال دریافت مبالغ قابل توجهی پایان‌نامه بفروشند. این دانشجو ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از کافی‌نت‌های اطراف دانشگاه تهران پایان‌نامه می‌فروشند به طوری که تبلیغات آنها در اطراف دانشگاه به وفور دیده می‌شود.

فروش در فروشگاه‌های مجازی

جالب اینجاست داستان فروش پایان نامه‌ها به خیابان‌های شهرختم نمی‌شود، کافی است سری به جست‌وجوگر گوگل بزنید با انتخاب کلمه فروش پایان‌نامه تعداد زیادی فروشگاه اینترنتی به شما معرفی می‌شود. محسن، دانشجوی ارتباطات نیز در این باره به «حمایت» می‌گوید:‌ به تازگی فروشگاه‌های زیادی در فضای مجازی ایجاد شده‌اند که می‌توان بدون مراجعه حضوری پایان‌نامه را سفارش داد. مۆسسه‌های مختلفی به عنوان مشاوره پایان‌نامه در رشته‌های مختلف و پروپوزال در سطح شهر فعال هستند که تبلیغات خود را به طور گسترده در اطراف دانشگاه‌ها پخش می‌کنند و هیچ منعی برای ادامه ندادن کار خود ندارند.

‌ به تازگی فروشگاه‌های زیادی در فضای مجازی ایجاد شده‌اند که می‌توان بدون مراجعه حضوری پایان‌نامه را سفارش داد. مۆسسه‌های مختلفی به عنوان مشاوره پایان‌نامه در رشته‌های مختلف و پروپوزال در سطح شهر فعال هستند که تبلیغات خود را به طور گسترده در اطراف دانشگاه‌ها پخش می‌کنند و هیچ منعی برای ادامه ندادن کار خود ندارند

دانشجویان بی‌انگیزه شده‌اند

کارشناسان آموزشی تاکنون بارها و بارها نسبت به خطاهای نظام آموزش عالی و یکی از تبعات آن که همین روی آوردن دانشجویان به خرید پایان‌نامه‌هاست، هشدار داده‌اند. ابراهیم سعیدی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «حمایت» در این باره می‌گوید: متأسفانه نظام آموزشی ما به اشتباه کنکور را سر راه ادامه تحصیل دانشجویان قرار داده است، در کنار آن بسیاری دانشجویان به اصرار خانواده‌های خود پا به دانشگاه می‌گذارند و گاهی نیز چشم‌وهم‌چشمی، پای جوانان را به رشته‌ای خاص می‌کشاند و نتیجه آن همین خرید پایان‌نامه و بی‌میلی در کسب دانش می‌شود.

مدرک

سیاست‌های تشویقی راه‌حل دوستی دانشجویان با علم

متأسفانه خرید تحقیق درسی و پایان‌نامه مخصوص دانشجویان دوره کارشناسی نیست و کسانی که در مقطع‌های بالاتر هم تحصیل می‌کنند با پرداخت پول‌های هنگفت پایان‌نامه می‌خرند. این استاد دانشگاه در این باره نیز می‌گوید: اگر بخواهیم خوش‌بینانه به این قضیه نگاه کنیم افراد مشغول به تحصیل در مقاطع عالی ممکن است به دلیل مشغله‌های مختلف با کمبود وقت مواجه باشند از طرفی نیز تداخل امتحان با زمان ارایه پایان‌نامه یکی از این عوامل می‌تواند باشد؛ اما مهم‌ترین دلیل تنبل شدن دانشجویان است.وی تاکید می‌کند: به‌کارگیری سیاست‌های تشویقی می‌تواند دانشجو را برای نوشتن پایان‌نامه ترغیب کند؛ برای نمونه چاپ مقاله‌های علمی و ارتقای شغلی می‌تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد. اما اگر این شیوه تحصیل در کشور ادامه یابد و مسئولان در این زمینه اقدامی نکنند رتبه علمی ایران تنزل پیدا می‌کند.

این کار جرم نیست

در حالی که برخی معتقدند خرید پایان‌نامه و البته فروش آن جرمی است که با آن برخوردی نمی‌شود، یک حقوقدان در گفت‌وگو با «حمایت» در این باره می‌گوید: خرید و فروش پایان‌نامه در صورتی که محتوای آن به فرد دیگری تعلق نداشته باشد، از نظر قانونی جرم محسوب نمی‌شود.علی نجفی‌توانا می‌افزاید: به طور کلی خرید و فروش پایان‌نامه از نظر اخلاقی صحیح نیست؛ اما اگر محتوای آن از تحقیقات افراد دیگر باشد به عنوان سرقت مالکیت فکری و ادبی قابل پیگیری است در غیر این صورت جرم محسوب نمی‌شود.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : روزنامه حمایت