تبیان، دستیار زندگی
یادگیری الکترونیکی كه با استفاده از تكنولوژی آموزشی اشاره دارد، تأكید می كند كه یاددهندگان از رسانه های آموزشی اعم از رایانه های عمومی، شخصی، سی دی ها، دیسكت ها، سایت های اینترنت، ایمیل و حتی نانوفناوری در فرایند یاددهی استفاده كنند تا یادگیری را آسان کنن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیاتی در یادگیری الکترونیکی(2)

در مطلب قبل عنوان کردیم که یادگیری الکترونیکی كه به استفاده از تكنولوژی آموزشی اشاره دارد، تأكید می كند كه یاددهندگان از رسانه های آموزشی اعم از رایانه های عمومی، شخصی، سی دی ها، دیسكت ها، سایت های اینترنت، ایمیل و حتی نانوفناوری در فرایند یاددهی استفاده كنند تا یادگیری را آسان كرده تا سطح علمی فراگیران افزایش یابد...

کلیاتی در یادگیری الکترونیکی(2)

در ادامه قصد داریم مثالی را عنوان کنیم:

با كاربرد فن آوری و ویدئو ماهواره ای در ژاپن، دانش آموزان یك كلاس با معلم و دانش آموزان مانند خود که در همان مقطع هستند و در نقطه دیگری از همان كشور نیاز به كمك دارند، می توانند ارتباط برقرار کنند، و حتی برای تهیه گزارش در درس علوم اجتماعی از طریق پست الكترونیكی با دانش آموزان هم سن و سال خود در كشورهای دیگر ارتباط برقرار می كنند و ...

با این سبك جدید تدریس، كاربرد فناوری نوین در كلاس درس، چه از طریق یادگیری گروهی، یا به وسیله ویدئو كنفرانس و یا استفاده از آموزش مجازی، موجب می شود تا دانش آموزان در تمامی مراحل آموزش حضور داشته باشند.

چرا كه آموزش با این شیوه این امكان را می دهد تا معلمان و شاگردانی كه از لحاظ زمان و مكان و یا هر دو از یكدیگر جدا هستند از طریق نرم افزار مدیریت دروس، منابع چندرسانه ای و مانند آن با هم ارتباط برقرار كنند و محتوای درس را دریافت نمایند و با همدیگر تبادل اطلاعات و انتقال معلومات كنند.

در كلاس های سنتی و به شیوه تدریس قدیمی، ما می نشینیم، گوش می دهیم، حفظ می كنیم و می گذرد. در كلاس های پویا و به شیوه تدریس فعال، ما تعامل داریم، صحبت می كنیم، یاد می گیریم و می ماند در مدارس با یادگیری الكترونیكی و آموزش های مجازی، ما ارتباط برقرار می كنیم، رفع اشكال می كنیم، خلاق می شویم، كارآفرینی ایجاد می گردد و گسترش می یابد.

راه كارهای استفاده از یادگیری الكترونیكی

برای این كه بتوان به فراگیران كمك كرد تا به سطوح عالی از دانش برسند لازم است علاوه برآشنایی با دیگر شیوه های نوین تدریس، زمینه استفاده از رسانه های سنگین آموزشی و شبكه های نرم افزاری درون كلاسی و برون كلاسی، اقدامات زیر صورت گیرد.

کلیاتی در یادگیری الکترونیکی

  • برگزاری كلاس های آموزش در دوره خدمت برای معلمان، گردهمایی علمی - آموزشی، همایش های تخصصی و ... تا آنان با روش های فناوری اطلاعات و ارتباطات و نظام آموزش و پرورش كشورهای پیشرفته آشنا شوند و ترس آنها برای استفاده از رایانه در كلاس درس كاهش یابد و پاسخگوی ضرورت های آموزش و پرورش شوند.

  • تشكیل كلاس های زبان انگلیسی و رایانه برای معلمان تا آن ها بتوانند با تسلط كامل با رایانه كار كنند و از مقالات علمی- آموزشی مۆلفان خارجی بهره مند شوند و از آخرین دستاوردهای آموزشی و پرورشی و پژوهشی مطلع گردند.

  • تشكیل كلاس های زبان انگلیسی و رایانه برای دانش آموزان از دوره ابتدایی با استفاده از بازی های رایانه ای.

  • اعطای كارت های رایگان اینترنت و ایمیل به معلمان و شاگردان تا هم نوشته های خود را روی وب سایت بنویسند و هم مدارس سنتی به مدارس هوشمند تبدیل گردد.

  • جایگزین كردن سی دی های آموزشی به جای كتاب های درسی و دیكشنری در نظام آموزشی.

  • برگزاری مسابقات بین معلمان و همچنین بین دانش آموزان در زمینه زبان انگلیسی و رایانه.

  • اجباری كردن درس مبانی كامپیوتر و انفورماتیك در دوره های تحصیلی راهنمایی و متوسطه با توجه به ظرفیت فكری دانش آموزان.

  • تشكیل گروه های كوچك پژوهشی دانش آموزی در كلاس درس توسط معلمان تا آن ها از طریق نرم افزارهای مشاركتی درون كلاسی و برون كلاسی، به تجزیه و تحلیل دوستان خود بپردازند و ایده های تازه را كشف كنند چرا كه نوشتن، تفكر و خلق كردن است. به عبارت دیگر یا باید نوشت و چاپ كرد و یا باید بركنار ماند.

کلیاتی در یادگیری الکترونیکی

نتیجه گیری

اگر بخواهیم تاثیر روش های تدریس قدیمی، نوین و پویا را با یادگیری الكترونیكی و آموزش های مجازی مقایسه كنیم می توانیم به دیدگاه فراگیران كه به صورت زیر نوشته شده توجه كنیم:

در كلاس های سنتی و به شیوه تدریس قدیمی، ما می نشینیم، گوش می دهیم، حفظ می كنیم و می گذرد.

در كلاس های پویا و به شیوه تدریس فعال، ما تعامل داریم، صحبت می كنیم، یاد می گیریم و می ماند.

در مدارس با یادگیری الكترونیكی و آموزش های مجازی، ما ارتباط برقرار می كنیم، رفع اشكال می كنیم، خلاق می شویم، كارآفرینی ایجاد می گردد و گسترش می یابد.


فائزه سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان