تبیان، دستیار زندگی
رسانه‌های غربی در ماجرای اخیر به گونه‌ای خبرسازی و گزارش‌پردازی می‌کردند که انگار آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن برای حمله به سوریه و حذف این حلقه از زنجیره مقاومت، فقط به یک تصمیم بشردوستانه! نیاز دارند و کمترین مانعی پیش‌روی آنان وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوریه در گرداب رسانه ها!


رسانه‌های غربی در ماجرای اخیر به گونه‌ای خبرسازی و گزارش‌پردازی می‌کردند که انگار آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن برای حمله به سوریه و حذف این حلقه از زنجیره مقاومت، فقط به یک تصمیم بشردوستانه! نیاز دارند و کمترین مانعی پیش‌روی آنان وجود ندارد.

رسانه سوریه

در جنگ جهانی دوم پس از روزهای سخت حمله ژاپن به بندر «پرل»، آمریکا شدیداً به یک چهره قهرمان نیاز داشت تا بتواند ناکامی‌ها و شکست‌های خود را سرپوش گذارد، تا اینکه این خبر اعلام شد که «کولین کلی» خلبان نیروی هوایی در ارتش آمریکا یک کشتی جنگی ژاپنی به نام «هارونا» را در 10 دسامبر 1941-آذرماه 1320- با فرو انداختن یک بمب غرق کرده و در این نبرد جان خود را نیز از دست داده است. خبر این واقعه سه روز بعد از حمله به «پرل‌هاربور» منتشر شد و بدین ترتیب «کلی» نخستین قهرمان آمریکا در جنگ شناخته شد و سرودی هم با همین نام به عنوان سرود ملی در دهه چهل ساخته و منتشر شد. اما بعدها معلوم شد که اصلاً کشتی جنگی ژاپنی آن هم به بزرگی «هارونا» در آبهای منطقه نبوده است! چه رسد به اینکه توسط خلبان آمریکایی غرق شده باشد!

برای آمریکا مهم نیست که آنچه به دروغ اعلام کرده است بعد از مدتی فاش می‌شود چرا که در قاموس استکبار جهانی مفاهیم اخلاقی جایگاه ژله‌ای دارند و به تناسب نیاز دولتمردان تغییر کرده و تبلیغ شکل جدید به رسانه ها ابلاغ می‌شود.

در این راستا طی دو هفته گذشته خبر حمله احتمالی آمریکا و متحدانش به سوریه به تیتر اصلی اغلب رسانه‌های دنیا تبدیل شده و آنچه که بیش از همه به چشم می‌آمد شانتاژ خبری و استفاده از ابزار رسانه‌ای علیه جبهه مقاومت در سوریه بود. به گونه‌ای که در رسانه‌های همسو با استکبار جهانی، اتخاذ مواضع حق به جانب در گزارشات و تحلیل‌ها و محکوم کردن حکومت سوریه به هر بهانه واهی و نشان دادن تصویری بشردوستانه از حمله کنندگان احتمالی به سوریه و حمایت از تروریست‌ها در این کشور،‌نشان می‌دهد رسانه‌ها در دنیای استکبار و نظام‌های سرمایه‌داری بازتاب دهنده واقعیات و نماینده افکار عمومی نیستند، بلکه به نمایندگان از سوی کانون‌های سرمایه‌داری و قدرت‌های استکباری در صحنه حضور دارند.

کشورهای غربی علیرغم شعار آزادی بیان که مدام سر می‌دهند اقدام به مسدود نمودن 19 شبکه ماهواره‌ای رادیویی و تلویزیونی ایران و چندین شبکه تلویزیونی سوریه کرده‌اند که خود نشان از ترس و واهمه دنیای غرب از این رسانه‌ها دارد

رسانه‌های غربی در ماجرای اخیر به گونه‌ای خبرسازی و گزارش‌پردازی می‌کردند که انگار آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن برای حمله به سوریه و حذف این حلقه از زنجیره مقاومت، فقط به یک تصمیم بشردوستانه! نیاز دارند و کمترین مانعی پیش‌روی آنان وجود ندارد.

اما در این میان ذکر چند نکته لازم و ضروری به نظر می‌رسد:

1- با توجه به گسترش دنیای ارتباطات و اطلاعات کنونی، کشوری یا ملتی و یا هر جریانی که از رسانه و تریبون قوی و اثرگذار برخوردار باشد می‌تواند بر افکار عمومی مسلط شود و در این برهه حساس که امروز سوریه به عنوان خط مقدم مقاومت در برابر استکبار جهانی مورد هجمه‌ها و حمله‌های ناجوانمردانه جنگ سخت و نرم قرار گرفته، ضرورت تقویت جبهه مقاومت رسانه‌ای در کنار تقویت خاکریزهای نبرد فیزیکی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.گسترش شبکه‌های تلویزیونی به زبان‌های مختلف و دایر نمودن سیاست‌های خبری و انعکاس واقعیات موجود می‌تواند جبهه خودی را در برابر غول‌های رسانه‌ای غرب تقویت کند.

سوریه

2- کشورهای غربی علیرغم شعار آزادی بیان که مدام سر می‌دهند اقدام به مسدود نمودن 19 شبکه ماهواره‌ای رادیویی و تلویزیونی ایران و چندین شبکه تلویزیونی سوریه کرده‌اند که خود نشان از ترس و واهمه دنیای غرب از این رسانه‌ها دارد. این حرکت کشورهای غربی مۆید این نکته است که استکبار جهانی بدون شک از افشاگری رسانه‌های جبهه مقاومت که برخلاف سیاست‌های آنان پیش می‌روند، شدیداً نگرانند و نمی‌خواهند دروغ ‌پردازی‌ها و خبرسازی‌های جعلی‌شان علیه ایران و جبهه مقاومت در سوریه یا لبنان توسط رسانه‌های همسو با سیاست‌های جمهوری اسلامی برملا شود، چرا که کمترین تبعاتی که برای اربابان این جراید خواهد داشت از دست دادن اعتماد عمومی و از طرفی جلب و جذب افکار عمومی به سمت رسانه‌های ایرانی است.

3- امروز بدون شک دنیای اسلام بسیار قدرتمندتر از قبل است و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان محور این اقتدار در کانون توجهات رسانه‌های جهانی قرار گرفته است و هر خبری که از ایران اسلامی مخابره می‌شود مورد استقبال کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر افکار عمومی سالم و فطرت‌های پاک در جهان قرار می‌گیرد. بارزترین دلیل برای اثبات این ادعا تحولات بیداری اسلامی در منطقه و برخی کشورهای اسلامی است و به خوبی استکبار جهانی این مهم را لمس کرده که هر جایی که پیام جمهوری اسلامی به درستی به آنجا رسیده است شاهد تحولات عظیمی همسو با سیاست‌های کشورمان بوده است و این خود گویای اقتدار نظام ولایت‌فقیه در ایران و نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار و جریان‌ساز ایران اسلامی در معادلات سیاسی منطقه و جهان است، و از همین منظر باید اذعان داشت که تقویت بیش از پیش رسانه‌ها برای بیداری و آگاهی به جهانیان ضروری و امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

برای آمریکا مهم نیست که آنچه به دروغ اعلام کرده است بعد از مدتی فاش می‌شود چرا که در قاموس استکبار جهانی مفاهیم اخلاقی جایگاه ژله‌ای دارند و به تناسب نیاز دولتمردان تغییر کرده و تبلیغ شکل جدید به رسانه ها ابلاغ می‌شود

پس باید گفت صاحبان وسایل ارتباط جمعی در دنیای غرب گروهی کوچک با اهداف مشخص و مشترکی هستند که بارزترین هدف آنها سلطه بر سایر کشورها خصوصاً کشورهای جهان سوم و تخریب بی‌رحمانه باورها و دستاوردهای تاریخی و ارزشی آنهاست و تاکنون نیز در بسیاری موارد موفق عمل کرده‌اند اما همین «بازیگران سلطه» امروز موقعیت خود را در برابر رسانه‌های جبهه مقاومت در ایران، سوریه یا لبنان در خطری جدی می‌بینند و اقبال عمومی برای دیدن این شبکه‌ها بسیار بالاتر از رسانه‌های غربی است. حائز اهمیت آن که تامین کننده مالی اکثر این شبکه یهودی ها هستند و موساد (سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی) به طور ویژه نظارت بر تاسیس این شبکه ماهواره ای را برعهده دارد.

فراوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: پایگاه جنگ نرم / مشرق / ویکیپدیا