تبیان، دستیار زندگی
دندان مصنوعی شکننده است، بنابراین مراقبت صحیح از آن حائز اهمیت می باشد. لازم است که هر روز دندان مصنوعی را از دهان خارج کرده و مسواک بزنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان مصنوعی را 8 ساعت درآورید


دندان مصنوعی شکننده است، بنابراین مراقبت صحیح از آن حائز اهمیت می باشد. لازم است که هر روز دندان مصنوعی را از دهان خارج کرده و مسواک بزنید. بهترین روش شستشو این است که از مسواک های ویژه دندان مصنوعی استفاده کنید.


دندان مصنوعی

دندان مصنوعی جایگزینی کامل برای تمام دندان هاست که اصولا یک ماه بعد از کشیدن تمام دندان های طبیعی قابل استفاده است.

جنس دندان مصنوعی از اکریلیک رزین می باشد و بعضی مواقع ترکیبات فلزی دیگری نیز در ساخت آن به کار می رود.

یک ماه بعد از کشیدن تمام دندان های طبیعی و پس از التیام کامل جای دندان ها و لثه، زمان مناسبی برای استفاده از دندان مصنوعی است.

بهترین دندان مصنوعی با انجام معاینات متعدد و قالب گیری و دقت در انتخاب رنگ و سایز دندان ها ساخته می شود. اما فراموش نکنید که عادت به بهترین دندان مصنوعی هم نیاز به گذشت زمان دارد.

اصولا صحبت کردن با این نوع دندان ها چندان مشکل نیست، اما جویدن غذا بدون اشکال نخواهد بود، به خصوص در روزهای اولیه استفاده از دندان مصنوعی. برای کنار آمدن با این مشکل توصیه می شود که ابتدا از غذاهای نرم شروع کنید و به مدت چند هفته همین رویه را دنبال کنید.

اگر نمی خواهید برای مدتی از آن استفاده کنید، در محلول های شوینده مخصوص دندان مصنوعی و یا در آب قرار دهید

اگر چه ممکن است توصیه شود که حتی هنگام خواب نیز (به خصوص روزهای اول استفاده و به منظور عادت کردن و هماهنگ شدن با بافت دهان) دندان مصنوعی را خارج نکنید، اما محققان معتقدند که خارج کردن دندان مصنوعی به مدت 8 ساعت در روز فرصت مناسبی است تا بافت لثه استراحت کرده و به کمک زبان و بزاق شسته و تحریک شود و همین روند باعث حفظ سلامت لثه ها می شود.

آنچه در مورد استفاده از دندان مصنوعی توصیه می شود این است که در فواصل زمانی مناسب به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار به منظور معاینه سلامت دهان و دندان صورت می گیرد.

به مرور زمان دهان دچار تغییر شده و ممکن است استخوان زیر دندان مصنوعی تحلیل برود. مراجعه منظم به دندانپزشک و انجام معاینات لازم مانع از بروز مشکلاتی از این دست می شود، زیرا به مرور حتی لازم است که دندان مصنوعی تعویض شود.

اگر دندان مصنوعی باید تعویض شود، هیچ گاه خوسرانه تلاش نکنید تا به دندان مصنوعی عادت کرده و یا آن را با بافت دهان هماهنگ کنید.

استفاده از چسب دندان مصنوعی در این گونه مواقع اصلا توصیه نمی شود.

راه های مراقبت از دندان مصنوعی

- دندان‌های مصنوعی باید کاملا اندازه باشند تا از مشکلات دندانی، ناراحتی و نیاز به تعمیر جلوگیری شود.

- دندان مصنوعی باید حداقل یک بار در روز به طور کامل شسته و تمیز شود.

- اگر دندان مصنوعی روزانه برای مدتی از دهان خارج نشود، استخوان‌های دهان تحلیل می‌رود. بنابراین توصیه می‌شود که یک سوم از شبانه روز یعنی 8 ساعت، دندان ها از دهان خارج شود.

- از خلال دندان برای پاک کردن دندان مصنوعی استفاده نکنید.

عارضه اصلی دندان مصنوعی در برخی از افراد، وجود لبه‌های بلند است که می‌تواند موجب زخم شدن دهان و لثه‌ها شده و نسوج اضافی ایجاد کند

- پس از غذا خوردن، دندان مصنوعی را با آب ولرم و صابون تمیز کنید.

- با ماساژ دادن روزانه لثه، بیرون آوردن دندان مصنوعی و غرغره کردن آب نمک لثه‌‌هایتان را سالم نگه دارید.

- استفاده از مسواک و خمیردندان ضد جرم برای دندان مصنوعی توصیه نمی شود.

- برای ضد عفونی کردن دندان مصنوعی از روش جوشاندن آن هرگز استفاده نکنید، زیرا ممکن است آسیب جدی ببیند.

دندان مصنوعی

- اگر نمی خواهید برای مدتی از آن استفاده کنید، در محلول های شوینده مخصوص دندان مصنوعی و یا در آب قرار دهید.

- دندان مصنوعی بعد از خارج شدن از دهان، باید داخل آبی حاوی قرص‌های تمیزکننده گذاشته شود. بهتر است آب ولرم باشد تا پاکیزگی کامل صورت بگیرد.

- برخی از افراد از سرکه یا وایتکس برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده می‌کنند. استفاده از وایتکس برای شستن دندان مصنوعی مناسب نیست و موجب بوی بد دهان می‌شود.

مشکلات ناشی از دندان مصنوعی

- دندان های مصنوعی به مرور زمان لثه را از بین می برند که در این مواقع باید از سطح لایه دار بین دندان و لثه استفاده کرد. استفاده از پنبه و دستمال کاغذی در این گونه مواقع فایده‌ای ندارد و باید از موادی در دهان استفاده شود که دهان و دندان‌ها را همیشه مرطوب نگه دارند.

- اگر جنس دندان مصنوعی خوب باشد، فک‌ها و استخوان‌های دهانی را ماساژ می‌دهد. ولی در هر صورت بعد از مدتی دندان مصنوعی موجب از بین رفتن و تحلیل استخوان دهان می شود.

- احتمال لق زدن دندان مصنوعی وجود دارد که می تواند به دلیل قرار گرفتن بزاق دهان در زیر دندان مصنوعی باشد و حتی ممکن است به دنبال عطسه و خمیازه، دندان مصنوعی به بیرون پرتاب شود و فشار به دندان مصنوعی می‌تواند موجب جابه جا شدن دندان ها شود.

- عارضه اصلی دندان مصنوعی در برخی از افراد، وجود لبه‌های بلند است که می‌تواند موجب زخم شدن دهان و لثه‌ها شده و نسوج اضافی ایجاد کند که برای طولانی مدت این زخم‌ها می‌تواند موجب تحریک لثه‌ها و ایجاد تومورهای‌های بدخیم دهانی شود.

جایگزینی برای دندان مصنوعی

استفاده از دندان مصنوعی تنها راه احیای ساختمان دهان نیست.

اصولا کاشت دندان از روش های جدید و جایگزین برای دندان های از دست رفته است.

البته هزینه آن سنگین تر است اما هماهنگی با این نوع دندان ها ساده تر است و تفاوت چندانی با دندان طبیعی ندارد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

سلامت نیوز

همشهری

ایسنا - دکتر عباس منزوی ، دندانپزشک

مطالب مرتبط:

دندان مصنوعی هم مراقبت می‌خواهد

برای بی دندان ها: آنچه باید از دندان مصنوعی بدانید

از دست دادن دندان ها

8 نكته مهم درباره روكش دندان

مراقبت از دندان‌ها در دیابت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.