تبیان، دستیار زندگی
از قدیم گفته اند، پا قلب دوم انسان است. پس همواره باید در شرایط خوبی قرارداشته باشد، از این رو بجاست که در انتخاب کفش مناسب به ویژه برای دانش آموزان دقت شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین کفش برای دانش آموزان


از قدیم گفته اند، پا قلب دوم انسان است. پس همواره باید در شرایط خوبی قرار داشته باشد، از این رو بجاست که در انتخاب کفش مناسب به ویژه برای دانش آموزان دقت شود.


کفش مدرسه

این روزها با توجه به نزدیک شدن به ماه مهرو باز شدن مدرسه ها، اغلب خانواده های ایرانی به دنبال کفش مناسب برای دانش آموزان هستند، زیرا کفش ها ضمن استحکام زیاد، باید برای استفاده دانش آموزان راحت باشند.

بررسی ها نشان می دهد که نخستین بار، انسان های عصر یخبندان که نزدیک به پنج میلیون سال پیش زندگی می کردند به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، از کفش استفاده کردند.

مدارک دیگر گواه این است که کفش برای اولین بار در اواخر عصر پارینه سنگی وارد زندگی انسان شده، یعنی زمانی که انسان هنر دباغی چرم را فرا گرفته است.

در ابتدا شکل ظاهری کفش ها به صورت نوارهایی از جنس چرم و یا علف های خشک بوده است که انسان ها به دور پای خویش می پیچیدند. بعدها تکه ای از چرم به صورت بیضی شکل، روی کفش ها اضافه شد که با یک نوار تسمه چرمی بسته می شده است.

بر اساس یافته های باستان شناسی هدف اولیه انسان از ساخت کفش، حفظ کف پا از خطرات محیطی بوده است. بعدها قسمت رویه و سپس لایه داخلی با هدف راحتی و حفاظت پا در برابر زخم شدن به کفش ها اضافه شد.

کارشناسان براین باورند که امروزه با پیشرفت های بشر در عرصه های مختلف علمی می توان اختلالاتی همچون صافی کف پا، مشکلات زاویه ای زانو و برخی از انواع پادردها را به ویژه در میان کودکان و نوجوانان با اعمال تغییراتی در رویه، پاشنه و کفی کفش درمان کرد.

زمان خریدن کفش به توصیه اهل فن بهتر است در پایان روز (عصر یا غروب) باشد، زیرا در این زمان اندازه پاها واقعی تر است و بهتر است هر دو لنگه کفش را فرد امتحان کند، زیرا بین اندازه پاها تفاوت های جزیی وجود دارد

مجتبی اجاقی، متخصص فیزیوتراپی در مورد انتخاب کفش مناسب برای دانش آموزان می گوید:

«والدین باید کفشی مناسب برای استفاده فرزندانشان در مدرسه تهیه کنند، زیرا پای آنها باید بیش از چهار ساعت در محیط مدرسه در داخل این کفش باشد و در عین حال باید پای دانش آموز در این کفش راحت باشد.

انتخاب کفش برای دانش آموزانی که شکل و ساختار پای آنها از نظر وضعیت قوس های پا دارای مشکلاتی است، باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.

کفش از دو قسمت اصلی کفی و رویه تشکیل شده است. کفی همان قسمتی است که پا روی آن قرار می گیرد و از بیرون در تماس با زمین است. این بخش به دلیل وزن بدن و ضربات ناشی از برخورد آن با زمین ، باید علاوه بر ضخامت کافی، ضربه گیر خوبی هم باشد.

کفش مناسب باید انعطاف پذیری مناسبی هم داشته باشد، به ویژه در محل مفاصل یعنی جایی که هنگام راه رفتن انگشتان از آنجا خم می شوند.

همچنین کفی کفش نیز باید با شکل پا متناسب یا منطبق باشد، یعنی به شکل قوس های طبیعی کف پا باشد. سفتی و نرمی بیش از حد در این ناحیه و عدم وجود قوس های مناسب و منطبق با کف پا موجب بروز دردهایی در کف، مچ پا و یا حتی زانو می شود.

کفش مدرسه

قسمت رویه بخشی است که روی پا را می پوشاند. بهترین جنس برای این قسمت چرم است، زیرا هم انعطاف پذیری دارد و هم جاذب رطوبت است. بهتر است رویه های کفش بند دار باشند.

علاوه بر این باید در تهیه کفش به طول یا قد کفش نیز توجه کرد. بر این اساس کفشی استاندارد است که وقتی آن را به پا می کنید، قسمت جلوی کفش با نوک بلندترین انگشت پا، یک تا دو سانتیمتر فاصله داشته باشد.

زمان خریدن کفش به توصیه اهل فن بهتر است در پایان روز (عصر یا غروب) باشد، زیرا در این زمان اندازه پاها واقعی تر است و بهتر است هر دو لنگه کفش را فرد امتحان کند، زیرا بین اندازه پاها تفاوت های جزیی وجود دارد.

امتحان کردن کفش فقط پوشیدن آن نیست. بعد از پوشیدن کفش باید در صورت امکان روی یک سراشیبی راه رفت و در این حالت اگر قسمت جلوی کفش به نوک انگشتان فشار بیاورد، این کفش مناسب نیست.

برای بررسی قسمت پاشنه بهتر است با آن چند پله بالا برویم. اگر هنگام بالا رفتن از پله احساس می کنید که قسمت پاشنه ی کفش نسبت به پاشنه ی شما بیش از اندازه به بالا و پایین حرکت می کند (بیش از نیم سانتی متر) باز هم این کفش مناسب نیست.

کفش های معمولی (غیر ورزشی) اغلب برای ورزش مناسب نیستند، ولی بیشتر کفش های ورزشی به ویژه آنهایی که برای دویدن و یا به صورت چند منظوره ساخته می شوند، می توانند برای راه رفتن مورد استفاده قرار گیرند.

بهترین کفش ها هم پس از مدتی خواص و حالت خود را از دست می دهند. بنابراین بسیاری از کفش هارا باید قبل از این که ظاهرا فرسوده شوند، تعویض کرد.

استفاده از کفش مناسب می تواند مانع بروز بسیاری از صدمات عضلانی اسکلتی شود و سلامت حرکتی دانش آموزان را به همراه داشته باشد، زیرا پوشیدن کفش مناسب این امکان را برای دانش آموز فراهم می کند که بسیاری از فعالیت های روزمره و یا ورزشی را به راحتی انجام دهد.»

بخش سلامت تبیان


منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

9 مدل کفش مناسب مدرسه

چه کوله پشتی برای فرزندتان بخرید؟

چه چکمه‌ای برای کودکتان بخرید؟

کفش مناسب مدرسه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

کفش ورزشی مناسبی بخرید

از ویژگی های کفش مناسب چه می دانید؟

چه کفشی بپوشیم، چه کفشی نپوشیم؟

بهترین کیف مدرسه چه کیفی است؟

کیف بهتر است یا کوله‌ پشتی؟

کیف و کفش مناسب دانش آموزان

چطور درست بایستیم و راه برویم؟

چطور بچه‌ها کج و کوله می‌شوند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.