تبیان، دستیار زندگی
چاپ پنجم «پشت شیشه‌های مات» روایتی داستانی از زندگی شهید بهشتی، «فستیوال خنجر» مجموعه‌ طنز‌های منظوم منتشر نشده سیدحسن حسینی و «یک خانه از مقوا» و «معلم مورچه‌ها» دو مجموعه شعری از محمد سرابی به زودی روانه بازار نشر می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایتی داستانی از زندگی شهید بهشتی


چاپ پنجم «پشت شیشه‌های مات» روایتی داستانی از زندگی شهید بهشتی، «فستیوال خنجر» مجموعه‌ طنز‌های منظوم منتشر نشده سیدحسن حسینی و «یک خانه از مقوا» و «معلم مورچه‌ها» دو مجموعه شعری از محمد سرابی به زودی روانه بازار نشر می‌شوند.

پشت شیشه‌های مات

«پشت شیشه‌های مات» نوشته عزت‌الله الوندی است که وی در این اثر زندگی داستانی شهید بهشتی را برای نوجوانان راویت کرده است. این اثر به زودی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ پنجم می‌رسد. عزت الله الوندی در این اثر، نیاز نوجوانان امروز را به درستی تشخیص داده،سعی کرده در اثرش مقتضیات این گروه سنی را لحاظ کند.

بیان روایت زندگی شهید بهشتی از زبان شخصیت های مختلف داستان، انتخاب یک زمینه داستان تازه، حجم کم کتاب و بیان کردن اصل مطلب در حدود صد صفحه، تقسیم بندی همین حجم کم در دوازه فصل مختلف، روایت خطی ساده با بازگشت به عقب های کوتاه و توانایی خلق چند نیمه شخصیت دیگر بجز شخصیت اصلی داستان نکاتی است که مخاطب نوجوان کتاب را علاقه مند به خواندن آن می نماید.

بنابراین گزارش، به دلیل حضور شهید بهشتی در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان بیشترین قسمت کتاب به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. در واقع بخش زیادی از داستان در آلمان و آمریکا اتفاق می‌افتد. الوندی در نوشتن این داستان از بسیاری منابع و اسناد موجود درباره شهید بهشتی استفاده کرده است.

بنابراین گزارش، این ناشر همچنین «فستیوال خنجر» مجموعه‌ طنز‌های منظوم منتشر نشده سیدحسن حسینی به کوشش اسماعیل امینی را نیز قرار است در یک مجلد منتشر کند. اسماعیل امینی درباره این مجموعه اظهار داشت: بخشی از شعرهای طنز مرحوم سید حسن حسینی قبلا در کتاب «نوشداروی طرح ژنریک» منتشر شده است که این‌بار توسط خانواده ایشان شعرهای جدید آن مرحوم در اختیار من قرار گرفته است. وی ادامه داد: از لحاظ محتوا و قالب این مجموعه طنز بسیار متنوع است، که شعرها هم در قالب کلاسیک و هم در قالب سپید و نیمایی می‌باشد.

بخشی از مطالب پیش‌تر منتشر شده موجود در این کتاب از مجموعه شعر نوشداروی طرح ژنریک و نیز از میان غزل‌ها و مثنوی‌ها و اشعار سپید حسینی انتخاب شده است.

لازم به ذکر است که کتاب «براده ها» جملات کوتاه سید حسن حسینی از گزیده آثارش به زودی به چاپ دهم خواهد رسید.

همچنین بنابرگزارش سوره مهر، «یک خانه از مقوا» و «معلم مورچه‌ها» دو مجموعه شعری از محمد سرابی برای کودکان است که مراحل آماده‌سازی را سپری می‌کنند. سرابی درباره دو مجموعه شعری‌اش گفت: «یک خانه از مقوا» شامل شانزده شعر کودکانه است که برای گروه سنی کودک سروده شده است و مجموعه دوم با عنوان «معلم مورچه‌ها» هم شامل دوازده شعر برای گروه سنی خردسال است.

وی در توضیح این شعرها گفت: اکثر این شعرها آموزشی هستند که می‌خواهند نکاتی را به کودک و خردسال بیاموزند.

سرابی که بیست سال در زمینه شعر کودک فعالیت دارد درباره ویژگی شاعر کودک اظهار داشت: کار برای گروه سنی کودک و خردسال واقعا سخت است و شاعر باید از درون کودک باشد و احساسات کودکی و خردسالی داشته باشد تا بتواند شعر جذاب و گیرایی بسراید. این شاعر کودک همچنین درباره توجه به نیازهای روز کودکان ادامه داد: امروز به دلیل تحولات در دنیا و مدرن شدن سطح زندگی، کودکان خیلی بیشتر از کودکان دوره‌های گذشته می‌دانند و دیگر نمی‌توان در مورد مسائل تکراری مثل درخت، گل و بلبل برای آنها نوشت.

«پشت شیشه‌های مات» نوشته عزت‌الله الوندی است که وی در این اثر زندگی داستانی شهید بهشتی را برای نوجوانان راویت کرده است. این اثر به زودی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ پنجم می‌رسد. عزت الله الوندی در این اثر، نیاز نوجوانان امروز را به درستی تشخیص داده،سعی کرده در اثرش مقتضیات این گروه سنی را لحاظ کند

وی افزود: کودک امروز به راحتی به کامپیوتر، ماهواره، تلفن همراه و .... دسترسی دارد و چیزهایی زیادی می‌آموزد. بنابراین کسی که کار کودک انجام می‌دهد باید با توجه به فضای امروز، کتاب بنویسد. هیچ اشکالی ندارد که نویسنده و شاعر درباره تلفن همراه، کامپیوتر و ... داستان بنویسند و شعر بگویند.

سرابی البته در ادامه متذکر شد:نویسنده باید در کتاب خود به همه مخاطبان توجه داشته باشد خیلی از کودکان در روستاها و شهرهای دورافتاده زندگی می‌کنند که این امکانات را ندارند بنابراین نویسنده و یا شاعر باید به اینها هم توجه داشته باشد و هنگام نوشتن به همه این مسائل بپردازد.

خبر دیگر از این ناشر وابسته به حوزه هنری اینکه چاپ پنجم کتاب «درآمدی بر معنی‌شناسی» درس‌نامه دانشگاهی کوروش صفوی در حوزه زبان شناسی به زودی  منتشر می شود.

نویسنده کتاب هدف از نوشتن اثر حاضر را معرفی اجمالی مهم ترین نکات در دانش معناشناسی دانستهظ¬در این باره اظهار داشت:«در این کتاب، نمونه‌ها اغلب از زبان فارسی است تا فارغ التحصیلان این رشته به تدریس و تحقیق در زبان فارسی ترغیب شوند. این کتاب اهم مبانی معنی شناسی و همچنین رویکردهای نو در این حوزه را معرفی می‌کند».

«درآمدی بر معناشناسی» مشتمل بر یک پیشگفتار و 13 فصل است که «پیش زمینه»، «حوزه مطالعه معنی»، «زبان و اندیشه»، «روابط مفهومی در سطح واژه»، «روابط معنایی در سطح جمله»، «معنی شناسی کاربردی»، «حوزه های معنایی»، «دلالت چندگانه»، «همنشینی معنایی»، «جانشینی معنایی »، «مولفه‌های معنایی»، «معنی شناسی منطقی» و «معنی شناسی شناختی» اهم عناوین تشکیل دهنده کتاب را شامل می‌شود.

فصل اول کتاب به طرح مباحث مبنایی اختصاص یافته و مبتنی بر سنتی است که تاکنون در معنی شناسی مورد توجه قرار داشته و هنوز نیز معتبر است. فصل دوم کتاب نیز به دو حوزه عمده مطالعه معنی، یعنی مطالعه دلالت برون زبانی یا دلالت مصداقی و مطالعه دلالت درون زبانی یا دلالت مفهومی پرداخته شده و در فصل سوم نیز زبان و اندیشه و رابطه این دو نسبت به یکدیگر مورد توجه قرار گرفته است.

در فصل چهارم کتاب به روابط مفهومی و معرفی در سطح واژگان پرداخته شده و روابط معنایی در سطح جمله به فصل پنجم موکول شده است. فصل ششم کتاب نیز به بحث درباره معنی شناسی کاربردی اختصاص دارد و در آن به کارگفت‌ها یا کنش‌های گفتاری اشاره شده و آرای «آستین» و «سرل» مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل‌های هفتم و هشتم نیز به ترتیب حوزه‌های معنایی و معرفی آرای طراحان این فرضیه و همچنین گونه‌های ابهام و سطوح تحلیل مورد واکاوی واقع شده است.

در فصل‌های بعدی کتاب دو فرآیند همنشینی معنایی و جانشینی معنایی و نمونه های بارز عملکرد این دو فرآیند یعنی مجاز و استعاره (فصل‌های نهم و دهم)، طرح مولفه‌های معنایی و آرای «کتز»، «فودور» و «جکندوف» (فصل 11)،معرفی معنی شناسی تطبیقی (فصل 12)، و نکاتی درباره معنی شناسی شناختی مورد توجه نگارنده واقع شده است.

کتاب «درآمدی بر معناشناسی» از تولیدات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی است در 460 صفحه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ پنجم برسد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرآنلاین