تبیان، دستیار زندگی
ما همواره با افرادی در زندگی مواجه می باشیم كـه درك كردن و مصاحبت با آنها تا حدودی دشوار است. ایـنـ گـونـه افراد كه از دید ما ممكن است غیر عادی بـه نظر آیـنـد، در همه جا وجود دارند و ما مجبوریم كه به نوعی با آنها كنار بیاییم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط با آدم‌های مشکل‌دار


ما همواره با افرادی در زندگی مواجه می باشیم كـه درك كردن و مصاحبت با آنها تا حدودی دشوار است. ایـنگـونـه افراد كه از دید ما ممكن است غیر عادی بـه نظر آیـنـد، در همه جا وجود دارند و ما مجبوریم كه به نوعی با آنها كنار بیاییم.


ارتباط موفق

اما با تمام سازگاری که در مواجهه با این افراد به طرق مختلف از خود نشان می دهیم گاهی اوقات سوال ذیل  ذهن مان را قلقلک می دهد و ما را مجبور به ردیابی پاسخ می کند:

چرا خود را جهت کنترل واکنش هایمان به زحمت بیندازیم؟

جلوگیری از آزرده شدن خودمان

یک جمله مشهور وجود داد که" کینه ورزیدن نسبت به دیگری مانند این است که جرعه ای زهر بنوشیم و توقع داشته باشیم که طرف مقابل بمیرد." تنها کسی که آزار می بیند خودمان هستیم. وقتی ما جواب بدی را با بدی می دهیم درونمان به هم می ریزد و از نظر روحی و روانی نیز دچارغم و اندوه می شویم. 

این مشکل دیگران است و نه شما

در واقع رفتار منفی مردم بازتاب درونشان است که نمود خارجی پیدا می کند و شما هم بر حسب اتفاق در برابرشان قرار می گیرید. این رفتار، شخصی نیست پس چرا ما به دل می گیریم؟ پاسخ این است که نفس ما مشکلات و کشمکش ها را دوست دارد. اغلب زندگی مردم آنقدر خسته کننده و بی روح است که می خواهند دیگران را نیز در آن سهیم کنند.

خیلی وقت ها پیش آمده که شخصی عمدا نظر ناراحت کننده ای در سایت می گذارد و مرتب چک می کند که ببیند که آیا کسی جواب آن را داده و اگر کسی نظری داده جواب منفی تری بدهد.

جدال با نفس

زمانی که ما بی اراده واکنش نشان می دهیم این واکنش طبیعی و صادقانه است. اما آیا عاقلانه است؟ با این کار چه چیزی حل می شود؟ پاسخ این است هیچ چیز. گرچه که نیاز نفس ما را برای جدال ارضا می کند.

آیا متوجه شده اید که وقتی ما به مقابله برمی خیزیم در ذهنمان احساس رضایت می کنیم؟ اما روحمان آزرده است؟ قلبمان سخت می شود و به سراغ افکار خشونت آمیز می رویم؟

خشم، خشم را می پروراند

خیلی به ندرت پیش می آید که عکس العمل در مقابل شخصی منفی نتیجه خوبی داشته باشد. این کار فقط آتش خشم را شعله ور می کند و واکنش منفی تر شخص را به دنبال دارد. اگر ما بدون درنگ واکنش نشان دهیم انرژی خود را صرف دفاع از خود کرده ایم و از نظر روانی احساس می کنیم که باید برای دفاع از خود دست به مقابله بزنیم.

تا حالا توجه کرده اید هرچه اندیشه های ما خشمناک تر می شود ما عصبانی تر می شویم؟ این یک مارپیچ منفی روحی است.

هدر رفتن انرژی

"به هرچه توجه کنیم انرژی ما نیز صرف آن می شود." به هرچه که توجه کنیم پرورش میابد. از آنجا که ما در یک زمان فقط می توانیم روی یک مسئله تمرکز کنیم، می توانیم به جای صرف انرژی روی مسائل منفی آن را صرف خوشبختی خود کنیم.

بعضی افراد توانایی کافی برای بیان منظورشان را ندارند و ممکن است گاهی گفتارشان اهانت آمیزبه نظر برسد اما باز هم حق بیان دیدگاهشان را دارند. آنها حق دارند که نظراتشان را بگویند و ما این حق و اراده را داریم که واکنش مان را انتخاب کنیم. ما می توانیم سکوت و آرامش پیشه کنیم و یا به مبارزه برخیزیم

انرژی منفی به سرعت منتشر میشود

من دریافته ام که هرگاه به یک قسمت از زندگی دید منفی داشته ام کم کم این دید منفی به قسمت های دیگر زندگی ام نیز نفوذ کرده است. وقتی ما در یک موقعیت منفی هستیم یا از کسی کینه به دل میگیریم احساس خیلی خوبی پیدا نمی کنیم و این انرژی منفی را در طول روز با خودمان به دوش می کشیم. وقتی احساس خیلی خوبی نداشته باشیم نمی توانیم به درستی فکر کنیم و افکار روشنی داشته باشیم واین مسئله ممکن است ناخوداگاه مسائل مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

آزادی بیان

عقاید مردم نیز همانند شما سزاوار توجه است. بگذارید احساساتشان را بیان کنند. به یاد داشته باشید که همه اینها نسبی است و نتیجه دیدگاه و نقطه نظر هر شخص است. آنچه که ما مثبت فرض می کنیم می تواند برای دیگری منفی باشد. وقتی ما عکس العمل نشان می دهیم. این مسئله باعث تقابل طرفین و جدال بر سر حقانیت می شود.

بعضی افراد توانایی کافی برای بیان منظورشان را ندارند و ممکن است گاهی گفتارشان اهانت آمیزبه نظر برسد اما باز هم حق بیان دیدگاهشان را دارند. آنها حق دارند که نظراتشان را بگویند و ما این حق و اراده را داریم که واکنش مان را انتخاب کنیم. ما می توانیم سکوت و آرامش پیشه کنیم و یا به مبارزه برخیزیم.

نکات و راهکارهای مهمی که باید در مقابله با این افراد از آن بهره ببرید:

1- اعتماد بنفس خود را از دست ندهید.

2- به خاطر داشته باشید که واکنش شدید تنها کارها را بغرنج تر و وخیم تر میکند.

3- انتظارات واقع بینانه داشته باشید. کاری از فرد نخواهید که قادر به انجامش نباشد.

4- از تغییر دادن فرد خودداری ورزید. بپذیرید که قادر به تغییر دادن وی نمی باشید اما می توانید واکنش خود را نسبت به رفتار وی تغییر دهید.

5- اجازه ندهید شما را بازی دهد. ممکن است با برانگیختن احساس گناه و یا مسئولیت از شما سوء استفاده کند. از بازیهای احساسی وی بر حذر باشید.

6- خود را برده او نکنید. با خود صادق باشید و بیاموزید که چگونه ”‌ نه”‌ بگویید.

7- روحیه و رویه مناسب خود را حفظ کنید. حفظ آبرو و اعتبار از دشوارترین کارها می باشد. اجازه ندهید خشم، نفرت و تلخکامی ریشه بدوانند.

ارتباط موفق

8- بیدرنگ با فرد مقابله کنید.با به تعویق انداختن مقابله با فرد،تنها مسئله را وخیم تر میگردانید.

9- رحم و شفقت جوانمردانه ای را از خود نشان دهید.

اما برای مقابله با دیگران باید به نکات زیر نیز توجه کافی مبذول دارید:

1- مقابله شما در خلوت و خصوصی باشد نه در انظار عمومی.

2- به محض برخورد نامناسب با فرد مقابله کنید. مقابله را به تاخیر نیندازید.

3- تنها در مورد یک موضوع در آن واحد بحث و گفتگو کنید.

4- هنگامی که نظر خود را بیان کردید دیگر آن را مرتبا تکرار نکنید.

5- تنها به رفتار فرد اشاره کنید نه خود فرد.

6- از طعنه زدن بپرهیزید.

7- از بکارگیری واژه های”‌همیشه”‌ و “هیچ وقت”‌ بپرهیزید.

8- انتقاد خود را در قالب پیشنهاد و یا پرسش مطرح سازید.

9- از آنکه با فرد مقابله کرده اید پوزش نخواهید.

10-تعریف و تمجید را فراموش نکنید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:سایت مردمان / medicalmenu/ سالنامه سلامت همراه با اضافات

مطالب مرتبط:

ممنونم، متشکرم، سپاسگزارم

تفسیر زبان بدن

با فضول‌ها چه کنیم؟

ابزار شما برای تأثیرگذاری بر دیگران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.