تبیان، دستیار زندگی
مطالعات نشان داده است که استفاده از نخ دندان بیشتر از خلال دندان باعث برطرف شدن پلاک دندانی می گردد. تفاوت های خلال دندان با نخ دندان...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخ دندان بهتر از خلال دندان


مطالعات نشان داده است که استفاده از نخ دندان بیشتر از خلال دندان باعث برطرف شدن پلاک دندانی می گردد.


نخ دندان

تفاوت های خلال دندان با نخ دندان در قسمت زیر آورده شده است تا به شما کمک کند که چه موقع از این وسایل استفاده کنید.

خلال دندان

1- خلال دندان یک وسیله چوبی یا پلاستیکی باریک و نوک تیز است که برای بیرون آوردن تکه های غذا از بین دندان ها استفاده می شود.

2- زمانی می توانید از خلال دندان استفاده کنید که تکه غذایی بین دندان، قابل مشاهده و بزرگ باشد.

اگر غذایی خوردید و احساس کردید که مقداری از آن بین دندان های شما گیر کرده است، می توانید با خلال دندان آن را بیرون بیاورید.

3- باید خلال دندان را به آرامی بین دندان های خود وارد کنید. اگر خلال دندان را به زور و محکم بین دندان ها وارد کنید، باعث آسیب لثه و دندان ها مثل خون آمدن از لثه می شود.

از خلال دندان نمی توان به جای نخ دندان استفاده کرد و حداقل دو بار در روز باید دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

4- استفاده از خلال دندان در طی روز و یا بعد از خوردن غذا، باعث تمیز شدن دندان ها و حفظ سلامت دهان و جلوگیری از بوی بد دهان می شود.

اما به یاد داشته باشید که خلال دندان هرگز نمی تواند جایگزین نخ دندان یا مسواک زدن شود.

نخ دندان

1- نخ دندان بایستی حداقل یک بار در روز استفاده شود، اما بهتر است بعد از خوردن هر ماده غذایی از آن استفاده کرد. نخ دندان می تواند حاوی فلوراید و یا بدون آن باشد. نخ دندان می تواند خرده های غذایی را از بین دندان ها خارج کند.

2- نخ دندان می تواند هم خرده های غذایی بزرگ و هم کوچک را از بین دندان ها خارج کند، در حالی که خلال دندان و مسواک ممکن است نتوانند تکه های کوچک را از بین دندان ها بیرون آورند.

نخ دندان

3- نخ دندان را به آرامی بین دندان های خود حرکت دهید یا لثه ها را نبرد. البته نخ دندان خیلی کمتر از خلال دندان باعث آسیب لثه ها و خونریزی آن ها می شود.

4- اگر قبلا از نخ دندان استفاده نکرده باشید، ممکن است موقع شروع استفاده از آن، لثه های شما خونریزی کنند. خون آمدن لثه ها به این دلیل است که باقی ماندن تکه های غذا بین دندان ها و بیرون نیاوردن آن ها، باعث التهاب و  حساسیت لثه ها می شود.

وقتی که باقیمانده غذا را با نخ دندان از بین دندان ها بیرون می آورید، لثه خونریزی می کند. با استفاده مداوم و پشت سرهم از نخ دندان، لثه ها محکم می شوند و دیگر از آن ها خون نمی آید.

پس می توان گفت ...

نخ دندان و خلال دندان برای تمیز کردن قسمت هایی از دندان که مسواک نمی تواند آن ها را تمیز کند، استفاده می شوند.

ولی باید این مسئله را بدانید که از خلال دندان نمی توان به جای نخ دندان استفاده کرد و حداقل دو بار در روز باید دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

استفاده از نخ دندان همانند مسواک زدن برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان ها لازم و ضروری است. ولی استفاده از خلال دندان بستگی به خودتان دارد و اگر خواستید می توانید از خلال دندان هم در طی روز استفاده کنید.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

چرا باید نخ دندان بکشیم؟

روش استفاده از نخ دندان(با تصاویر)

نخ دندان بهتر از مسواك

زبان‌تان را هم مسواک بزنید

قبل از خرید دهانشویه با پزشک مشورت کنید

پلاک دندان مجموعه‌ای از میکروب‌هاست

صحیح مسواک زدن(با تصاویر)

چه موقع مسواک را باید عوض کرد؟

مسواک هم میکروب می‌گیرد

چه ‌وقت مسواک نزنیم؟

چگونه مسواک می زنید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.