تبیان، دستیار زندگی
فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی مانند اینترنت با قابلیت‌ها و امکانات متنوع که هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، این تصور را بوجود آورده است که در زمانه کنونی بیشتر ساکنان زمین و بویژه جوانان همیشه در اینترنت حضور دارند! به عبارت دیگر آنلاین می‌باشند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه های اجتماعی

چگونه از دنیای رسانه‌های اجتماعی جدا شویم؟


فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی مانند اینترنت با قابلیت‌ها و امکانات متنوع که هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، این تصور را بوجود آورده است که در زمانه کنونی بیشتر ساکنان زمین و بویژه جوانان همیشه در اینترنت حضور دارند! به عبارت دیگر آنلاین می‌باشند، یکی از کاربردها و دلایل حضور این افراد در این شبکه جهانی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند؛ اما اگرچه مطمئنا بسیاری از ما به چگونگی استفاده از رسانه‌های اجتماعی آگاه هستیم، اما حقیقت این است زرق و برق آن به تدریج کمرنگ شده است.

بدون شک در زمان حاضر بسیاری از ما هنوز درمورد کسانی می‌شنویم که در رسانه‌های اجتماعی عضو نیستند و کسانی که عکس‌های تگ شده ندارند و از سوی دیگر هر روز کلماتی مانند مرموز، تندخو و متفاوت به گوشمان می‌رسد که  برای توصیف جوانانی بکار برده می‌شود که به هیچ وجه حاضر به خروج از دنیای اینترنت و رسانه‌های اجتماعی نیستند.

رسانه های اجتماعی

شاید این خصلت رسانه‌های اجتماعی که فرد در آن واحد در همه جا حضور دارد، خودداری از آن و مقاومت در برابرش را دشوار نموده است. خواه این اشتیاق و علاقه به جهت دریافت یک نوتیفیکشن‌، یک ایمیل و یا انجام گفتگوهای فوری باشد؛ به هرحال آنچه مسلم است این است که دیگر افراد به سختی می‌توانند در دنیای آفلاین باقی بمانند. اما آنلاین بودن نیز عواقب خودش را دارد: این تصور که افراد همیشه متصل هستند و بنابراین انتظار می‌رود که پاسخ‌ها بسیار سریع دریافت شوند. این درک و استنباط می‌تواند خسته کننده باشد.

در این نوشته ایزاک جوهانسن به ما می‌گوید که چگونه در برخی مواقع از دنیای رسانه‌های اجتماعی جدا شویم.

گمنامی در رسانه‌های اجتماعی

با شیوع رسانه‌های اجتماعی و سهولت اتصال و ارتباط، مفاهیم حفظ حریم خصوصی و گمنامی تقریبا به نقطه‌ای  بدون بازگشت رسیده است.  با این حال، خوشبختانه هنوز راه‌هایی برای جلوگیری از حضور رسانه‌های اجتماعی در همه جا و مرموز باقی ماندن وجود دارد: مسدود کردن رسانه های اجتماعی و اینترنت.

آنتی سوشیال و سلف کنترل به ترتیب برنامه‌هایی برای سیستم عامل مک و ویندوزی هستند که برای قفل کردن برخی از وب سایت‌های از پیش مشخص شده و سرویس دهنده‌های پست الکترونیکی طراحی شده اند.

برای اینکه واقعا متعهد شوید به اینکه دسترسی خود به وب سایت‌ها را محدود کنید و از لحظه‌های آفلاین خود به بهترین نحو استفاده نمایید؛ راهکارهایی وجود دارد که اینترنت را برای مدت زمان مورد نظر به طور کامل مسدود می‌نماید.

از پاسخ دادن به دعوت‌ها، خارج شدن از گروه، مشارکت دربرخی صفحات و به صورت بسیار مشخص از پوک کردن (تلنگر زدن)! اجتناب کنید. فیس بوک و گزینه چت آفلاین گوگل، ارتباطات شما را با چند نفر خاص ایجاد می‌کند و به راحتی حضور شما را در سطح حداقل حفظ می‌کند

شبکه‌های رسانه‌ای ضد اجتماعی

برای اینکه بتوانید به شکل پنهانی و مخفیانه و نه به صورت واضح و یکباره از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید، راهکارهایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

اپلیکیشن جدید وب به نام Hell، آنگونه که دیگران ادعا می‌کنند برای اتصال به اپلیکیشن اشتراک گذاری مکان در شبکه اجتماعی فوراسکویر می‌باشد و نقشه‌ای از موقعیت‌های مکانی دوستان شما ایجاد می‌کند.  این نقشه یک اقتباس مدرن و دیجیتال از تاکتیک‌های قدیمی مخفی در پشت روزنامه‌ها برای فرار و رهایی از دست دوستانتان در خیابان است. با این برنامه دیگر از پیام‌های “سلام، چطوری؟”‌ ارسالی از طرف دوستان خبری نیست.

اسکات گارنر طراح این اپلیکیشن می‌ ‍ ‌گوید این برنامه « باید به خوبی بر روی گوشی‌های موبایل کار کند بنابراین شما می‌توانید همان طور که درحال حرکت هستید، ورود دوستانتان به محدوده مکانی خود را ببینید در حالیکه آنها قادر نخواهند بود از موقعیت مکانی شما مطلع شوند.»

Avoidr یک برنامه قدیمی ترهست که بر همان ایده مبتنی است. شبکه اجتماعی فوراسکویر که یک شبکه مبتنی بر مکان می‌باشد، به دوستان و افراد ناآشنا کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و هماهنگ شوند. اما فوراسکویر نمی‌تواند به شما در جلوگیری از رویارویی با افراد قدیمی و یا کسانی که دوست ندارید، کمک کند. در اینجا Avoidr به عنوان یک “مرحله میانی”‌ و ابزار شبکه ضد اجتماعی بکار گرفته می‌شود و فرد تنها از طریق آگاهی از ورودی‌های فوراسکویر افراد مشخص، از آنها دوری می‌کند.

رسانه های اجتماعی

اجتناب از دوستان و آشنایان نه ناآشنایان

شما می‌توانید بدون اینکه روابط دوستانه‌تان تحلیل برود، تعامل اجتماعی داشته باشید!

راندو یک اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس شبیه به اسنپ چت ( ابزاری مناسب شبکه های اجتماعی مبتنی بر عکس) می‌باشد در حالیکه اسنپ چت شما را به دوستان و مخاطبانتان مرتبط می‌سازد، راندوعکس‌هایی را به صورت تصادفی ازافراد ناآشنا و ناشناس در سراسر جهان دریافت وعکس‌هایی نیز برای آنها ارسال می‌کند و شما هرگز نمی‌دانید چه کسی آن عکس را دریافت می‌کند و آنها هم نمی‌دانند چه کسی ارسال می‌کند.  این برنامه شبیه سایت ویدیو زنده Chatroulette  ( وب سایت آنلاین که شما می‌توانید با افراد جدید از طریق متن، چت، وب کم و غیره با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید) اما به جای مشاهده اتاق خواب افراد، شما می‌توانید ازمحل اقامت خود در سیدنی، یک نگاه اجمالی به پاریس داشته باشید.  راندو، اپلیکیشن”‌ضد اجتماعی”‌ اشتراک گذاری عکس نامیده می‌شود.

Directly برای شبکه شدن با کسانی که در خارج از دایره اجتماعی شما قرار دارند، مفید است. مانند شبکه لینکداین، دایرکتلی  به دیگران انگیزه مالی می‌دهد تا پیام شما را (اغلب مربوط به افراد حرفه‌ای) بخوانند. خالق آن می گوید: «لینکداین بیش از یک شبکه اجتماعی است و ما بیشتر از یک شبکه ضد اجتماعی هستیم.  تنها زمانی شما از فردی هشدار و یا پیامی را دریافت می‌کنید که هزینه‌ای برای پرداخت وجود داشته باشد. »

Duvamis که در ماه گذشته راه اندازی شد، یک پلت فرم رسانه اجتماعی کاملا ناشناس ایجاد کرده است. دراین پلت فرم، کاربران به شکستن زنجیره‌‌های تصویر اجتماعی پذیرفته شده خود دعوت می‌شوند و درمی‌یابند چه چیزی آنها را واقعا خوشحال می‌ساز. کاری مخاطره ‌آمیزاما رهایی بخش.

فراموش شوید!

زمانی  که احساس کردید نیاز دارید بدون اقدام به ترک همه جانبه رسانه‌های اجتماعی، از آن جدا شده و مدتی به استراحت بپردازید، می‌توانید تا جایی که ممکن است خودتان را به عنوان رسانه ضداجتماعی نشان دهید.

نخست اینکه جریان دائمی به روز رسانی خود در فیس بوک را پایان دهید، دوستانتان هیچ پستی از شما نخواهند دید و بنابراین به زودی فراموش می‌شوید.

با همه این تفاسیر، در عصر دیجیتال جدا شدن کامل از دنیای رسانه‌های اجتماعی غیرممکن است. در کار، آموزش و پرورش و زندگی به طور فزاینده در حال حرکت به صورت آنلاین هستیم، نکات منفی قطع شدن از دنیای رسانه‌های اجتماعی بیشتر از نکات مثبت آن است

از پاسخ دادن به دعوت‌ها، خارج شدن از گروه، مشارکت دربرخی صفحات و به صورت بسیار مشخص از پوک کردن (تلنگر زدن)! اجتناب کنید. فیس بوک و گزینه چت آفلاین گوگل، ارتباطات شما را با چند نفر خاص ایجاد می‌کند و به راحتی حضور شما را در سطح حداقل حفظ می‌کند. در نهایت، مطمئن شوید که تنظیمات خود برای تگ کردن شما در تصاویر و یا پست‌ها را به شکل مناسبی انجام داده‌اید.

با جستجو گراف جدید فیس بوک، نام شما در تصاویر و کامنت‌های اخیر به آسانی توسط دوستان یافته می‌شود. برای اینکه پنهان باقی بمانید همه ردپاهای خود را پاک کنید.

با همه این تفاسیر، در عصر دیجیتال جدا شدن کامل از دنیای رسانه‌های اجتماعی غیرممکن است. در کار، آموزش و پرورش و زندگی به طور فزاینده در حال حرکت به صورت آنلاین هستیم، نکات منفی قطع شدن از دنیای رسانه‌های اجتماعی بیشتر از نکات مثبت آن است. آنچه که مناسب به نظر می‌رسد یک استراحت کوتاه مدت است چه این استراحت جدا شدن از اینترنت، ازدوستی که شما را به ستوه آورده، از برنامه‌ای خاص و یا از شبکه‌ها و برنامه‌هایی باشد که می‌تواند به شما کمک کند تا از برخی فضاها برای تنفس آزادانه آنلاین بهره ببرید.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: رسانه های اجتماعی