تبیان، دستیار زندگی
کلید برقراری ارتباط عالی با دیگران بسیار ساده است . شما اگر بتوانید مثل یک آینه ی جادویی که همیشه خوب و عالی جلوه می نماید باشید، سبب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس اطرافیانتان می شوید؛ و این یعنی یک زندگی آرام ، با روابطی موثر و سودمند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محبوب‌ترین فرد باشید

هفت راه برای اینکه دیگران احساس "مهم بودن " بکنند


کلید برقراری ارتباط عالی با دیگران بسیار ساده است . شما اگر بتوانید مثل یک آینه ی جادویی که همیشه خوب و عالی جلوه می نماید باشید ، سبب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس اطرافیانتان می شوید ؛ و این یعنی یک زندگی آرام ، با روابطی موثر و سودمند.

ارتباط موثر

اگر شما  بتوانید کاری کنید که دیگران حس کنند  که مهم هستند ، به یکی از محبوب ترین افراد در دنیا تبدیل می شوید.

ابتدا باید این کار را از اعضای خانواده تان شروع کنید و بعد آن را به دوستان و همکاران خود گسترش دهید.

برای اینکه دیگران احساس مهم بودن بکنند ، هفت راه وجود دارد . اینها تمرین های ساده ای هستند که می توانید با تکرار ، آنها را بیاموزید :

1. مردم را همان طور که هستند بپذیرید :  یکی از عمیق ترین نیازهای طبیعت بشر این است که دیگران ، بدون اینکه در موردشان  قضاوت و ارزیابی کنند ، یا مورد انتقاد قرار دهند ، آنها را بپذیرند . روان شناسان به این رفتار ، « توجه مثبت و بی قید و شرط» می گویند . و این زمانی اتفاق می افتد که شما به طور کامل و بدون خودداری ، فرد دیگری را دقیقا همان طور که هست بپذیرید . ازآنجایی که اکثر مردم انتقادجو هستند و مدام در مورد دیگران قضاوت می کنند ، اگر به صورت بی قید و شرط توسط دیگران پذیرفته شوند ، عزت نفس شان بالا می رود ، خودانگاره شان تقویت می شود و در مورد خودشان  احساس خوبی پیدا می کنند .

وقتی به دیگران نگاه می کنید و خالصانه لبخند می زنید ، در مورد خودشان احساس بهتری پیدا می کنند . عزت نفس شان بالا می رود و بیشتر احساس ارزشمندی و مهم بودن می کنند.

وقتی دیگر در مورد خودتان و اثری که روی دیگران می گذارید فکر نکنید و در عوض ، درباره دیگران و اثری که آنها روی شما می گذارند فکر کنید ، احساس آرامش می کنید . یک نفس عمیق می کشید و وقتی در خانه یا محل کارتان مردم را می بینید ، به آنها لبخند می زنید و با آنها احوال پرسی می کنید . این یکی از موثرترین کارهایی است که می توانید برای ایجاد عزت نفس و ایجاد رابطه با دیگران انجام دهید . لبخند زدن به دیگران ، باعث می شود که آنها احساس کنند مهم و ارزشمند هستند.

2. به دیگران نشان دهید که تحسین شان می کنید : هر بار که کسی را به خاطر کاری که انجام داده یا حرفی که زده است تحسین می کنید ، عزت نفس او را بالا می برید و باعث می شوید که آن فرد احساس کند مهم است . رفتارهایی که نشان دهنده ی تحسین باشد ، از سر تکان دادن و لبخند زدن گرفته ، تا ارسال کارت ، نامه و کادو ، عزت نفس افراد را بالا برده و باعث می شود بیشتر خودشان را دوست داشته باشند . در نتیجه آنها نیز به شما بیشتر علاقه مند خواهند شد .

ساده ترین راه برای بیان تحسین ، این است که فقط بگویید :« متشکرم . » کلمه « متشکرم » در هر زبانی در هر کجای دنیا عمیقا قابل درک است . بهتر است به هر کدام یک از کشورهای دنیا که سفر می کنید ،  اولین لغاتی که یاد بگیرید « متشکرم » و « لطفا » باشد . هر بار که شما از این لغات استفاده می کنید مردم شاد می شوند ، لبخند می زنند و از اینکه در حضور شما باشند خوشحال می شوند .

هر بار که می گویید متشکرم تقریبا یک اثر جادویی روی طرف مقابل تان می گذارید .

و باعث می شود از اینکه در حضور شما است و به شما کمک می کند ، احساس شادی و مهم بودن کند

3.خوش برخورد باشید : عزیزترین افراد در هر موقعیتی ، آنهایی هستند که عموما با دیگران خوش برخورد و مثبت هستند . از طرف دیگر افرادِ اهل جر و بحث که همه چیز را زیر سوال می برند ، شکایت می کنند و با دیگران مخالف هستند ، به ندرت در جایی عزیز به شمار می روند .

اگر در زمانی که کسی حرف می زند یا عقیده اش را بیان می کند سرتان را به شکل مثبتی تکان می دهید و لبخند می زنید ، باعث می شوید که آن فرد احساس کند باهوش ، محترم ، ارزشمند و مهم است و همچنین باعث می شوید که آن فرد از اینکه در حضور شماست احساس خوشحالی کند.

4. از مردم تعریف کنید:  مردم اغلب در مورد تعلقات ، گرایش ها و دست آوردهایشان عواطف زیادی دارند . وقتی از چیزی که متعلق به کسی است تعریف می کنید باعث می شود در مورد خودشان احساس خوبی پیدا کنند .

شما همچنین می توانید با گفتن حرف هایی از این قبیل که : « شما واقعا پشتکار دارید » ، از ویژگی های شخصیتی افراد تعریف کنید . مردم همه عمرشان را صرف کسب ویژگی هایشان ( خصوصا ویژگی های مثبت شان ) می کنند و وقتی شما متوجه این ویژگی ها می شوید و از آنها تعریف می کنید  خوشحال می شوند .

از دستاوردهای افراد تعریف کنید . به مردم بگویید که چقدر از خانه ، اداره یا تجارتی که ساخته اند یا موقعیت شغلی که پیدا کرده اند خوش تان می آید .

5. به دیگران توجه کنید: شاید موثرترین راه برای افزایش عزت نفس یک انسان ، این باشد که وقتی حرف می زند با توجه به حرف هایش گوش کنید .

کلید خوب گوش دادن این است که سوال بپرسید و بعد به تک تک کلماتی که به عنوان پاسخ می شنوید با دقت توجه کنید . وقتی طرف مقابل سرعت حرف زدنش را کاهش می دهد یا جمله اش به پایان می رسد یک سوال دیگر بپرسید . با توجه به جلو خم شوید ، بدون اینکه حرفش را قطع کنید به صحبت هایش گوش بدهید . طوری گوش کنید که انگار حرفی که طرف مقابل می زند هوشمندانه ترین وجذاب ترین چیزی است که تا به حال شنیده اید .

وقتی مردم ببینند که با توجه به حرف هایشان گوش می کنید ، مغزشان ایندورفین ترشح می کند . در نتیجه درباره خودشان احساس خوبی پیدا می کنند . عزت نفس شان بالا می رود . علاوه بر این احساس شادی را به بودن در حضور شما ربط می دهند و برهمین اساس ، شما را آدم جذاب و باهوشی می بینند .

ارتباط موفق

6.هرگز در ابتدا انتقاد ، سرزنش و شکایت نکنید: هیچ وقت چیزی نگویید و حرفی نزنید که عزت نفس کسی را پایین بیاورد ، یا باعث شود احساس کند که ارزش و اهمیت کمی دارد . از اینکه پشت سر دیگران در موردشان حرف بزنید یا بحث های منفی بکنید خودداری کنید . هیچ وقت پشت سر کسی چیزی نگویید که حاضر نیستید در مقابل او بگویید .

مخرب ترین نیرو در روابط انسانی ، انتقاد مخرب است . زیرا این کار ، عزت نفس افراد را پایین آورده و باعث می شود عصبانی شوند و حالت دفاعی به خود بگیرند و از منبع این انتقاد بدشان بیاید . پس هرگز از افراد و موقعیت هایی که دوست ندارید بی خود و بی جهت انتقاد نکنید .

7. در ارتباط با هر کسی که با او ملاقات می کنید  مودب ، مشتاق و با ملاحظه باشید: به این کلمات به عنوان سه میم فکر کنید و با هر کسی که ملاقات می کنید اینها را در نظر داشته باشید :

میم اول : وقتی با ادب و احترام با کسی رفتار می کنید آن فرد احساس ارزشمند و اهمیت بیشتری می کند . وقتی کاری می کنید که کسی احساس ارزشمندی و اهمیت پیدا کند ، آن فرد نیز در مقابل برایتان بیشتر ارزش قائل بوده و به شما احترام بیشتری خواهد گذاشت .

میم دوم : وقتی خودتان را در مورد مسائلی که در زندگی فرد اتفاق می افتند مشتاق نشان می دهید، او از شما خوشش می آید و بیشتر به شما علاقه مند می شود . وقتی کسی در وضعیت بدی گرفتار شده باشد و شما نگرانی و محبت خود را ابراز کنید ، او را تحت تاثیر قرار می دهید . با احساسات او ارتباط برقرار می کنید . و از این طریق به فردی دوست داشتنی تبدیل می شوید .

میم سوم :  وقتی در مورد دیگران ملاحظه می کنید ، خود را موظف می کنید کارهایی انجام بدهید و حرف هایی بزنید که باعث شود افراد بیشتر احساس کنند که ارزش و اهمیت دارند .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

با فضول‌ها چه کنیم؟

ابزار شما برای تأثیرگذاری بر دیگران

کسب نتایج سحرانگیز با انتقاد!!

بخشیدن را یاد بگیرید

همه روشنفکر هستند به جز من

برای‌ خوشبختی‌ و موفقیت‌ چه‌ کنیم‌؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.