تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه برابر با بیست و پنجم شهریور 1392هجری خورشیدی، دهم ذی القعده 1434هجری قمری و شانزدهم سپتامبر سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و پنجم شهریور در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز دوشنبه برابر با بیست و پنجم شهریور 1392هجری خورشیدی، دهم ذی القعده 1434هجری قمری و شانزدهم سپتامبر سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

25 شهریور 1378

جایزه مالكوم آدیشه شیا، برای نخستین بار از سوی سازمان یونسكو به جمهوری اسلامی ایران به دلیل طرح خدمات مكاتبه‌ای سازمان نهضت سوادآموزی اعطاء شد. این جایزه به دلیل نوآوری در برنامه پس از سوادآموزی و آموزش مداوم بزرگسالان خصوصا از طریق آموزش از راه دور اعطا شد.

25 شهریور 1372

ادیب و نویسنده معاصر سیدابوالقاسم انجوی شیرازی و صاحب آثار ارزنده ای چون تمثیل و مثل، بازی‏های نمایشی و سفینه غزل در سن 72 سالگی درگذشت. وی از چهل سالگی به گردآوری اسناد و میراث فرهنگی مردم پرداخت و از آن پس وارد رادیو شد و فرهنگ مردم را در برنامه‏های رادیویی پی‏گیری كرد كه حاصل این برنامه‏ها، چاپ ده جلد از این مجموعه است.

25شهریور 1359

ارتش بعث عراق به پاسگاه ها و مناطق مرزی آبادان، رشیدیه و بازرگان حمله كرد.

25 شهریور 1358

با تصویب شورای انقلاب، قانون استخدام مستشاران نظامی آمریكا كه در سال 1322 و در دوران كابینه علی سهیلی به امضا رسیده بود، لغو شد.

25 شهریور 1357

زلزله شدیدی شهرستان های جنوب خراسان بویژه طبس را به لرزه درآورد و بیش از 18 هزار كشته و مجروح برجای گذاشت.

25 شهریور 1357

ایرانیان مقیم شهرهای رم، پاریس، لندن و فرانكفورت بطور همزمان در تظاهرات اعتراض آمیزی علیه حكومت محمدرضا پهلوی شركت كردند.

25 شهریور 1356

اعلامیه روحانیون مبارز ایران بر ضد رژیم پهلوی انتشار یافت، در بخشی از این اعلامیه آمده است: روحانیون مبارز ایران به منظور درهم شكستن پایه‏های رژیم دیكتاتوری و برقراری عدالت اجتماعی و آزادی، تاسرحد رسیدن به جامعه توحیدی، همراه و همگام با ملت مسلمان ایران، به مبارزه پیگیر و خستگی‏ناپذیر خود ادامه خواهند داد.

25 شهریور 1354

قرارداد 54 میلیارد ریالی برای احداث بزرگترین مجتمع بذری ایران با یك كنسرسیوم ایتالیایی امضا شد.

25 شهریور 1353

واعظ و خطیب شهیر شیخ مرتضی انصاری قمی در سن 69 سالگی درگذشت.

25 شهریور 1320

پس از تهاجم ارتش سرخ شوروی از شمال و ارتش انگلیس از غرب و جنوب به ایران و اشغال نظامی كشور در جریان جنگ جهانی دوم، رضاخان پس از شانزده سال دیكتاتوری و استبداد، مجبور به استعفا شد و فرزند وی محمدرضا پهلوی به سلطنت رسید.

25 شهریور 1315

دستورالعمل وزیر معارف و اوقاف درباره نحوه برگزاری و توزیع كارت های مربوط به جشن هزاره فردوسی خطاب به اداره معارف و اوقاف خراسان صادر شد.

25 شهریور 1285

پس از صدور فرمان مشروطیت و تصمیم‏گیری درباره تأسیس مجلس شورای ملی، انتخابات نخستین دوره مجلس شورای ملی در ایران در سراسر كشور برگزار شد. نمایندگان دوره نخست بر اساس ماده اول نظامنامه تدوین شده، با رای اصناف، شاهزادگان، علما، تجار و ملاكین انتخاب می‏شدند. این نوع انتخاب با این تصور صورت می پذیرفت كه هر صنف و طبقه، بهتر از سایرین، نسبت به مشكلات خود، آگاه است.

تنظیم: هومن بهلولی