تبیان، دستیار زندگی
مدیر پاتوق تئاتر کودک و نوجوان گفت: در این پاتوق به دنبال آموزش و آشنایی بچه‌ها با این گونه ی نمایشی هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی بچه‌ها با خیمه‌شب بازی در پاتوق کودکان
خیمه شب بازی

مدیر پاتوق تئاتر کودک و نوجوان گفت: در این پاتوق به دنبال آموزش و آشنایی بچه‌ها با این گونه ی نمایشی هستیم.

افسانه زمانی افزود: ایده اولیه برگزاری این بخش در جشنواره‌ تئاتر آئینی سنتی به دو سال پیش، زمانی که آقای ناصربخت دبیر جشنواره بودند، برمی‌گردد. ما در آن زمان این ایده را مطرح کردیم که چرا نباید برای بچه‌ها تئاتر آیینی داشته باشیم، از آن زمان این بخش به جشنواره تئاتر آئینی سنتی اضافه شد.

او ادامه داد: هدف از برگزاری چنین بخشی در واقعی آشنایی بچه‌ها با نمایش‌های آیینی است و اینکه از این طریق بتوانیم این گونه نمایش را حفظ کنیم. در دو دوره‌ی گذشته هم بچه‌ها هم مجری و هم مخاطبان کارها بوده‌اند.

زمانی با اشاره به تفاوت بخش پاتوق تئاتر کودک و نوجوان با دو دوره‌ی گذشته ادامه داد: تفاوت خاص این دوره در بخش خیمه شب بازی است، در این دوره فکر کردیم خیمه‌ شب‌بازی را به شکل کارگاهی برای بچه‌ها برگزار کنیم تا بچه‌ها با مقدمات و آماده‌سازی نمایش خیمه‌شب بازی آشنا شوند. بخش‌های دیگر مثل نقالی، تغزیه و نمایش‌های آیین را در دو سال گذشته هم داشته‌ایم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه جنبه آموزش در این جشنواره برای بچه‌ها مورد توجه بوده است، گفت: خیلی از بچه‌هایی که در این پاتوق حضور دارند بچه‌های زیر 10 سال هستند و برایشان زود است که در این سن وارد شرایط حرفه‌ای تئاتر بشوند. در این بخش بیشتر به دنبال آموزش بچه‌ها هستیم و شرایطی را برایشان فراهم می‌کنیم که بتوانند در جشنواره‌های دیگر هم کار کنند.

زمانی درباره نحوه انتخاب بچه‌ها افزود: اساسا کار نمایش برای بچه‌ها باعث می‌شود تا توانایی‌های ارتباطی‌شان بالاتر برود و بچه‌های که برای این بخش انتخاب شدند، بچه‌هایی هستند که این ویژگی‌ را دارند.

کارگردان نمایش « ملی» درباره همکار دیگر هنرمندان در برپایی این پاتوق گفت: در بخش خیمه‌شب بازی نسرین یاقوتی که در این زمینه فعالیت دارند با من همکاری کردند و در بخش آئینی هم دوستانی از استان آذربایجان که در این زمینه تخصص دارند، به من کمک می‌کنند.

او همچنین تصریح کرد: برگزاری پاتوق تئاتر کودک و نوجوانی در بخش تئاتر آیینی سنتی موجی را در شهرهای مختلف ایجاد کرده به گونه‌ای که در این دوره، از شهرهای مختلف در این بخش حضور دارند.

زمانی در پایان صحبت‌هایش گفت: برنامه‌های ما در ضلع غربی محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود و سعی می‌کنیم با بخش‌های دیگر تداخل نداشته باشیم.

پاتوق تئاتر کودک و نوجوان جشنواره تئاتر آئینی سنتی از 24 تا 29 شهریور از ساعت 17 تا 20 برگزار می‌شود.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

فراخوان چهارمین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی کانون منتشر شد

محمدرضا شمس، نویسنده کودک و نوجوان

کرمانشاه میزبان جشنواره کشوری نمایش عروسکی

برگزاری نشست ترویج کتابخوانی در کتابخانه‌ی کانون پرورش فکری

نمایش‌های کانون پرورش فکری در مناطق زلزله زده

مسابقه نقاشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.