تبیان، دستیار زندگی
کوشش عکاسان، مجموعه داران، گالری داران و مشاوران هنری در جهت معرفی «بهترین مجموعه های عکس جهان» بی نتیجه بوده است. مجموعه های عکاسی نفیس از اندازه، محتوا، موضوع و کیفیت های متفاوتی برخوردارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم‌های نادیده

معرفی مجموعه‌های عكاسی مهم


کوشش عکاسان، مجموعه داران، گالری داران و مشاوران هنری در جهت معرفی «بهترین مجموعه های عکس جهان» بی نتیجه بوده است. مجموعه های عکاسی نفیس از اندازه، محتوا، موضوع و کیفیت های متفاوتی برخوردارند.

چشم‌های نادیده

برای تشخیص این امر، ما برای شما نمونه هایی کوچک از مجموعه های خصوصی و عمومی سراسر دنیا را معرفی می کنیم.

کلکسیون عکس التون جان

مجموعه موسیقیدان معروف،سر التون جان، یکی از مجموعه های برجسته خصوصی در جهان است که کمتر توسط عموم دیده شده است.

او در هنگام خرید آنچه را که دوست داشت خریداری می کرد. از 1991التون این مجموعه را با توجه به معیارهای شخصی و جدا از نام هنرمند، قیمت و محتوای آنها گردآوری کرده است.

این مجموعه تاثیر گذار به عنوان یکی از بزرگ ترین مجموعه های خصوصی دنیا، آثار هنرمندان مدرن تا معاصر را دربرمی گیردکه شامل:  من ری، نان گلدین، آندریاس گورسکی، ریچارد اودون، ویلیام کلین و همچنین کارهای عکاس مد ایروینگ پن است.

هفت هزار عکس این مجموعه به طور عمده در خانه ها و آپارتمان های التون پخش شده است. او همچنان به جمع آوری آثار عکاسی ادامه می دهد.

موزه جورج ایستمن

فهرست مجموعه داران بدون نام ایستمن کامل نمی شود. این مجموعه دارای بیش از400هزار عکس و نگاتیو است که تمام تاریخ عکاسی مشتمل بر 14هزار عکاس یعنی تقریبا همه شخصیت های بزرگ عکاسی را دربرمی گیرد. این محل از اولین موزه های جهان بود که به نمایش تصاویر ثابت و متحرک از سال 1949 تخصیص یافت.

از افتخارات آقای ایستمن بنیانگذاری شرکت ایستمن کداک است. این مجموعه برای بازدید عموم در روچستر نیویورک گشایش یافت و همینطور به صورت آنلاین از طریق پروژه هنر گوگل در دسترس است.

مجموعه مایکل ویلسون

آقای ویلسون از دهه 1970 مجموعه داری مشتاق بود که در سال 1988 موسسه ویلسون را تاسیس کرد. مجموعه خصوصی او شامل تاریخ عکاسی است که هم عکاسی اولیه و هم عکاسی معاصر را دربرمی گیرد.

وجه تمایز منحصربه فرد او این است که در تمام فیلم های جیمز باند از سال 77 بوده و تهیه کنندگی فیلم ها را به همراه خواهرش داشته است.

کلکسیون ویویان مایر

ویویان مایر در حال حاضر به عنوان یکی از نوابغ زمان خود مورد ستایش قرار دارد. او تا پس از مرگش در سال 2009شناخته نشده بود.

در سال 2007 جوانی ساکن شیکاگو به نام جان مالوف تصادفا به مجموعه عکاسی های خیابانی او در انبار یک حراجی برخورد کرد در حالی که نمی دانست که یافته هایش از بزرگ ترین و مهم ترین کشفیات آثار تاریخ عکاسی است.

ویویان مایر پرستاری از شیکاگو بود که40 سال از عمرش را به عکس گرفتن از شهر و مردم گذراند. او بیش از صدهزار نگاتیو داشت که تعدادی از آنها را هیچ وقت ظاهر نکرد.

از افتخارات آقای ایستمن بنیانگذاری شرکت ایستمن کداک است. این مجموعه برای بازدید عموم در روچستر نیویورک گشایش یافت و همینطور به صورت آنلاین از طریق پروژه هنر گوگل در دسترس است

سوندرا جیلمن و سلسو گونزالز-مجموعه عکس فالا

این مجموعه خصوصی تاریخ یکصدسال عکاسی را دربرمی گیرد که هدف آن دستیابی به چاپ های نفیس و آثار عکاسان برجسته همنسل این مجموعه دار است.

از همه مهم تر وجه مشترک عکس های آنهاست به طوری که در تمام آنها حرکت و انگیزه دیده می شود.

موزه هنرهای مدرن نیویورک (MOMA)

موزه هنرهای مدرن، جمع آوری مجموعه عکاسی اش را در سال 1930 آغاز کرد و از آن زمان گسترش یافت و 25هزار تصویر از عکاسان مدرن و معاصر را دربرمی گیرد که شامل کارهای نه تنها عکاسان بلکه خبرنگاران، دانشمندان، پیشگامان و آماتورهاست و در حالی که فضای گالری توسعه می یابد بازدیدکنندگان نیز برای مشاهده بسیاری از کارهای نمایشگاه می توانند آن را به صورت آنلاین ببینند.

دبلیو. ام.هانت

مجموعه دار عکاسی، نمایشگاه گردان و مشاور هنری دبلیو. ام.هانت بیش از 30 سال است که عکس جمع آوری کرده است. مجموعه شخصی او برخی عکاسان بزرگ شامل ویلیام کلین، دایان آربوس، ایموژن کانینگهام و رابرت فرانک را دربرمی گیرد. مجموعه او از این نظر بی مانند است که تمامی چشم های سوژه ها یا بسته است یا مشخص یا نگاهشان برگردانده شده است.

بخش هنری تبیان


منبع:

روزنامه شرق / نویسنده: پرستو ابن علی

The Magazine Issue II