تبیان، دستیار زندگی
شهرام جعفری معتقد است، عکاسی تبلیغاتی در ایران رو به رشد بوده و چیزی از کشورهای دیگر کم ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکاسی تبلیغاتی در ایران


شهرام جعفری معتقد است، عکاسی تبلیغاتی در ایران رو به رشد بوده و چیزی از کشورهای دیگر کم ندارد.


شهرام جعفری

این عکاس درباره‌ی عکاسی تبلیغاتی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نکات عکاسی تبلیغاتی کمک به عرضه‌ی محصولات تولیدی کشور است. عکاسی تبلیغاتی مثل تمام شاخه‌های دیگر عکاسی در حیطه‌ی این هنر است، ولی در عکاسی تبلیغاتی اغراق بیشتری صورت می‌گیرد.

وی درباره ضعف‌های موجود در زمینه‌ی عکاسی تبلیغاتی گفت: حجم و کیفیت عکس تبلیغاتی رابطه‌ی مستقیم با توسعه اقتصادی و صنعتی هر کشور دارد. برای مثال در کشور ترکیه که در همسایگی ماست، مسئله کاملا حل شده است، چون از رشد اقتصادی خوبی برخوردار است به تبع آن عکاسی تبلیغاتی رو به رشدی دارند.

این هنرمند درباره‌ی صنعت کشور و رابطه‌اش با عکاسی تبلیغاتی در سال‌های اخیر اظهار داشت:

من 20 سال به صورت حرفه‌ای در این زمینه کار کردم. در 10 سال گذشته رشد و تولید در صنعت ما کم شده است و عکس‌هایی که گرفته می‌شود، بیشتر از محصولاتی است که در چین یا کشورهایی مانند چین ساخته می‌شود و وارد کشور می‌شود. البته این اواخر برخی شاخه‌های صنعت دوباره جان گرفته‌اند و در آن‌ها حرکاتی مجدد در حال انجام است.

جعفری درباره‌ی امکانات ابزاری مورد نیاز در عکاسی تبلغیاتی اظهار داشت: تقریبا همه‌ی آن چه نیاز ما از لحاظ ابزاری است در کشور موجود است. شاید 15 سال پیش امکانات به روز نبودند و صنعت در حال به روز شدن بود، ولی اکنون 90 درصد امکانات مورد نیاز‌ موجود است.

آموزش عکاسی تبلیغاتی در دانشگاه‌ها بصورت عملی و کاربردی نیست، اما در سال‌های اخیر شاهد پدید آمدن اموزشگاه‌ها و دوره‌های تخصصی خوبی در این زمینه بوده‌ایم

با توجه به بالا رفتن قیمت دلار هزینه آپدیت‌ها بسیار بالاست اما با این حال چیزی در این زمینه از کشورهای همسایه کم نداریم. گاهی نیز شرکت‌هایی که در ایران نبودند، برایشان تعجب آور بود که برخی از این عکس‌هایی که به آنها ارائه دادیم در ایران گرفته شده است.

وی با اشاره به آموزش در دانشگاه‌ها تصریح کرد: آموزش عکاسی تبلیغاتی در دانشگاه‌ها بصورت عملی و کاربردی نیست، اما در سال‌های اخیر شاهد پدید آمدن اموزشگاه‌ها و دوره‌های تخصصی خوبی در این زمینه بوده‌ایم.

این عکاس تبلیغاتی همچنین عنوان کرد: این نوع عکاسی به دو بخش تقسیم می‌شود،بخشی از آن در استودیو و نیازمند شناخت کامل از محصول است و بخش دیگر خارج از استودیو و در فضای محیطی است. حسن عکاسی تبلیغاتی نسبت به دیگر شاخه‌ها این است که زمان بیشتری برای ایده‌پردازی و اجرا در اختیار خواهید داشت. این ایده‌پردازی هم از طرف تیم عکاسی و هم از طریق مدیران هنری شرکت‌ها مطرح می‌شود.

جعفری در سخن پایانی‌اش گفت: بسیار خوشحال می‌شوم شاهد کاربردی‌تر شدن فضای آموزشی در این زمینه در کشور باشیم.

بخش هنری تبیان


منبع: ایسنا