تبیان، دستیار زندگی
در روز میلاد امام مهربانی ها شاید شسهم ما دو قطره از این دریای بیکران باشد.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی به سبک امام مهربانی‌ها


در روز میلاد امام مهربانی ها شاید سهم ما دو قطره از این دریای بیکران باشد.....


تولد امام رضا علیه السلام

زندگی آنقدرها هم جدی نیست!

امام رضا(ع): تفریح و سرگرمیهای لذت‌بخش، شما را در اداره‌ی زندگی یاری می‌کند و با کمک آن در امور دنیای خویش موفق‌تر خواهید بود.(الحدیث،ج2،ص37)

حتما شما هم در اطرافتان افرادی را دیده‌اید که به قول معروف یا از این طرف بام افتاده‌اند و یا از آن طرف! افرادی که به یکی از ابعاد زندگی توجه بیش از حد نشان می‌دهند و بقیه امور را فراموش کرده‌اند. مثلا سه شیفت کار می‌کنند برای فراهم کردن یک زندگی بهتر، در حالی که اگر از آنها سوال کنید که این زندگی بهتر و آسایشی که از آن دم می‌زنند چه شکلی است و چه ویژگیهایی دارد، خواهید دید که هیچ تصویر روشنی از آن در ذهن ندارند.

 اگر برنامه‌های مختلف یک زندگی را در قالب یک صورت ببینیم؛ زیبایی این صورت در متوازن و متناسب بودن آن است. در کلام معصوم (ع) نیز داریم که وقتتان را 3 قسمت کنید، یک قسمت برای کار و تلاش و کسب روزی حلال، یک قسمت برای عبادت و یک قسمت برای تفریح و استراحت. هرگونه افراط و تفریط در هر قسمت به معنای به تصویر کشیدن صورتی کاریکاتوری و نامتوازن برای زندگی است. حتی برای امور متعالی و مقدس و عبادی نیز مجاز نیستیم از وقت کار یا تفریح خانواده هزینه کنیم. درخصوص کار و تفریح نیز این مسئله صدق می‌کند.

داشتن برنامه‌های مختلف تفریحی و شاد از جمله مسافرت، ورزش، گردش و پارک، سینما، تئاتر، بازیهای متفاوت، شرکت در جشن‌های مختلف ملی و مذهبی و.... که در فضایی سالم، ساده و بدور از تکلف برگزار می‌شود باعث تقویت شرایط فکری، روحی و بالارفتن نشاط فردی و اجتماعی و به تبع آن افزایش بهره‌وری خواهد شد. اگر فردی صرفاً درگیر کار و فعالیت اقتصادی باشد و از امکانات مالی خود برای تفریح خود و خانواده استفاده ننماید به تدریج فضای حاکم بر منزل دچار یاس، افسردگی و بی‌تفاوتی افراد خانواده نسبت به یکدیگر شده و به تبع آن مشکلات اخلاقی نیز بروز پیدا می‌کند. خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) را در روز عید غدیر با این آیه شریفه مورد خطاب قرار می‌دهد:" الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دنیا." خداوند دین ما را کامل معرفی می‌کند. بدیهی است یکی از مصادیق کامل بودن دین، توجه به امور مادی انسان از جمله به رسمیت شناختن تفریح و شادی می‌باشد. ضروری است هریک از اعضای خانواده برای نیل به موفقیت‌های مادی و معنوی در زمینه کار و عبادت به این امر مهم به عنوان یک اصل مسلم توجه نمایند.

چرا عاقل کند کاری...؟

امام رضا( ع): دقت قبل از کردار و عاقبت‌اندیشی پیش از انجام کار، انسان را از پشیمانی و ندامت در امان می‌دارد. ( عیون اخبار الرضا,ج2)

امام معصوم در کلام نورانی و ارزشمند خویش به نکته‌ای اشاره می‌فرمایند که:

به جرات می‌توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات عدم تفکر و عاقبت‌اندیشی

قبل از انجام امور است. فردی که بدون فکر و تامل, دست به انجام کاری می‌زند،

تنها برای خودش دردسر ایجاد نکرده بلکه عواقب اعمال نادرستش دامن اطرافیان

او را هم می‌گیرد

در دوران دانشجویی، یک هم اتاقی داشتم که عاشق هیجان بود و برای اینکه زندگی‌اش از یکنواختی خارج شود کارهای عجیب و غریبی می‌کرد! مثلا شبهای امتحان که بیشتر بچه‌های خوابگاه تا صبح بیدار بودند و درس می‌خواندند، هر شب راس ساعت 12 یک جوراب روی سرش می‌کشید و از بالکن به اتاق کناری می‌رفت و بچه‌های آن اتاق را می‌ترساند! تکیه کلام دائمی‌اش هم این جمله بود که:" بچه‌ها...چرا هیچ اتفاق هیجان‌انگیزی نمی‌افته؟" البته این یکی از معمولی‌ترین و پیش‌پاافتاده ترین روشهای او برای ایجاد هیجان در زندگی خوابگاهی بود! جالب است بدانید تلاشهای هم اتاقی‌ام برای کسب هیجان بالاخره به ثمر نشست و سه ترم متوالی مشروط شد و بعد هم اخراج! یکی از سکانس‌های عبرت‌آموز و متاثرکننده زندگیم، مربوط به آن روزی است که دوستم خبر اخراجی‌اش را آورد. پنج نفری دور هم نشسته بودیم و پا به پای هم اتاقی مغموم و طوفان‌زده‌مان اشک می‌ریختیم و توی دلمان می‌گفتیم: چرا عاقل کند کاری...؟

حتما شما هم در میان دوست و آشنا و آدمهای کوچه و خیابان با چنین افرادی برخورد داشته‌اید. کسانی که اول کاری را انجام می‌دهند و بعد درباره‌اش فکر می کنند! مثلا با سرعت نور در اتوبان رانندگی می‌کنند و لایی می‌کشند، بنا به ادعای خودشان، محض تفریح و سرگرمی یا برای فراموش کردن غمهای روزگار سراغ مصرف مواد مخدر می‌روند، به جای درس خواندن تمام وقتشان را صرف خیابان‌گردی و تماشای تلویزیون و گشت و گذار در اینترنت و مهمانی رفتن و ترساندن دیگران با جوراب! می‌کنند و... و تازه وقتی به مشکلی برخورد می‌کنند، یادشان می آید که خداوند موهبتی به نام عقل و خرد هم به آنها عنایت کرده و آنوقت است که ای کاش‌ها و اگرهایشان شروع می‌شود! ای کاش بیشتر مراقب بودم، ای کاش بیشتر درس می‌خواندم،ای کاش به حرف دوستانم گوش نمی‌دادم و به سمت مواد مخدر نمی‌رفتم، ای کاش....

تصمیم گرفتن

همه ما بر این باوریم که یکی از وجوه تمایز میان انسان و بقیه موجودات قدرت تفکر و اندیشیدن است.. همه می‌گوییم انسان اشرف مخلوقات است و رسد آدمی به جایی که فرشته ره ندارد... پس چه چیز باعث می‌شود دست به خطاهایی بزنیم که حتی خود نیز با یادآوری آنها از خودمان خجالت بکشیم و تا مدتها بعد روزی هزار بار آرزو کنیم زمان به عقب بازمی‌گشت و دست به چنین کاری نمی‌زدیم و کاش فرصت جبران اشتباهمان را داشتیم و کاش....

امام معصوم در کلام نورانی و ارزشمند خویش به نکته‌ای اشاره می‌فرمایند که شاید بتوان گفت دلیل بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری در جامعه محسوب می‌شود. به جرات می‌توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات عدم تفکر و عاقبت‌اندیشی قبل از انجام امور است. فردی که بدون فکر و تامل, دست به انجام کاری می‌زند، تنها برای خودش دردسر ایجاد نکرده بلکه عواقب اعمال نادرستش دامن اطرافیان او را هم می‌گیرد.

بیایید از همین حالا با خودمان قراری بگذاریم. همیشه و قبل از انجام هرکاری خصوصا کارهای بزرگ و تصمیمات بزرگ زندگی‌مان، لحظه‌ای با خودمان خلوت کنیم و به گذشته برگردیم. به تصمیمات نادرستی که گرفته‌ایم و به اعمال و رفتار اشتباهی که انجام داده‌ایم و آن افسوس و حسرتی که موجب شده بارها و بارها با خودمان تکرار کنیم که اگر زمان به عقب بازمی‌گشت، من طور دیگری رفتار می‌کردم و... شک نکنید مشکلات و مسائل کمتری به سراغتان خواهد آمد اگر تفکر و عاقبت اندیشی را به عادتهای مثبت زندگی‌تان اضافه کنید .

فرآوری : نداداودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : پورتال آستان مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.