تبیان، دستیار زندگی
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، به تشریح میزان دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی و رشته ها در سال تحصیلی جدید پرداخت و گفت: هم اکنون 4 میلیون و 400 هزار دانشجو داریم که در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری در 2500 موسسه آموزش عالی در حال تحصیل هست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرطرفدارترین رشته های دانشگاه کدام بود؟


رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، به تشریح میزان دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی و رشته ها در سال تحصیلی جدید پرداخت و گفت: هم اکنون 4 میلیون و 400 هزار دانشجو داریم که در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری در 2500 موسسه آموزش عالی در حال تحصیل هستند.

دوره عالی آزاد دانشگاه تهران

رضا عامری ضمن تبریک آغاز سال جدید تحصیلی برای جامعه دانشگاهی کشور، با اشاره به تعداد دانشجویان به تفکیک مقاطع تحصیلی، اظهار داشت: هم اکنون یک میلیون دانشجوی کاردانی معادل 23 درصد، 2 میلیون و 800 هزار دانشجوی کارشناسی معادل 66 درصد، 410 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد معادل 10 درصد و 40 هزار دانشجوی دکتری تخصصی معادل 9 دهم درصد، در کشور مشغول به تحصیل هستند. به آمار ذکر شده در مقطع دکتری باید دانشجویان جدید الورود را هم اضافه کرد.

تعداد دانشجویان به تفکیک مقاطع تحصیلی

تعداد دانشجو

مقطع تحصیلی

یک میلیون نفر

کاردانی

2 میلیون و 800 هزار نفر

کارشناسی

410 هزار نفر

کارشناسی ارشد

40 هزار نفر

دکتری تخصصی

تعداد دانشجویان در گروههای تحصیلی

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم درباره میزان دانشجویان در رشته های تحصیلی، گفت: علوم انسانی با تعداد یک میلیون و 970 هزار نفر دانشجو معادل 46 درصد بیشترین دانشجو را دارد، کمترین سهم مربوط به رشته هنر یعنی 5.4 درصد است، سایر رشته ها از جمله فنی مهندسی 33.4 درصد، علوم پایه 7.2 درصد، کشاورزی و دامپزشکی 6.3 درصد و علوم پزشکی که متولی آن وزارت بهداشت است دارای 1.3 درصد دانشجو است.

فعالیت 2500 موسسه آموزش عالی

این مقام مسئول وزارت علوم در ادامه به تعداد موسسات آموزشی فعال اشاره کرد و گفت: هم اکنون 2500 موسسه آموزش عالی در کشور داریم که فعال هستند و در این زیرنظامها به همراه دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت اند.

سهم زیرنظامها از تعداد دانشجویان

عامری درباره سهم زیرنظامها از تعداد دانشجویان، گفت: سهم دانشگاههای دولتی وزارت علوم 15 درصد، سهم دانشگاه پیام نور 25 درصد، سهم دانشگاه آزاد اسلامی 36 درصد، سهم دانشگاه جامع علمی کاربردی 10 درصد، سهم موسسات غیردولتی غیر انتفاعی 9.2 درصد و سهم دستگاههای اجرایی حدود 7.0 درصد است. همچنین دانشگاه فنی و حرفه ای 3.5 درصد از کل دانشجویان کشور را تحت پوشش خود دارد.

جدول سهم زیرنظامها از تعداد دانشجویان

میزان دانشجو به درصد

مرکز

15 درصد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

25  درصد

دانشگاه پیام نور

36 درصد

دانشگاه آزاد اسلامی

10 درصد

دانشگاه جامع علمی کاربردی

9.2 درصد

موسسات غیردولتی غیرانتفاعی

7.0 درصد

دستگاههای اجرایی

3.5 درصد

دانشگاه فنی و حرفه ای

کدام شهرها بیشترین و کمترین دانشجو را دارند

وی در ادامه به پر و کم جمعیت شهر کشور از نظر تعداد دانشجویان اشاره کرد و گفت: استان تهران با 710 هزار دانشجو معادل 16.6 درصد از تعداد کل دانشجویان دارای بیشترین سهم است. استان اصفهان با 310 هزار دانشجو معادل 7.25 درصد در رده بعدی قرار می گیرد. همچنین استان خراسان رضوی دارای 260 هزار دانشجو معادل 6.1 درصد در گروه بعدی شناخته شده است، کم جمعیت ترین استان، خراسان شمالی با تعداد 42 هزار دانشجو معادل 0.9 درصد کم تعداد ترین استان است.

هم اکنون یک میلیون دانشجوی کاردانی معادل 23 درصد، 2 میلیون و 800 هزار دانشجوی کارشناسی معادل 66 درصد، 410 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد معادل 10 درصد و 40 هزار دانشجوی دکتری تخصصی معادل 9 دهم درصد، در کشور مشغول به تحصیل هستند. به آمار ذکر شده در مقطع دکتری باید دانشجویان جدید الورود را هم اضافه کرد

میانگین پوشش جمعیت دانشجویی

عامری درباره میانگین پوشش دانشجویی در استانها، خاطرنشان کرد: میانگین پوشش به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 5 هزار و 500 دانشجو در استان داریم، در برخی استانها این پوشش بیشتر است و بالاترین پوشش مربوط به استان سمنان است، این استان به ازای هر 100 هزار نفر، 15 هزار دانشجو دارد.

تعداد استادان و مدرسان

به گزارش مهر، تعداد استادان و مدرسان فعال در موسسات آموزش عالی کشور به گفته رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم به این شرح است:

جدول تعداد استادان دانشگاهها

تعداد استاد

مرکز آموزشی

20000

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

3000

دانشگاه پیام نور

28000

دانشگاه آزاد اسلامی

3000

موسسات غیردولتی غیرانتفاعی

1000

وابسته به دستگاههای اجرایی

نزدیک به 5000

دانشگاه جامع علمی کاربردی

1500

دانشگاه فنی و حرفه ای

به گفته عامری، هم اکنون 62 هزار استاد فعال و تمام وقت در موسسات آموزش عالی کشور به استثنای استادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال فعالیت هستند و مدرسان دانشگاه علمی کاربردی نقش همان هیأت علمیها را دارند.

تعداد رشته محلها در مقاطع مختلف تحصیلی

وی همچنین در خصوص تعداد رشته محلها در مقاطع تحصیلی، اظهار داشت: تعداد رشته محلهای مقطع کاردانی 9600، در مقطع کارشناسی 15 هزار و 800 رشته محل، در کارشناسی ارشد 7 هزار و 350 و در دوره دکتری تخصصی بالغ بر 2 هزار و 300 رشته محل است که در واقع اگر آمارهای مقایسه ای داشته باشیم تعداد رشته محلها در تحصیلات تکمیلی به شدت رشد داشت.

حسابداری پرطرفدارترین رشته کشور

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه رشته محلها در وزارت علوم دارای تنوع زیادی هستند، ادامه داد: حسابداری با تعداد 230 هزار دانشجو بیشترین سهم را در میان رشته محلها به خود اختصاص داده است، حقوق با 170 هزار دانشجو، کامپیوتر(نرم افزار) در حدود 100 هزار دانشجو دارد، مهندسی کامپیوتر(نرم افزار) نیز دارای 80 هزار دانشجو است.

به گفته عامری در رشته مدیریت بازرگانی 70 هزار دانشجو، در رشته مدیریت دولتی 63 هزار دانشجو، در رشته مهندسی عمران که نهمین رشته پر جمعیت است حدود 62 هزار دانشجو، در رشته روانشناسی حدود 60 هزار دانشجو تحصیل می کنند.

سهم دانشگاههای دولتی وزارت علوم 15 درصد، سهم دانشگاه پیام نور 25 درصد، سهم دانشگاه آزاد اسلامی 36 درصد، سهم دانشگاه جامع علمی کاربردی 10 درصد، سهم موسسات غیردولتی غیر انتفاعی 9.2 درصد و سهم دستگاههای اجرایی حدود 7.0 درصد است. همچنین دانشگاه فنی و حرفه ای 3.5 درصد از کل دانشجویان کشور را تحت پوشش خود دارد

وی یادآوری کرد: 35 درصد از دانشجویان در 11 درصد رشته ها مشغول به تحصیل هستند و 65 درصدشان در کمتر از 89 درصد رشته محلها مشغول به تحصیل اند. اگر رشته های اصلی را با گرایشها یکی فرض کنیم می توان گفت حدود 80 درصد دانشجویان در 20 رشته محل اصلی تحصیل می کنند که این امر نیازمند بازنگری است. این رشته ها از نظر داوطلبان دارای بیشترین طرفدار است.

این مقام مسئول وزارت علوم، خاطرنشان کرد: این آمار نشان دهنده عدم تعادل و لزوم ماموریتگرایی در برخی رشته های آموزش عالی است که امیدواریم با اجرای طرح آمایش آموزش عالی ایجاد دانشگاهها، رشته های تحصیلی و مقاطع متناسب با قابلیتها، نیازها و رویکردهای اقتصادی و اجتماعی اصلاح و بازنگری شود.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : مهر