تبیان، دستیار زندگی
گویا قرار نیست کره و تخم مرغ و برخی اقلام دیگر ارزان شود. البته ستاد تنظیم بازار تمام سعی خود را می کند تا قیمت اقلام را کنترل کند اما انگار زور بعضی ها بیشتر است. در خبر گرانی ها تغییر قیمت قبض برق هم دیده می شود. خبر گرانی ها را با هم مرور می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرانی ها و نگرانی ها!


گویا قرار نیست کره و تخم مرغ و برخی اقلام دیگر ارزان شود. البته ستاد تنظیم بازار تمام سعی خود را می کند تا قیمت اقلام را کنترل کند اما انگار زور بعضی ها بیشتر است. در خبر گرانی ها تغییر قیمت قبض برق هم دیده می شود. خبر گرانی ها را با هم مرور می کنیم.

کره

کره گران

در پی حذف کره از فهرست کالاهای اساسی و ابلاغیه دولت یازدهم مینی بر ترخیص کره با ارز 2477 تومانی، قیمت کره دو برابر شد.  خبر حذف کره از لیست کالاهای اساسی این روزها با وجود کمبود و افزایش قیمت آن در بازار زیاد شنیده می‌شود. هرچند وزارت صنعت و تجارت صراحتا اعلام کرده که این کالا از لیست کالاهای اساسی حذف نشده است اما مسئولان انجمن صنایع لبنی نظر دیگری دارند.

آنان معتقدند که با حذف کره از فهرست کالاهای اساسی، این محصول در بازار به شدت کمیاب شده و به ندرت در مغازه ها یافت شد. پنجم مردادماه امسال بود که دبیر انجمن صنایع فراورده های لبنی اظهار داشت ترخیص 11 هزار تن کره از اول مرداد ماه به دلیل عدم تخصیص ارز 1226 تومان از سوی بانک مرکزی متوقف شده و بانک مرکزی معتقد است که ارز تک نرخی شده و باید ارز به نرخ مبادله ای تخصیص یابد. این عدم تخصیص ارزمرجع از سوی بانک مرکزی درحالی رخ داد که وزیرصنعت، معدن و تجارت دولت دهم ارز 1226 تومانی برای کالاهای اساسی را مطابق مصوبه مجلس و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دانست و اظهار کرد که متأسفانه این کشمکش بین مسئولان دولتی باعث شد تا صاحبان صنایع بلاتکلیف بمانند و بیشترین آسیب یه تولید کنندگان و مصرف کنندگان وارد شود.

ابلاغیه دولت مبنی بر ترخیص کره با ارز 2477 تومانی به افزایش دوبرابری قیمت آن درسطح بازار منجر شد.

به گفته دست‌اندکاران حوزه بازرگانی، تأمین ارز مبادله‌ای به کندی صورت می گیرد و 16 هزار تن کره در گمرکهای جنوبی کشور در انتظار ترخیص به سر می‌برند و این عدم ترخیص به دنبال نوع ارزی که برای واردات آن اختصاص می یابد اتفاق افتاد. به همین دلیل مغازه داران این محصول را خریداری نکرده و علت عدم خرید خود را در نرخ خرید و نرخ فروش می‌دانند.

یک مغازه دار در این باره می گوید: کره را باید در بازار به قیمت 800 تومان خریداری کنیم و به هنگام فروش آن را یک هزار تومان بفروشم و در صورت تخطی از این نرخ با برخورد سازمان تعزیرات به دلیل گران فروشی مواجهه می شویم.

گزارش میدانی ایسنا حاکی از آن است که در حال حاضر کره 50 گرمی 600 تومانی به قیمت 1200 تومان و کره 100 گرمی 1200 تومانی به قیمت 2400 تومان به فروش می رسد.

به دلیل افزایش قیمت در تیرماه، به صورت مقطعی و نه مطلق کاهش مصرف داشتیم.تولید شیر خام کشور در سه سال گذشته هیچ گونه کاهشی نداشته است و در حدود 6/5 میلیون تن بوده است.به هر حال شیر تولید شده در کشور مصرف شده است بنابراین نمی‌توان قبول کرد که کاهش مصرف داشته‌ایم تنها ممکن است که نحوه مصرف تغییر پیدا کرده باشد

قبض گران

به جای افزایش تعرفه، ردیف ناخوانده وارد قبوض برق شد و بر این اساس هزینه هر کیلو وات برق از 430 ریال به 460 ریال به نام عوارض افزایش یافت.

از این پس ردیفی جدید به قبوض برق اضافه می شود که بر اساس آن به ازای هر کیلووات برق، 30 ریال عوارض گرفته می شود.

وزیر نیرو پیش از این همواره تاکید کرده بود که هزینه دریافتی برق نسبت به قیمت تمام شده به قدری پایین است که کفاف نیاز صنعت برق را نمی دهد و برای ارائه خدمات مستمر و خوب قیمت برق باید تعدیل داده شود.

حمید چیت چیان همچنین یادآور شده بود که هزینه هر کیلو وات برق 430 ریال است که 166 ریال آن به سازمان هدفمندی یارانه ها داده می‌شود اما هزینه‌های تولید برق به مراتب بیشتر از این میزان است بنابراین با توجه به این که هزینه و درآمد ما در این صنعت با هم نمی‌خواند، وزارت نیرو طرح‌هایی را برای افزایش قیمت آب و برق دردست دارد.

قبض برق

وی همچنین در پاسخ به ایسنا در مورد افزایش نرخ برق در سال جاری گفته بود که تعرفه برق در سال جاری به هیچ وجه افزایش پیدا نمی کند و بر اساس بودجه سال جاری محاسبه خواهد شد حال آن که در بودجه 92 ردیفی با عنوان پرداخت عوارض برق به تصویب رسید که درمجموع گرچه تعرفه برق ثابت باقی می ماند اما هزینه پرداختی برق افزایش خواهد داشت. برای نخستین بار در قانون بودجه اخذ عوارض برق در کشور مصوب شد و در پی آن وزارت نیرو مکلف شد که بر اساس بند 69 قانون از هر مشترک مبلغی را به عنوان عوارض دریافت کنند.

بنابه قانون تصویب شده جدید تمام مشترکان به جز مشترکان خانگی روستایی موظف به پرداخت سی ریال (سه تومان) به عنوان عوارض هستند.

بر اساس بند مذکور وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ سی ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به استثنای مشترکان خانگی روستایی دریافت کند.

منابع حاصل از عوارض پرداختی مشترکان نیز به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و عین وجوه دریافتی صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک هزینه می شود. بر اساس وعده وزیر جدید نیرو قرار است که سالانه 500 مگاوات برق پاک در کشور تولید شود. گرچه این هدف گذاری چندان جدید نیست اما هر دو وزیر جدید و سابق با مشکل اعتبار مواجه بودند اما چیت چیان با تلاش این کمبود را در قالب عوارض تا حدودی جبران کرد.

در سال های گذشته کشور در شرایط سخت تحریم به سر می برد اما با این وجود خاموشی با برنامه از کارنامه کشور حذف شد. حال قرار است کارهای نو با فکرهای نو شود که در این راستا تعیین عوارض برق شاید نخستین گام باشد.

بنا به گزارش شرکت توانیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درک اهمیت پرداختن به توسعه، نگهداری و بهینه سازی شبکه های روستایی و ایجاد ظرفیت های جدید تولید برق از منابع تجدید پذیر، اقدام به چنین کاری کرده اند.

شایان یادآوری است که وزیر نیرو در مذاکراتی که با نمایندگان مجلس داشت اظهار کرده بود که در صورت تحمل گرانی، تا سه سال آینده اقتصاد برق را از بودجه منفک می کند و همچنین وعده داده بود که هزینه قبض برق از هزینه قبوض تلفن همراه خانوارها گران تر نشود گرچه بسیاری از مردم در دهک های نه چندان مرفه درکشور دریافت کننده مکالمات هستند و مبلغ قبوض تلفن همراه آن ها از نرخ قبض برق خانه کمتر است.

كاهش مصرف شیر در طبقات كم درآمد به دلیل افزایش قیمت

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: میزان تولید شیر در سه سال گذشته ثابت بوده است.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران  در خصوص شایعاتی مبنی برکاهش مصرف شیر اظهار داشت: همیشه در مقطعی که افزایش قیمت شیر داشته‌ایم، شاهد کاهش خرید در یک دوره 20 روزه تا یک ماه بوده‌ایم اما بعد از گذشت این دوره میزان مصرف به حالت نرمال باز می‌گردد.

باکری ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت در تیرماه، به صورت مقطعی و نه مطلق کاهش مصرف داشتیم.تولید شیر خام کشور در سه سال گذشته هیچ گونه کاهشی نداشته است و در حدود 6/5 میلیون تن بوده است.به هر حال شیر تولید شده در کشور مصرف شده است بنابراین نمی‌توان قبول کرد که کاهش مصرف داشته‌ایم تنها ممکن است که نحوه مصرف تغییر پیدا کرده باشد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: آمارگیری‌های منتشر شده براساس آمار مرکز آمار نیست و براساس مدل‌هایی است که برخی از شرکت‌ها و موسسات برای خود درست کرده‌اند و قابل استناد نیستند.

هنرنمایی با تخم مرغ

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به اینکه ممکن است برخی آمار‌ها براساس مصرف دهک‌های جامعه گرفته شده باشند، خاطر نشان کرد: عدم کاهش تولید نشان از عدم کاهش مصرف است که اگر کاهش مصرف شیر به دلیل تغییردر نوع مصرف محصول تولیدی نباشد ممکن است که به دلیل جابه‌جایی میزان مصرف از طبقات کم درآمد به طبقات پر درآمد جامعه باشد که در این صورت دولت باید به فکر کمک به این قشر از جامعه باشد.

گرانی تخم‌مرغ با وجود کاهش قیمت عمده‌فروشی

در حالی که مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ‌ تخم‌گذار از کاهش 600 تومانی قیمت هر شانه تخم‌مرغ به صورت عمده‌ای خبر می‌دهد قیمت فروش این فرآورده پروتئینی در بازار مصرف بیشتر از نرخ‌های مصوب و حدود 9 تا 10 هزار تومان است. هفته گذشته قیمت تخم‌مرغ در ستاد تنظیم بازار مورد بازنگری قرار گرفت و مقرر شد تا هرشانه آن در بازار مصرف به 8500 تومان برسد اما در حالی که هدایت اصغری مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار از کاهش 300 تومانی قیمت خرید هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری خبر می‌دهد گویا هنوز مغازه‌داران خیال کاهش و منطقی کردن قیمت این محصول را ندارند و تخم‌مرغ شانه‌ای 9 تا 10 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

طی ماه‌های گذشته تخم‌مرغ در بازار داخلی قیمت با ثباتی را تجربه نکرد که البته مرغداران علت آن را افزایش نهاده‌های تولید می‌دانند که بیش از 70 درصد در هزینه‌های تمام شده آن‌ها تاثیرگذار است.

هدایت اصغری در این باره به ایسنا گفت:‌ قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف بالاتر از تفاهم صورت گرفته است اما بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده در هفته‌های گذشته اتحادیه‌های مرغداران مرغ‌ تخم‌گذار آمادگی دارد تا با توزیع این فرآورده‌ی پروتئینی به قیمت مصوب شانه‌ای 8500 تومان در سراسر کشور بازار تخم‌مرغ را متعادل کند.

علی‌رغم این که بر اساس قیمت‌های مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ باید 4100 تومان در مرغداری فروخته شود قیمت خرید این فرآورده‌ پروتئینی از مرغداران با کاهش 300 تومانی مواجه شده که باید صادرات و ذخیره‌سازی این محصول افزایش یابد تا مرغداران پیش از این متضرر نشوند

وی افزود: قیمت تخم‌مرغ از سال گذشته تاکنون با نوسانات بسیاری مواجه بوده اما طی ماه‌های اخیر هزینه‌های تولید و قیمت نهاده‌ همواره رو به افزایش بوده و قیمت این فرآورده‌ی پروتئینی نسبت به هزینه‌های آن ثبات مناسبی داشته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ‌ تخم‌گذار گفت:‌ علی‌رغم این که بر اساس قیمت‌های مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ باید 4100 تومان در مرغداری فروخته شود قیمت خرید این فرآورده‌ پروتئینی از مرغداران با کاهش 300 تومانی مواجه شده که باید صادرات و ذخیره‌سازی این محصول افزایش یابد تا مرغداران پیش از این متضرر نشوند.

اصغری افزود: از ابتدای امسال تا کنون به طور متوسط ماهانه 7500 تن تخم‌مرغ صادر شده اما روند صادرات این محصول در سال 92 باید به گونه‌ای ادامه یابد تا میزان صادرات تخم‌مرغ به 100 هزار تومان برسد.

وی خاطر نشان کرد:‌ بازارهای صادراتی تخم‌مرغ کشورهای مانند عراق، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان، کویت، بحرین، امارات و عمان هستند که باید بتواند نیاز خود را از ایران تامین کنند در غیر این صورت به دیگر کشورهای تولید کننده در منطقه مراجعه می‌کنند اما ایران می‌تواند با مدیریت مناسب تولید مازاد خود، صادرات تخم‌مرغ را به گونه‌ای هدایت کند تا بازارهای صادراتی این محصول از بین نرود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا و ایلنا