تبیان، دستیار زندگی
یک خانه و هزار دردسر! خانه سینما که پس از تعطیلی در دولت قبل، هفته پیش بازگشایی شد، برای ادامه فعالیت با چالش هایی روبرو است. گفته می شود درِ این خانه تا اطلاع ثانوی بسته می ماند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه سینما دوباره تعطیل شد؟!


یک خانه و هزار دردسر! خانه سینما که پس از تعطیلی در دولت قبل، هفته پیش بازگشایی شد، برای ادامه فعالیت با چالش هایی روبرو است. گفته می شود درِ این خانه تا اطلاع ثانوی بسته می ماند.

خانه سینما

گزارش زیر مروری است بر اتفاقات چند روز اخیر خانه سینما و گمانه زنی هایی که درباره بسته ماندنش منتشر شده.

ایوبی طوفانی آغاز کرد

خانه سینما همزمان با روز سینما یعنی 21 شهریور به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشایی شد.

روز پنج شنبه 21 شهریور 1392 در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد. در این روز حجت الله ایوبی کلید خانه سینما را به خیابان سمنان آورد و در آن را با حضور سینماگران گشود.

پس از آن هم در نشست مطبوعاتی حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. ایوبی در این نشست نشان داد که خیلی از سینما و احوالات آن دورنیست. او که در گام نخست با تصمیمی جالب توجه برای کاهش تصدی گری دولت در سینما ( و حذف رانت های سینمایی ) به تمام نهادهای وابسته به سازمان تحت مدیریتش دستور عدم سرمایه گذاری درپروژه های سینمایی را ابلاغ کرده بود، در این نشست صحبت های بحث برانگیزی مطرح کرد:

« درباره فیلم‌های فاخر قدیمی ترجیح می‌دهم سکوت کنم. اما هفده میلیارد ( منظور او فیلم پر حاشیه لاله بود) درباره فیلمی خرج شده که با 10 میلیاردش می‌شد تمام سالن‌ها را دیجیتال کرد. من بیشتر به حضور دولت در مسایل سالن سازی معتقدم تا تولید. مشارکت دولت بیشتر باید در بخش زیربنایی اتفاق بیفتد.»

او در پاسخ به سوالی درباره وکیل چپ فرانسوی که قرار بود شکایت ایران از سازندگان آرگو را پی‌گیری کند، این گونه پاسخ داد: «متاسفانه این خانم وکیل را خوب می‌شناسم و چون خوب می‌شناسم اگر هم قراردادی بود در آن تردید می‌کردم که تازه قراردادی هم در کار نیست. هر دفعه می‌آید گزارشی می‌دهد و پولی می گیرد. این‌ها یک تعداد وکیل‌اند در اروپا معروف به وکیل شیطان. که هر کسی و هر مشکلی که وکیل ندارد وکالت‌اش را بر عهده می‌گیرند. آیا شان نظام جمهوری اسلامی در این است که چنین کسی وکالت‌اش را بر عهده بگیرد. حالا فرض بگیریم که یک دادگاه کوچکی در فرانسه علیه هالیوود حکم داد، چی گیر ما می‌آید؟ نتیجه‌اش این می‌شود همه کسانی که این فیلم بی‌ارزش را ندیده‌اند، می‌روند می‌بینند. همه دستگاه‌های نظارتی هم مخالف این ماجرا بودند. پولی ندارم که به ایشان بدهم و اگر هم داشتم نمی‌دادم.» ایوبی آب پاکی را روی دست همه ریخت و درباره آینده خانه سینما عنوان کرد که ما یک نظام جمهوری اسلامی داریم و یک خانه سینما خواهیم داشت و شماره دویی در کار نبود. اگر خانه سینما کمک مالی بخواهد کمک می‌کنیم. در اروپا هم دولت به حزب‌ها و اصناف کمک مالی می‌کند. راه‌های درامدزایی دیگری هم دارند. اگر هم نخواهند کمک نمی‌کنیم اما قرار نیست که اصناف دولتی باشند. بلکه اصناف باید قانونی بشوند.

روز پنج شنبه 21 شهریور 1392 در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد. در این روز حجت الله ایوبی کلید خانه سینما را به خیابان سمنان آورد و در آن را با حضور سینماگران گشود. پس از آن هم در نشست مطبوعاتی حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد

نشانه های تفرقه

نامه ای با بوی تعفن و تمثیل اختاپوس و صفت «نابلدی» برای مدیران وحکایت رانت

صحبت های ایوبی و اتفاقات پیش آمده، به مذاق حبیب الله کاسه ساز (رئیس هیأت مدیره خانه سینمایی ایرانیان که به خانه سینمای 2 موسوم شده بود) وجمال شورجه خوش نیامد. آن ها به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند. کاسه ساز دلیل دلخوری و ترک جلسه را این گونه رسانه ای کرد: «پس از آنکه مراسم شروع شد تصور ما بر این بود که این همدلی و همراهی که آقای ایوبی از آن صحبت می‌کردند و تأکید می‌کردند که همه گروه‌های سینمایی زیر یک سقف قرار بگیرند دو سویه است اما در عمل مشاهده کردیم که طیف مقابل هیچ علاقه و تمایلی به این کار نداشتند و وقتی هم که وارد سالن نشست شدیم دیدیم که همه چیز از قبل طراحی شده است و هیأت مدیره سابق خانه سینما در ردیف جلو و کنار رئیس سازمان سینمایی نشستند تا اینگونه نشان داده شود که خانه سینما برای این آقایان انگار باز شده است.»

پس از آن جامعه صنفی تهیه‌کنندگان طی بیانیه‌ای با گلایه از حواشی این نشست خبری از تحریم مهمانی سازمان سینمایی خبر دادند:

«بوی تعفن دورویی تمام فضای سینما را برداشته است. تسخیرکنندگان بیست و چندساله سینما، چون اختاپوس بر ساختمان پوسیده خانه سینماچنگ انداخته‌اند. ظاهرا مدیران ناآگاه، گرسنگی مزمن اهالی سینما را به بازی گرفته‌اند.

یاران بیکار و گرسنه سینمایی در مهمانی پرشکوه اما باطل جمعه شب، 22 شهریور سازمان سینمایی شرکت نمی‌کنند.

پیوند رانت خواران با مدیران نابلد مبارک باد

جامعه صنفی تهیه‌ ‍ کنندگان .»

خانه سینما

جشنی با حضور همه

با وجود این نامه نگاری تحریمی و مصاحبه های اعتراضی چند سینماگر، در نهایت شامگاه جمعه 22 شهریور ماه جشن روز ملی سینما با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و اهالی سینما در باشگاه آبگینه تهران برگزار شد. این جشن از معدود گردهمایی های گسترده سینماگران است که بیش از 2 هزار نفر از طیف های مختلف در آن شرکت کردند. نکته جالب توجه این که برخی از مدیران دولت دهم مثل هاشم میرزاخانی، شفیع آقامحمدیان، محمدرضا عباسیان و احمد میرعلائی نیز در میان جمع حضور داشتند.

ظاهر برنامه خیلی شبیه جشن های معمول نبود و بیشتر شکل دید و بازدید داشت . سینماگران از احوال هم می پرسیدند و خوشحال بودند از بازگشایی خانه سینما. چند نفری هم پشت تریبون رفتند. ترجیع بند کلام شان امید بود و اعتماد.

این در باز نیست؟!

روز شنبه به گمان خیلی ها روز فراموشی گذشته و شروع دوباره فعالیت های خانه سینما بود. هنوز طعم شیرین میهمانی شب گذشته زیر دندان اهالی سینما بود که سایت نزدیک به جواد شمقدری ( سردمدار مخالفان خانه سینما ) از عدم بازگشایی این خانه خبر داد.

سینماپرس نوشت :« درحالیکه بیشتر سینماگران تصور می کردند خانه سینما در حالی بازگشایی می شود که قانون در آن دیده نشده است اما بسته ماندن خانه سینما امروز به روی هیئت مدیره سابق نشان داد که سازمان سینمایی به قانون بی توجه نیست.صبح امروز(شنبه 22 شهریور) وقتی هیئت مدیره سابق خانه سینما برای بازگشایی و آغاز به کار به این مجموعه مراجعه کردند با حراست سازمان سینمایی مواجه شدند و نتوانستند برای استقرار به این مجموعه مراجعه کنند. و پس از سه بار مراجعه به سازمان سینمایی نتوانستند وارد ساختمان خانه سینما شوند.پس از سومین باری که هیئت مدیره خانه سینما به سازمان سینمایی مراجعه کردند به آنها اجازه داده شد ساعت 16 وارد ساختمان خانه سینما شوند به شرط آنکه خانه سینما را ساعت 19 تحویل داده و ترک کنند.با اینکه جلسه ای نیز با مسجد جامعی برای ساعت 19 صورت داده شد اما اتفاقی در این خصوص رخ داد و سازمان سینمایی به صورت قانونی از ورود هیئت مدیره سابق جلوگیری کرد.»

در واکنش به این خبر فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره‌ خانه سینما در پاسخ به وضعیت ساختمان خانه‌ سینما پس از بازگشایی به ایسنا،گفت: «آنچه که آقای ایوبی در نشست مطبوعاتی‌شان در خانه‌ سینما مطرح کردند، در حال انجام است. همان‌طور که ایشان گفتند،قرار است از سه نفر ناظر وزارت ارشاد برای مجمع عمومی،یک نفر برای همکاری با هیات مدیره حضور داشته باشند و ممکن است هر سه نفر ناظر نیز تا برگزاری مجمع عمومی در خانه‌ سینما رفت‌و آمد بکنند که این موضوع نیز طبیعی است.»

روز شنبه به گمان خیلی ها روز فراموشی گذشته و شروع دوباره فعالیت های خانه سینما بود. هنوز طعم شیرین میهمانی شب گذشته زیر دندان اهالی سینما بود که سایت نزدیک به جواد شمقدری ( سردمدار مخالفان خانه سینما ) از عدم بازگشایی این خانه خبر داد

چالش ادامه دارد؟

شواهد نشان می دهد علیرغم وعده عملیاتی شده وزیر ارشاد و نیز خواست قاطبه اهالی سینما برای بازگشایی خانه سینما، هنوز تا رفع کامل مشکل این خانه فاصله هست.

شرح ریز اتفاقات و ریشه مشکلات این نهاد صنفی در این گزارش نمی گنجد. آن چه مهم است این که خانه سینما نزدیک دو سال است تعطیل شده. انرژی ای که باید صرف این هنر می شد ، دارد هرز می رود. مسولان خانه سینما به بازنگری واصلاح اساسنامه تن دادند ولی حتی با دستور مستقیم محمود احمدی نژاد گره مشکل خانه سینما گشوده نشد. جواد شمقدری و طیف اندکی از سینماگران بازگشایی خانه سینما به شکل سابق را خلاف قانون می دانند. آن ها حتی طرحی ناکام برای ادامه فعالیت صنوف سینمایی تجربه  کردند. اکنون نیز قطعا برای به کرسی نشاندن حرف شان بیکار نخواهند نشست مگر آن که کلید مدیر سینمایی دولت یازدهم شاه کلید باشد!

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان