تبیان، دستیار زندگی
وزیر امور خارجه گفت که صفحه فیسبوکش هک شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظریف:فیسبوکم را هک کرده بودند!


وزیر امور خارجه گفت که صفحه فیسبوکش هک شده است.

ظریف

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: صفحه فیسبوکم هک شده است.

وی افزود: از شب گذشته به صفحه فیسبوکم دسترسی نداشتم و از مطلب جدیدی که در این صفحه قرار داده شده بی‌اطلاعم.

پیش از این صفحه الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهور نیز هک شده بود.

وزیر امور خارجه  در گفتگو با تسنیم تأکید کرد:‌ در حال حاضر فاقد دسترسی برای پایین آوردن این مطلب هستم و از کارشناسان درخواست‌کرده‌ام این مطلب را در اسرع وقت حذف کنند.

ظریف بار دیگر تأکید کرد: بنده این مطالب را در صفحه خود ننوشته و منتشر نکرده‌ام.

پیش از این نیز صفحه فیس‌بوک منتسب به مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه هک شده بود.

*تأسف توییتری عارف

محمد رضا عارف هم با گذاشتن یک مطلب در شبکه اجتماعی توییتر، از هک شدن صفحه فیسبوک ظریف اظهار تأسف کرد و گفت این صفحه از شب گذشته از دسترس آقای وزیر خارج شده است.

فیس بوک ظریف

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد ظریف دقایقی بعد از اطلاع از هک شدن صفحه فیسبوکش نوشت:

«دوستان سلام،

متاسفانه صفحه بنده با ورود غیر قانونی مورد سوء استفاده قرار گرفت. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ناگزیر خواهم شد علیرغم میل باطنی این ارتباط را قطع کنم.

با تشکر از توجه دوستان»

واکنشها به ماجرای هک شدن اکانت آقای وزیر

سایت الف در واکنش به این ماجرا با نگاهی انتقادی چنین نوشت:

چه لزومی وجود دارد كه در این شرایط كه مسئولان این صفحات نمی‌توانند امنیت آن را تضمین كنند، وزرا از این وسیله برای ارتباط با مخاطبان استفاده كنند؟

صفحه فیس بوك جواد ظریف هك شد. لازم نبود تا این خبر را كسی تایید كند. فقط كافی بود به پستی كه زیر اسم وزیرخارجه ایران آمده بود نگاه كنیم. مطلب انتقادی كه آسمان و ریسمان را به هم بافته و با خودزنی انتقاد تندی را نسبت به رئیس‌دولت یازدهم انجام داده بود. آخرین پستی كه وزیر خارجه بر روی فیس‌بوكش گذاشته بود، مطلبی بود كه از بیشكك آن را انتشار داده بود. امروز صبح اما یك پست جدید منتشر شد كه نوشته شده بود:

به نقل از یكی از دوستان: «یكی به آقای روحانی بگه شبهات انتخابات 88 با كشته شدن جوانان، فحاشی، زندان، كهریزك، كوی دانشگاه وحصر چگونه برطرف شده كه می‌گوید با رای ما به شما بر طرف شد. بگویید ما (رای‌دهندگان) به شما رای ندادیم كه شبهات 88 را برطرف كنیم. بگویید كسی كه باید شهبات را برطرف كند كه نكرده است نظام است نه اینكه مردمی كه به شما رای داده‌اند.»

به خوبی روشن بود كه این صفحه توسط وزیرخارجه با چنین متن تندی منتشر نشده. وزیرخارجه نیز در گفت‌وگو با تسنیم این موضوع را تكذیب كرد .اما در كمتر از چند ساعت كه این صفحه از روی پیچ آقای ظریف حذف شود‏، بیش از 5000 نفر آن را پسندیده و 418 نفر نیز آن را به اشتراك گذاشته بودند.

اواخر هفته گذشته یكی از «شیفته‌گان شهرت» با ساختن یك صفحه جعلی به نام مرضیه افخم جنجال تازه‌ای را برای دولت ایجاد كرد. او كه چند سالی است از ایران فرار كرده و به هر ترتیب قصد دارد تا خودش را مطرح كند با ساختن این صفحه به انتشار نظراتی به نام خانم افخم می‌پرداخت. بلافاصله بعد از تكذیب داشتن صفحه شخصی فیس بوك این صفحه هك و از دسترس او خارج شد

اواخر هفته گذشته یكی از «شیفته‌گان شهرت» با ساختن یك صفحه جعلی به نام مرضیه افخم جنجال تازه‌ای را برای دولت ایجاد كرد. او كه چند سالی است از ایران فرار كرده و به هر ترتیب قصد دارد تا خودش را مطرح كند با ساختن این صفحه به انتشار نظراتی به نام خانم افخم می‌پرداخت. بلافاصله بعد از تكذیب داشتن صفحه شخصی فیس بوك این صفحه هك و از دسترس او خارج شد.

همچنین برخی خبرها حاكی از این بود كه قرار است كارگروهی برای نظارت بر صفحات اعضای هیات دولت در شبكه اجتماعی تشكیل شود تا به محتوای آنها نظارت داشته باشد. حالا محل نزاع اصلی اینجاست كه آیا اساسا وزرا و معاونان دولت با داشتن امكانات و عوامل گوناگون برای ارتباط گیری با مردم چه نیازی است تا از این شبكه‌ها استفاده كنند. همه ما به خوبی می‌دانیم كه مسئولان سایر كشورها دارای چنین صفحاتی هستند اما نكته اصلی اینجاست كه در آن كشورها افراد مریضی پیدا نمی‌شوند كه قصد داشته باشند با هك كردن این صفحات به شهرت برسند. همچنین كمتر پیدا می شوند مخالفانی كه به قصد ضربه زدن به وجهه مسئولان كشور خودشان اقدام به هك كردن صفحات آنها كنند.

ظریف دقایقی بعد از اطلاع از هک شدن صفحه فیسبوکش نوشت: «دوستان سلام،متاسفانه صفحه بنده با ورود غیر قانونی مورد سوء استفاده قرار گرفت. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ناگزیر خواهم شد علیرغم میل باطنی این ارتباط را قطع کنم

پر واضح است كه نوشته‌ها، گفته‌ها و حتی كامنت‌های زیر این مطالب بازتاب وسیعی پیدا می‌كنند. خصوصا این موضوع در رابطه با وزیرخارجه از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا كه پای وجهه بین‌المللی او نیز در میان خواهد بود. به این ترتیب آیا بهتر نیست تا زمانی كه از حفظ و حراست این صفحات و امنیت آن اطمینان پیدا نكردیم این صفحات تعطیل شوند؟ همه ما به خوبی آگاهیم كه به راحتی می توان یك صفحه فیس بوك به نام دیگران ایجاد كرد و هر چیز را به نام آنها منتشر كرد. موضوع اصلی اینجاست كه مخالفان و اپوزیسیون خارج از ایران به راحتی این كار را انجام می‌دهند و هیچ تعقیب قانونی هم شامل آنها نخواهد شد.

پس از شروع به كار دولت یازدهم یكی از چالش‌های دولت نوپای روحانی را فیس‌بوك رقم زد. تعدادی از اعضای هیات دولت پیش از ورود به كابینه فیس شخصی فیس بوك داشتند و یا بعد از آن شروع به استفاده از این ابزار رسانه‌ای كردند. مهمترین و جنجالی‌ترینشان جوادظریف وزیرامور خارجه بود. البته می‌توان به جهانگیری معاون اول دولت و حسام‌الدین آشنا اشاره كرد.  همچنین سال پیش صفحه‌ای در فیس بوك به نام رهبر انقلاب باز شد كه معرفی آن توسط تویتر معظم‌له تاییدی بود بر صحت انتساب این صفحه به ایشان.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: تسنیم،ایسنا،الف