تبیان، دستیار زندگی
تکدی‌گری(گدایی کردن) و درخواست کمک مالی از مردم، اگر از روی نیاز و حاجت ضروری باشد از نظر اسلام اشکال ندارد، اما در عین حال اصرار بر درخواست و تقاضای کمک، اگر همراه با سماجت و پافشاری باشد مورد تأیید نیست. ضمن این‌که تکدی‌گری و درخواست کمک مالی در صورت بی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا تکدی‌گری حرام است؟

گدا-تکدی گری-متکدی

اگر یکى از اقوام انسان مرتکب معصیت شود و نسبت به رعایت مسائل دینی لا أبالی باشد، تکلیف ما نسبت به او این است که با امر به معروف و نهی از منکر (با زبان خوش و دلسوزانه) او را هدایت کنیم. ولی اگر این کار تأثیری نداشت در صورتی می توانیم با او قطع رابطه کنیم که احتمال بدهیم این کار موجب تنبیه او و دوری از ارتکاب معصیت مى‏شود، و در غیر این صورت، قطع رحم جایز نیست. زیرا چه بسا او از این قطع رابطه سوء استفاده کرده و مرتکب گناهان بیشتری شود.

در این مقاله از احکام اخلاقی دو سوال را انتخاب کردیم که تقدیم شما عزیزان می کنیم:

سوال: آیا تکدی‌گری حرام است؟ لطفاً حکم آن را در موارد زیر مرقوم فرمایید؟ 1. درخواست کمک مالی از دیگران (با وجود نیاز) 2. اصرار در درخواست مالی (با وجود نیاز) 3. درخواست کمک مالی از دیگران (بدون نیاز ضروری)

تکدی‌گری(گدایی کردن) و درخواست کمک مالی از مردم، اگر از روی نیاز و حاجت ضروری باشد از نظر اسلام اشکال ندارد، اما در عین حال اصرار بر درخواست و تقاضای کمک، اگر همراه با سماجت و پافشاری باشد مورد تأیید نیست. ضمن این‌که تکدی‌گری و درخواست کمک مالی در صورت بی‌نیازی حرام است.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به سۆال فوق چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

اگر این عمل ترویج دروغ، بیکارى و تکدّى‌گرى و تخلف از قانون باشد باید از آن اجتناب شود. مى‌توانید به مۆسسات مورد اطمینانى که در این زمینه فعال هستند کمک کنید.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

در همه موارد جایز است ولى بدون ضرورت مبرم سزاوار نیست و اگر دروغ بگوید گناه کرده است.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

در صورتی که نیاز نداشته باشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام محسوب می شود و باید وجوه حاصله رابه صاحبانش بدهد و اگر نمی شناسد به افراد نیازمند بپردازد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

چنانچه تکدی مشتمل بر کذب و فریب دیگران نباشد حرام نیست ولی مکروه است.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

تکدی و درخواست کمک مالی بدون وجود نیاز امری مذموم بلکه غیر جائز است و در صورت وجود نیاز مکروه است.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

سوال: با توجه به روابط نزدیک بین آشنایان در خانواده های ایرانی، اگر یکی از اقوام نزدیک (مثلا دایی) اعمال مغایر دین انجام دهد (شراب بخورد(البته نه در جمع) ، با نماز خواندن دخترش مخالفت کند، بعضا شعائر دینی را مسخره کند و ...) من چگونه می توانم فرمان خداوند مبنی بر ترک روابط با او را انجام دهم ؟ آیا چنین کسی نجس است؟

اگر یکى از اقوام انسان مرتکب معصیت شود و نسبت به رعایت مسائل دینی لا أبالی باشد، تکلیف ما نسبت به او این است که با امر به معروف و نهی از منکر (با زبان خوش و دلسوزانه) او را هدایت کنیم. ولی اگر این کار تأثیری نداشت در صورتی می توانیم با او قطع رابطه کنیم که احتمال بدهیم این کار موجب تنبیه او و دوری از ارتکاب معصیت مى‏شود، و در غیر این صورت، قطع رحم جایز نیست. (توضیح المسائل مراجع، ج2، ص772، س 1058) زیرا چه بسا او از این قطع رابطه سوء استفاده کرده و مرتکب گناهان بیشتری شود.

در ضمن باید توجه داشت تنها انسان کافر نجس می باشد و صرف ترک واجبات و انجام معصیت یا مخالفت با احکام اسلام موجب کفر و نجاست نمی شود مگر این که انکار و تمسخر به گونه ای باشد که به انکار توحید یا نبوت برگشت کند. (توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 76)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

توضیح المسائل مراجع ج 2 و ج1

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.