تبیان، دستیار زندگی
یکی از زیباترین فرازهایی که در نهج البلاغه آمده، این جملات دلنشین است: مجاهدی که در راه خدا به شهادت رسیده‌است، پاداشش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد؛ ولی عفاف می‌ورزد (و دامنش را به گناه آلوده نمی‌کند)؛ نزدیک است که‌انسان پاکدامن فرشته‌ای از فرشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشخصات یک آدم عفیف!


چه طور می توانیم بفهمیم كه عفیف هستیم و از جاده عفت خارج نشده ایم؟


عفاف

یکی از زیباترین فرازهایی که در نهج البلاغه آمده، این جملات دلنشین است: مجاهدی که در راه خدا به شهادت رسیده‌است، پاداشش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد؛ ولی عفاف می‌ورزد (و دامنش را به گناه آلوده نمی‌کند)؛ نزدیک است که‌انسان پاکدامن فرشته‌ای از فرشتگان باشد.( نهج البلاغه، حکمت474)

اما اینكه چگونه می توانیم بفهمیم كه عفیف هستیم و از جاده عفت خارج نشده ایم؟ باید ببینید تا چه مقدار توانسته اید زندگى شخصى خود را نسبت به عواملی كه انسان را از جاده عفت بیرون می كنند پاكسازى نمائید .

در این رابطه باید بدانید: بسیارى از اموری كه عفت انسان را خدشه دار می نماید، از طریق ارتباط با جنس مخالف می باشد. ابتدائى‏ترین این ارتباط كه آغاز خروج از جاده عفت نیز محسوب می گردد، ارتباط بصرى است و در واقع همه چیز از یك نگاه آغاز مى‏شود. سپس ارتباط كلامى و سمعى و ارتباط لمسى، آتشى از عشق حیوانى و شهوت نفسانى را در انسان روشن مى‏نمایند كه تا ارضاء نشود و انسان را بطور كامل از حریم عفت خارج ننماید آرام نمى‏گیرد .

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «نصیب فرزند آدم از زنا مقرر شده است، به ناچار آن را در مى‏یابد؛ زناى دو چشمان، نگریستن و زناى گوش ها شنیدن، زناى زبان سخن گفتن و زناى دستان، گرفتن و زناى پاها، گام برداشتن است، (و زناى دل این است كه‏) دل مى‏خواهد و آرزو مى‏كند؛ (و در همه این موارد) فرج آن را تصدیق یا تكذیب مى‏كند». (پیام پیامبر، ترجمه‏فارسى، ص: 513)

بنابراین دوست عزیز اگر می خواهید بدانید در مسیر عفت قدم می گذارید و یا اینكه از جاده عفت خارج شده اید باید ببینید :

آیا همانگونه كه خداوند متعال در دو آیه متوالى سوره نور (1) دستور به نگهدارى چشم از نگاه حرام و هوس‏آلود داده است و در هر دو مورد نخست به مراقبت از نگاه و سپس به حفظ عفت فرمان داده است ؛ توانسته اید از نگاه‏هاى حرام و مناظر تحریك‏آمیز حفظ نمائید؟ اینگونه مناظری كه به محیط خاصی محدود نگردیده و می تواند در كلاس درس، دانشگاه، كوچه و بازار، تلویزیون، اینترنت، گوشی همراه و یا ماهواره و ... وجود داشته باشد .

آیا در برخورد با جنس مخالف توانسته اید از سخنان تحریك آمیز پرهیز كنید ؟ آیا عفت گوش خود را با اجتناب از گوش دادن به آوازها و موسیقى‏هاى تحریك‏كننده و مبتذل و همچنین گوش سپردن به سخنان تحریك‏آمیز حفظ كرده اید ؟

آیا عفت زبان خود را با نگهداری از بیان سخنان تحریك آمیز و یا جك ها متبذل و ... توانسته اید حفظ كنید؟

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «نصیب فرزند آدم از زنا مقرر شده است، به ناچار آن را در مى‏یابد؛ زناى دو چشمان، نگریستن و زناى گوش ها شنیدن، زناى زبان سخن گفتن و زناى دستان، گرفتن و زناى پاها، گام برداشتن است، (و زناى دل این است كه‏) دل مى‏خواهد و آرزو مى‏كند؛ (و در همه این موارد) فرج آن را تصدیق یا تكذیب مى‏كند»

آیا همانگونه كه در روایت بالا ذكر شد توانسته اید عفت دست، پا و دل خود را حفظ كنید ؟

آیا عفت عورت خود را با اجتناب از زنای با خود ( استمناء ) و یا زنای با دیگران حفظ كرده اید ؟

آیا توانسته اید عفت اندام خود را با رعایت حجاب كامل از نگاه زنا گونه نامحرامان حفظ نمائید ؟

اگر در تمامی مواردی كه گفته شد، شما نیز توانسته اید عفت خود را حفظ كنید، مطمئن باشید در جاده عفت حركت نموده و از این جاده خارج نشده اید و نسبت به این امر خداوند متعال را شاكر باشید و اگر هم خدای ناكرده تا كنون نتواسته اید خود را در جاده عفت حفظ نمائید، نگران نباشید؛ چرا كه خداوند درِب توبه را به روی همه بندگان خود گشوده و فرموده است: وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُۆْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (النور : 31) «و همگى بسوى خدا بازگردید اى مۆمنان، تا رستگار شوید! » ؛ لذا با توبه ای خالصانه می توانید خود را در این جاده نورانی قرار داده و ثابت قدم آنرا طی نمائید.

پی نوشت ها:

1. در آیه 30 مى‏فرماید: «قل للمۆمنین یغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم...؛ (نور/ آیه 30)به مردان مۆمن بگو دیدشان - را از نامحرمان - فرو نشانند و نهانگاه‏هاى خود را - از وقوع در حرام - نگه دارند».و در آیه بعدى مى‏فرماید: و قل للمۆمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن...( نور/ آیه 31) به زنان مۆمن بگو - چشمهایشان را فرو گیرند و نهانگاه‏هاى خویش را محافظت كنند.»

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: رهروان ولایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.