تبیان، دستیار زندگی
تصویر یک هندوانه داخل حوض بزرگ وسط حیاط. یک سینی و چاقو. هندوانه‌ای که قاچ می‌شود و سرخی چشم‌نوازی که بیرون می‌زند. حتی این تصویر نوستالژیک هم هوس یک قاچ هندوانه‌ی خنک را به سر آدم می‌زند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر پوست هندوانه چه خبر است؟


تصویر یک هندوانه داخل حوض بزرگ وسط حیاط. یک سینی و چاقو. هندوانه‌ای که قاچ می‌شود و سرخی چشم‌نوازی که بیرون می‌زند. حتی این تصویر نوستالژیک هم هوس یک قاچ هندوانه‌ی خنک را به سر آدم می‌زند.

هندوانه

هندوانه یکی از آن میوه‌های آبدار است که به راحتی رفع عطش می‌کند و شما را سر حال می‌آورد. این میوه‌ی سرخ آبدار کم کالری بوده و حاوی ویتامین‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی زیادی است.

گوشت این میوه قرمز، صورتی، سفید یا زردرنگ است. بدون شک شما هم قرمزش را بیشتر می‌پسندید. با ما باشید تا بگوییم زیر پوست هندوانه چه خبر است!

هندوانه و ویتامین‌هایش

هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شده و کالری کمی به بدن تحمیل می‌کند. این میوه‌ی آبدار در بین میوه‌هایی قرار دارد که گلوسید (قند) زیادی ندارند و میزان پروتئین و لیپیدهای موجود در گوشتش کم است. طعم شیرین هندوانه مدیون گلوسیدهای آن است که از ساکاروز و فروکتوز تشکیل شده و قدرت شیرین‌کنندگی بالایی دارند.

هندوانه سرشار از ویتامین C می‌باشد. در واقع 200 گرم هندوانه بیش از 25 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تامین می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین‌های گروه ب (200 گرم از آن تامین کننده 5 درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین B1 و B6) و پیش ساز ویتامین A نیز محسوب می‌شود.

میزان مواد معدنی این میوه‌ی آبدار خیلی زیاد نیست اما با این حال حاوی پتاسیم، منیزیم، میزان کمی کلسیم، فسفر و همچنین آهن، روی، مس و منگنز می‌باشد. هندوانه برای کلیه‌ها مفید است و باعث تمیزی و سم‌زدایی آن‌ها می‌شود و میزان ادرار را بالا می‌برد. میزان بالای فیبر موجود در این میوه برای افرادی که روده‌های حساسی دارند و همچنین برای بچه‌ها بسیار مفید است. هندوانه همچنین حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان مانند لیکوپن و بتاکاروتن می‌باشد. پس خودتان را از این همه خاصیت محروم نکنید. باید بدانید که محققان ثابت کرده‌اند بتاکاروتن موجود در این میوه برای خوش‌آب‌ورنگ شدن پوست نیز مفید است. علاوه بر مصرف خود هندوانه می‌توانید مقداری از گوشت این میوه را روی پوست صورت خود بگذارید تا خشک شود. سپس شستشو دهید. خواهید دید که پوستتان مرطوب و خوش‌رنگ می‌شود.

هندوانه فقط برای خنک شدن و رفع عطش نیست و شما را از ابتلا به

بیماری‌های خطرناک نیز حفظ می‌کند. برای همین توصیه می‌کنیم هر روز

خودتان را یک قاچ هندوانه مهمان کنید

یک خاصیت شگفت‌انگیز

به عقیده‌ی محققان آمریکایی «سیترولین» موجود در هندوانه تأثیری مانند ویاگرا دارد. سیترولین با مشکلات نعوظی آقایان مقابله می‌کند. این ترکیب که بیشتر در پوست هندوانه قرار دارد مانند ویاگرا عمل می‌کند و با مشکلات جنسی مقابله می‌کند به این ترتیب که بدون ایجاد عوارض جانبی دارو باعث می‌شود خون در رگ‌ها به راحتی جریان داشته باشد. البته برای این کار لازم است که یک و نیم لیتر آب خالص هندوانه میل کنید و این کار هم باعث می‌شود که مدام سراغ توالت را بگیرید. به عقیده‌ی محققان هندوانه می‌تواند تأثیر مثبتی روی روابط عاشقانه‌ی شما بگذارد اما اگر مشکل جدی است نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای پزشکی باشد.

هندوانه و مقابله با بیماری‌های مختلف

بدون شک بارها شنیده‌اید که متخصصان حوزه‌ی تغذیه سفارش کرده‌اند روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات (معادل حداقل 80 گرم) میل کنید و در هر فصلی از میوه‌های همان فصل نهایت استفاده را ببرید. هندوانه نیز باید بخشی از این 80 گرم باشد.

لیکوپن اصلی‌ترین کاروتنوئید موجود در هندوانه است. این ترکیب آنتی‌اکسیدانی نقش موثری در بدن دارد. به این ترتیب که با التهاب و کلسترول بالا مقابله می‌کند.

هندوانه

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که اگر میزان لیکوپن خونتان بالا باشد کمتر در معرض بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان پروستات می‌شوید. باید بدانید که در حالت کلی مصرف مواد غذایی سرشار از کاروتنوئیدها خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. ویتامین‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فیبرها موجود در هندوانه و میوه‌ها و سبزیجات دیگر نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارند.

نتایج اکثر پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف زیاد سبزیجات و میوه‌هایی مانند هندوانه و غیره نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های مزمن دیگر دارد. پس می‌بینید که هندوانه فقط برای خنک شدن و رفع عطش نیست و شما را از ابتلا به بیماری‌های خطرناک نیز حفظ می‌کند. برای همین توصیه می‌کنیم هر روز خودتان را یک قاچ هندوانه مهمان کنید.

خطرات احتمالی مصرف هندوانه

احتمال دارد که مصرف هندوانه باعث بروز حساسیت دهانی شود. در واقع برخی از افراد به بعضی از پروتئین‌های گیاهی حساسیت دارند. این افراد حساس بعد از مصرف هندوانه دچار احساس خارش و سوزش در دهان و گلو می‌شوند که البته بعد از چند دقیقه برطرف می‌شود.

ارزش غذایی هندوانه

هر 100 گرم هندوانه حاوی ترکیبات زیادی است که در زیر به برخی از این عناصر مغذی اشاره می‌شود:

کالری                          30 کیلوکالری انرژی

پروتئین                        0.61 گرم

لیپید یا چربی               0.15 گرم

گلوسیدها                   7.55 گرم

فیبر                            0.40 گرم

آب                              91.45 گرم

ویتامین ث                   8.1 میلی‌گرم

پتاسیم                       112 میلی‌گرم

کلسیم                        11 میلی‌گرم

منیزیم                        10 میلی‌گرم

آهن                            0.24 میلی‌گرم

استرول‌های گیاهی     2 میلی‌گرم

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

قلبتان را با هندوانه بیمه کنید

هندوانه‏ زرد یا هندوانه آناناسی

هندوانه و خواص آن

سلامتی در شب انار و هندوانه

هندوانه؛ میوه ای پر فایده و خنك برای تابستانی گرم

مقایسه‌ی خربزه، هندوانه و طالبی

تا می‌توانید هندوانه بخورید

تأثیر میوه و سبزی بر بیماری‌های قلبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.