تبیان، دستیار زندگی
میزبانی جام ملت‌های آسیا در 2019 به یکی از دغدغه‌های فدراسیون فوتبال ایران تبدیل شده که حتی برای برگزاری یک اردوی 10روزه در خارج از کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران میزبان جام ملتها می شود؟


میزبانی جام ملت‌های آسیا در 2019 به یکی از دغدغه‌های فدراسیون فوتبال ایران تبدیل شده که حتی برای برگزاری یک اردوی 10روزه در خارج از کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو است.

جام ملتها

برای میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال 2019، 12کشور ثبت‌نام کرده بودند که کم‌کم تعداد کشورها ریزش کرد و به هفت کشور رسید. در کنار ایران، چین، مالزی و میانمار، اکثر کشورهای عربی - آسیایی برای این مسابقات ثبت‌نام کرده بودند که حالا با انصراف اکثر کشورها تنها سه کشور ایران، عربستان و امارات خواهان میزبانی جام ملت‌های آسیا هستند.

به نقل از ایران، حامد مومنی که به‌عنوان نماینده ایران در دوره آموزشی دوروزه در مالزی حضور داشت، درباره برگزاری این کارگاه گفت: «کارگاه دوروزه آموزشی برای نمایندگان کشورهایی که درخواست میزبانی خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) داده‌اند در مالزی برگزار شد که از هفت‌کشور، فقط نمایندگان ایران، عربستان و امارات حضور داشتند.» در این کارگاه دوروزه قائم‌مقام دبیرکل AFC اعلام کرد که طی چند روز گذشته در رسانه‌ها خبری مبنی بر انصراف بحرین از میزبانی جام‌ملت‌های آسیا در سال 2019 منتشر شده اما هنوز هیچ نامه رسمی‌ای از سوی فدراسیون بحرین برای ما ارسال نشده و بر همین اساس ما بحرین را در کنار کشورهای ایران، کویت، عمان، عربستان، تایلند و امارات که درخواست میزبانی این مسابقات را دارند، می‌دانیم.

همچنین کشورهایی که از میزبانی این پیکارها به‌صورت رسمی انصراف داده‌اند، لبنان، میانمار، چین و مالزی هستند

در کنار ایران، چین، مالزی و میانمار، اکثر کشورهای عربی - آسیایی برای این مسابقات ثبت‌نام کرده بودند که حالا با انصراف اکثر کشورها تنها سه کشور ایران، عربستان و امارات خواهان میزبانی جام ملت‌های آسیا هستند

. نماینده ایران درباره این جلسات آموزشی می‌گوید: «مواردی که در این کارگاه آموزشی دوروزه مطرح شد درباره اطلاعات، برنامه زمانبندی، انتظارات AFC درخصوص مراحل درخواست میزبانی، بخش حقوقی AFC، اطلاعات مربوط به دپارتمان مسابقات، زیرساختار فنی و لجستیکی، تشریفات و میزبانی، بازاریابی، رسانه‌ها، روابط‌عمومی و نیروی انسانی، گزارش مالی و حسابرسی و جلسه پرسش و پاسخ بود.» قرار است که بین ماه‌های نوامبر تا مارس نمایندگان AFC به کشورهایی که درخواست میزبانی داده‌اند، سفر کرده و از امکانات و شرایط کشورها بازدید کنند و پس از بازگشت به AFC گزارشات خود را بررسی و نواقص کشورها را مطرح می‌کنند و فرصتی به کشورها می‌دهند تا نواقص و مشکلات احتمالی خود را رفع کنند.

تیم ملی

سپس نشستی را با حضور اعضای هیات‌رییسه و کمیته اجرایی AFC مجددا برگزار خواهند کرد و از کشورهای ایران، کویت، عمان، عربستان، بحرین، تایلند و امارات دعوت می‌کنند تا درباره شرایط میزبانی و اهدافشان موارد مختلف را مطرح کنند و در نهایت در ماه نوامبر (آبان‌ماه 2014) از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا نام کشوری که شرایط میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال 2019 را دارد، اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد بحرین، تایلند، عمان و کویت با شرکت نکردن در دوره آموزشی عملا از میزبانی انصراف دادند هرچند که هنوز این موضوع رسما اعلام نشده است. فدراسیون فوتبال در حالی به دنبال میزبانی است که در حال حاضر یکی از نماینده‌های ایران در لیگ‌قهرمانان آسیا یعنی فولاد خوزستان به دلیل تکمیل نشدن ورزشگاه غدیر این شهر در آستانه حذف از لیگ‌قهرمانان قرار دارد.(هر چند فولادی ها اعلام کردند این مشکل به زودی برطرف خواهد شد) البته ایران برای جام ملت‌های آسیا چهار شهر تهران، اصفهان، تبریز و مشهد را معرفی کرده است، اما در صورت حذف فولاد در لیگ‌قهرمانان می‌تواند ضربه سنگینی به میزبانی ایران بزند. هر چند فدراسیون ایران بسیار امیدوار است تا میزبانی جام ملت‌های آسیا را به دست بیاورد، اما با توجه به اینکه ایران و امارات هرکدام دو و یک‌بار میزبان بوده‌اند، شانس عربستان برای میزبانی بیشتر از دو کشور دیگر است.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایران