تبیان، دستیار زندگی
حضور سبزی خوردن در كنار سفره غذا، علاوه بر زیبایی سفره، باعث دلچسب‌تر شدن غذا در جمع گرم خانواده هم می‌شود. اما برای استفاده از این سبزی خوشمره، ابتدا باید آن را پاك كرد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندر احوالات سبزی پاک کردن!

چگونه سبزی خوردن را پاک کنیم؟


حضور سبزی خوردن در كنار سفره غذا، علاوه بر زیبایی سفره، باعث دلچسب‌تر شدن غذا در جمع گرم خانواده هم می‌شود. اما برای استفاده از این سبزی خوشمره، ابتدا باید آن را پاك كرد!


قرار نیست در این مطلب برای شما بگوییم كه كدام قسمت سبزی را دور بریزید و از کدام قسمت‌ها استفاده کنید. می‌خواهیم بگوییم كه چطور یک بشقاب سبزی اشتها برانگیز که کاملاً تمیز و بهداشتی آماده شده را در سفره قرار بدهید تا بدغذاترین افراد هم نتوانند در مقابلش مقاومت کنند و خودشان را از سبزی خوردنی که به دست شما پاک شده، محروم کنند.

خرید سبزی

سبزی

هنگام خرید (اگر سبزی آماده و بسته بندی تهیه نمی‌کنید) علاوه بر فصل، علاقه افراد خانواده یا مهمانتان را هم در نظر بگیرید. معمولاً برای یک سبزی خوردن ساده و مختصر، تره، ریحان، شاهی، پیازچه و تربچه تهیه می‌کنند؛ اما بسته به علاقه افراد، می‌توانید ترخون، مرزه و نعناع را هم اضافه کنید. توصیه می‌کنیم از جعفری هم غافل نشوید؛ اگر دوست ندارید كه سر سفره در سبزی‌تان، جعفری را قرار دهید، باز هم آن را علاوه بر کمی گشنیز تهیه کنید؛ به شما خواهیم گفت با آن‌ها چه کنید.

تره

سبزی

- سر سوخته‌ی تره‌ها، انتهای زرد تره‌ها و سبزی‌های اصطلاحاً زنگ زده و له شده را جدا کنید.

- تره‌های نازک را برای استفاده در سبزی خوردن کنار بگذارید.

- تره‌هایی که زرد شده‌اند اما سالم هستند را به همراه تره‌های بزرگ کنار بگذارید و در سبزی خوردن قرار ندهید.

ریحان

سبزی

- ریحان‌ها را خیلی برگ برگ و جدا نکنید؛ چون ریحان، سبزی ظریف و حساسی است و خیلی زود پژمرده می‌شود. مخصوصاً گل ریحان باعث زیبایی ظرف سبزی‌تان می‌شود.

- می‌توانید از ریحان‌های پژمرده‌تر، در غذایی که تهیه می‌کنید استفاده کنید یا آن‌ها را خشک کنید و بعد استفاده کنید.

شاهی

سبزی

- با وجود ارزش غذایی خوبی که شاهی دارد، اما خیلی زود زرد می‌شود، به همین علت سعی کنید هنگام تهیه سبزی، کمتر شاهی تهیه کنید.

- شاهی‌های زمستان نیز سفت و تندتر از شاهی‌های تابستان هستند؛ پس اگر دوست ندارید، زیاد تهیه نکنید.

- چون از شاهی اغلب برای سبزی خوردن استفاده می‌شود و در پخت غذا کاربردی ندارد، بهتر است کمتر تهیه کنید تا مجبور به دور ریختن آن نشوید.

پیازچه

سبزی

- برای پاک کردن پیازچه‌ها، ریشه‌های آن را جدا کنید، اما خیلی از ته آن‌ها را نَکَنید. فقط یک لایه از پوست پیازچه را جدا کنید و قبل از شستن، تکه تکه نکنید؛ چون هنگام شستن سبزی، آب و مواد شوینده داخل برگ‌های سبز و لوله مانند آن شده و باعث می‌شود بد طعم شده و زودتر خراب شوند.

- پس از شستن می‌توانید پیازچه‌ها را در اندازه‌های حدود 10 سانتی‌متر تکه کنید.

- برگ‌های سبز و درشت پیازچه، سبزی‌تان را زشت می‌کند و برای خوردن، خیلی دلچسب نیست. آن‌ها را جدا کنید و مانند تره‌های درشت کنار بگذارید.

تربچه

سبزی

- برای خرید تربچه، تربچه‌های کوچک و به اصطلاح نقلی را انتخاب کنید، چون تردتر و خوش طعم‌ترند و کمتر نفخ ایجاد می‌کنند؛ به علاوه از برگ‌های ظریفشان نیز می‌توانید در سبزی‌تان استفاده کنید.

نعناع، ترخون، مرزه

سبزی
سبزی

- این سه سبزی خوش عطر برای استفاده در کنار انواع خوراکی‌ها مناسبند و به خاطر طبع گرمشان، سردی و نفخ سایر سبزی‌ها را می‌گیرند، مخصوصاً که سبزی خوردن را خام مصرف می‌کنیم.

- گل این سبزی‌ها و تعدادی از برگ‌های نزدیک به گلشان را در سبزی خوردن بریزید و از بقیه، هر مقدار که سالم بود خشک کنید و برای استفاده در سایر غذاها کنار بگذارید.

- خوردن نعناع به هر شکلی، برای افرادی که مبتلا به ریفلاکس معده هستند مناسب نیست، چون باعث شل شدن دریچه معده و بدتر شدن این حالت می‌شود.

جعفری

سبزی

جعفری نیز طبع گرمی دارد و برای خانم‌ها بسیار مفید است، حتماً از مصرف روزانه آن بهره خواهید برد؛ اما اگر دوست نداشتید كه جعفری را در سبزی خوردن قرار دهید، می‌توانید با استفاده از مقداری جعفری، گشنیز، تره‌ها و برگ‌های پیازچه‌ای که کنار گذاشته بودید، سبزی مختصری برای تهیه آش، کوکو یا سبزی پلو فراهم آورید.

پونه و خرفه

بسته به اینکه اهل کجا هستید و ذائقه شما چگونه شکل گرفته است، و البته اگر در دسترستان باشد، می‌توانید در سبزی خوردن از پونه و خرفه نیز استفاده کنید.

منبع: phow


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: shadbi

برگرفته از گروه: ریزه کاری‌های خانه داری

مطالب مرتبط:

یك ظرف سبزی خوردن!

چگونه سبزیجات را ضدعفونی كنیم؟

سبزیجات را نیم‌پز كن!

چگونه سبزی بکاریم؟