تبیان، دستیار زندگی
در برگ تکه لپه ای ها گوشوارک ها و دمبرگ وجود ندارد، و رگبرگ ها در برگ موازی هستند. اکثر تک لپه ای ها دارای برگ های ایستاده هستند که هر دو سطح برگ تقریباً به یک میزان نور خورشید را دریافت می کنند. چنین برگ هایی دو سطح همسان یا جور سطحی نامیده می شوند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساختار تشریحی برگ در گیاهان تک لپه ای

ساختار تشریحی برگ در گیاهان تک لپه ای

در مطلب قبل در رابطه با ساختار برگ در گیاهان دو لپه ای مطالبی آموختیم.

در برگ تکه لپه ای ها گوشوارک ها و دمبرگ وجود ندارد، و رگبرگ ها در برگ موازی هستند. اکثر تک لپه ای ها دارای برگ های ایستاده هستند که هر دو سطح برگ تقریباً به یک میزان نور خورشید را دریافت می کنند. چنین برگ هایی دو سطح همسان یا جور سطحی نامیده می شوند. در اینجا برش عرضی برگ ذرت توضیح داده می شود.

ساختار درونی برگ ذرت

1-     اپیدرم

اپیدرم در هر دو سطح بالایی و پایینی دیده می شود. لایه های اپیدرمی تک ردیفه و از سلول های کم و بیش بیضی شکل ساخته شده اند. دیواره های بیرونی سلول های اپیدرمی کوتینی شده است. اپیدرم فوقانی به دلیل وجود سلول های حباب مانند در آن به راحتی قابل تشخیص است، این سلول ها به جمع شدن برگ ها در هوای خشک کمک می کنند. روزنه ها در هر دو اپیدرم وحود دارند.

2-    مزوفیل

میانبرگ به دو نوع بافت پارانشیمی نردبانی و اسفنجی تمایز نیافته است. بین دو اپیدرم تنها بافت پارانشیم اسفنجی با سلول های کلروفیل دار جور قطر با دیواره نازک قرار گرفته است. بین این سلول ها فضاهای بین سلولی به خوبی گسترش یافته اند.

3- دسته های آوندی

دسته های آوندی یک جانبه و آرایش موازی دارند. اکثر دسته های آوندی از نظر اندازه کوچکند، اما دسته های آوندی نسبتاً بزرگ به فواصل منظم دیده می شوند. چوب به سمت سطح بالایی و آبکش به طرف سطح پایینی قرار گرفته اند. معمولاً در اطراف هر دسته غلاف آوندی به سلول های پارانشیمی بزرگ با دیواره نازک وجود دارد. این سلول ها معمولاً دارای ذرات نشاسته هستند. چوب از وسل ها و آبکش از لوله های آبکش و سلول های همراه ساخته شده است. سلول های اسکلرانشیمی در قسمت بالا و پایین دسته آوندی جهت استحکام بیشتر بافت آوندی، وجود دارد.

ساختار تشریحی برگ تک لپه سوسن و ذرت در شکل های زیر نشان داده شده است. روی شکل ها کلیک کنید.

ساختار تشریحی برگ در گیاهان تک لپه ای

مربوط به گل سوسن

ساختار تشریحی برگ در گیاهان تک لپه ای

مربوط به گیاه ذرت


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی