تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی با اشاره به تأمین واکسن مننژیت حجاج تا پایان سال ۹۲ گفت: کمبود ۲۴۰ قلم دارو در داروخانه‌های هلال احمر به ۳۰ قلم کاهش یافت و تا ماه‌های آینده مابقی کمبودهای دارویی نیز برطرف می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان کمیابی برخی داروها!


مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی با اشاره به تأمین واکسن مننژیت حجاج تا پایان سال 92 گفت: کمبود 240 قلم دارو در داروخانه‌های هلال احمر به 30 قلم کاهش یافت و تا ماه‌های آینده مابقی کمبودهای دارویی نیز برطرف می‌شود.

یکی از بازارهای ملتهب در چند ماه گذشته مربوط به بازار دارو بود که باعث گرفتاری بسیار عدیده‌ای برای بیماران شده بود و هرروز شاهد مشکلات مختلف در این عرصه بودیم که در این راستا و برای بررسی و رصد هرچه بیشتر بازار دارویی کشور با ظاهر رستمی مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی که داروخانه‌های هلال احمر که از جمله داروخانه‌های تخصصی کشور بوده، زیرمجموعه این سازمان هستند، درباره آخرین وضعیت کمبودهای دارویی به گفت‌وگو پرداختیم.

دارو

 آخرین نشست خبری که داشتید عنوان کردید کمبود دارویی داروخانه‌های هلال احمر بیش از 200 قلم است، در حال حاضر این کمبودهای دارویی به چه صورت است؟

رستمی: این کمبودها در حال حاضر به 30 تا 40 قلم رسیده است، مثلاً در اردیبهشت‌ماه 240 قلم کمبود دارویی داشتیم. این مسئله را با ایجاد کارگروه و اقدامات بسیار دیگر توانستیم به 90 قلم برسانیم و در حال حاضر نیز این کمبود دارویی در داروخانه‌های هلال احمر به 30 قلم رسیده است و امیدواریم تا ماه‌های آینده این تعداد کمبود نیز برطرف شود و ما دیگر شاهد داروی کمیاب و یا نایاب نباشیم.

 ولی رئیس سازمان غذا و دارو در روز چهارشنبه 20 شهریور عنوان کرده بود که کمبودهای دارویی 3رقمی است، چطور شما عنوان می‌کنید که کمبود دارو به 30 تا 40 قلم کاهش یافته است؟!

رستمی: رئیس سازمان غذا و دارو در مورد کمبودهای دارویی کل کشور صحبت کرده است، ولی بنده در مورد کمبودهای دارویی داروخانه‌های سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر صحبت می‌کنم، ما توانستیم با اقدامات مۆثر آن کمبودهای 3رقمی که قبلاً داشتیم به 30 قلم کاهش دهیم و مطمئن هستم تا دو، سه ماه آینده نیز این کمبودها نیز مرتفع می‌شود.

یک نکته در وزارت بهداشت وجود دارد و آن هم این است که هم وزیر بهداشت کنونی و هم رئیس سازمان غذا و دارو به کار خودشان آگاه هستند و تیم جدید وزارت بهداشت نیز در راستای مبارزه با این کمبودها تلاش وافری دارند.

 اگر بیماری به داروخانه‌های شما مراجعه کند و یکی از همین 30 قلم دارویی را که دچار کمبود هست، درخواست کند چگونه برای این بیمار دارو را تهیه می‌کنید؟

رستمی: این مسئله مشکلاتی بود که از قبل نیز وجود داشت، ما در فرآیند‌های مختلف سعی می‌کنیم این مشکلات را برطرف کنیم، مثلاً توانستیم مشکل داروهای بیماران «ام‌اس» مانند «فامپیرا»، «تایسبری» و «هیومیرا» را برطرف کنیم. یکی دیگر از جامعه هدف ما نیز تأمین واکسن حج تمتع و عمره حجاج بود که الحمد لله این مسئله را نیز حل کرده‌ایم و تا آخر سال واکسن مننژیت بالغ بر 270 هزار عدد در انبارهای ما موجود است، در حالی که برای حج تمتع فقط 65 هزار واکسن مننژیت نیاز است، و حالا باید اقدامات ما برای دپوی واکسن‌ها جهت سال آینده معطوف شود و این یک حرکت بسیار خوب و ارزشمند بود.

شیرخشک متابولیکی نیز یکی دیگر از موارد کمیاب در بازار بود در حالی که اکنون 10 هزار شیر خشک متابولیکی وارد داروخانه‌های‌مان کرده‌ایم و یا یک‌سری اقدامات برای داروهای دیگری مانند داروهای بیماری کلیوی را برای برطرف کردن مشکلاتشان شروع کرده‌ایم. بنده به مردم قول داده بودم در ماه مبارک رمضان 13 قلم داروی کمیاب وارد کنیم که توانستیم 6 قلم آن را وارد کنیم. یعنی در حقیقت این خطای 50درصدی را اصلاح می‌کنم، ولی احساس می‌کنم تا دو، سه ماه آینده این مشکلات نیز برطرف شود.

در اردیبهشت‌ ماه واقعاً داروخانه‌های ما خالی بود و تهی از دارو بود. ولی الآن داروخانه‌های ما الحمد لله بسیار رونق پیدا کرده‌اند. یک‌زمانی مردم مراجعه می‌کردند و «دربه‌در» دنبال دارو می‌گشتند ولی الآن این التهاب تقریباً خوابیده است و این نکته امیدوارکننده‌ای است.

شیرخشک متابولیکی نیز یکی دیگر از موارد کمیاب در بازار بود در حالی که اکنون 10 هزار شیر خشک متابولیکی وارد داروخانه‌های‌مان کرده‌ایم و یا یک‌سری اقدامات برای داروهای دیگری مانند داروهای بیماری کلیوی را برای برطرف کردن مشکلاتشان شروع کرده‌ایم. بنده به مردم قول داده بودم در ماه مبارک رمضان 13 قلم داروی کمیاب وارد کنیم که توانستیم 6 قلم آن را وارد کنیم

 این 6 قلم داروی جدیدی که وارد کرده‌اید، در اختیار بیماران قرار گرفته است؟

رستمی: اکثر این داروها وارد داروخانه‌های ما شده است.

 آن تعداد داروهایی را که قول داده بودید وارد کشور کنید و محقق نشد، چه‌زمانی وارد خواهید کرد؟

رستمی:‌ ان‌شاءالله تا 40 روز دیگر با هماهنگی وزارت بهداشت این چند قلم دیگر داروها را نیز وارد کشور می‌کنیم که بیشتر مربوط به بیماری‌های کلیوی، تک‌نسخه‌ای، بیماری‌های سرطان، شیرخشک متابولیکی و مجدداً داروهای بیماران «ام‌اس» را شامل می‌شود.

 با وزیر بهداشت جدید آشنایی دارید؟

رستمی: بنده از دور آشنایی با وی پیدا کردم و احساس می‌کنم که وزیر بهداشت یک فرد دانشمند، خوش‌فکر و براساس واقعیت‌های جامعه تصمیم‌گیری می‌کند. بنده از تیمی که وی انتخاب کرده است رضایت دارم خصوصاً از رئیس سازمان غذا و دارو و با وجود آنکه با رئیس جدید این سازمان و وزیر بهداشت هیچ‌گونه رفاقتی ندارم ولی وقتی کارها را رصد می‌کنم واقعاً از عملکرد خوب آنها خوشحال هستم.

دارو

 با رئیس جدید هلال احمر چقدر آشنایی دارید؟

رستمی: به‌نظر بنده با انتخاب رئیس جدید هلال احمر فرآیند شایسته‌سالاری در قامت رهبری جمعیت شکل گرفته است، وی انسان شایسته‌، بامتانت، خوش‌برخورد، خوش‌رفتار، متخصص و باتجربه است و احساس می‌کنم جمعیت هلال احمر نیز آینده خوبی داشته باشد.

 در دولت یازدهم صحبتی با شما برای پذیرفتن مسئولیت جدیدی شده است؟

رستمی: خیر، با بنده هیچ صحبتی نشده است، بنده نیز زیاد به‌دنبال این موارد نیستم و با توجه به اینکه از قبل نیز در سازمان بهزیستی بودم ولی کسی با بنده در این مورد صحبتی نکرده است.

بنده باید به جدیدترین صحبت‌های رئیس جمهور با مردم از رسانه ملی اشاره کنم که با توجه به اینکه بنده یک مدیر اجرایی بودم و در بخش‌های اجتماعی کار کردم و سابقه فعالیت در بخش‌های نظارتی داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که صحبت‌های رئیس جمهور بسیار امیدوارکننده بود.چند دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد صحبت‌های رئیس جمهور بسیار امیدوار کننده است، از جمله اینکه باید پرسید چرا در بخش دارویی التهاب ایجاد شد که یکی از دلایل آن این بود که واقعاً مرکز شایعه‌سازی و التهاب از افراد نزدیک به دولت سابق نشئت می‌گرفت و این مسئله به بازار نیز سوق پیدا می‌کرد که کار بسیار بدی بود. نکته دوم نیز این بود که وزیر سابق بهداشت با واقعیت‌های دارویی کشور آشنا نبود و نکته سوم نیز این بود که وزیر سابق بهداشت به‌موقع تصمیم‌گیری نمی‌کرد، دو و سه ماه می‌گذشت و عنوان می‌کردند: یارانه «دارویی» می‌دهیم، و نه‌تنها پرداخت یارانه به‌درستی انجام نشد بلکه تکلیف هم روشن نمی‌شد.

بخش‌نامه‌های دست و پا گیر نیز در دولت سابق بسیار صادر شد، مانند اینکه LC را تا 130 درصد افزایش دادند یعنی اگر کسی می‌خواست 10 میلیارد تومان واردات کند باید 13 میلیارد تومان در بانک می‌گذاشت و بعد برای خریداری اجناس خود می‌توانست اقدام کند؛ نکته بعد نیز مربوط به بخشنامه بانک مرکزی بود که عنوان کرده بود کسانی که با ارز مرجع اجناسی مانند دارو خریداری کردند باید نرخ ارزشان تبدیل به نرخ مبادله‌ای شود، وزیر سابق بهداشت زیر بار نرخ ارز مرجع نمی‌رفت، به‌عنوان مثال ما وقتی خواستیم واکسن وارد کنیم، بانک مرکزی به ما ارز مرجع داد و 4 تا 5 میلیارد تومان نیز در این زمینه به ما  اختصاص داد. ولی یک‌دفعه وزیر سابق بهداشت عنوان کرد که به ما ارز مرجع داده نشود و با ما نرخ مبادله‌ای حساب کنند و این مشکلات در بخش دارویی ایجاد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد کمبودهای دارویی کل کشور صحبت کرده است، ولی بنده در مورد کمبودهای دارویی داروخانه‌های سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر صحبت می‌کنم، ما توانستیم با اقدامات مۆثر آن کمبودهای 3رقمی که قبلاً داشتیم به 30 قلم کاهش دهیم و مطمئن هستم تا دو، سه ماه آینده نیز این کمبودها نیز مرتفع می‌شود

بنده به چند دلیل از صحبت‌های رئیس جمهور با مردم ابراز خرسندی می‌کنم و آینده روشنی را متصور می‌شوم، یکی از دلایل هم این است که تیم اقتصادی رئیس جمهور یک تیم اقتصادی باتجربه است و پایش هر علمی نیز تجربه است. نکته بعد نیز آن است که حرف تمام این تیم یکی است یعنی سعی کردند گفتمانشان را به هم نزدیک کنند و نکته سوم نیز که باید به رئیس جمهور تحسین گفت این است که مدیرکل دفتر خودش را نیز آقای نهاوندیان که یک مرد اقتصادی است قرار داده و یک فیلتری در این قسمت ایجاد کرده است و این مسائل می‌تواند از خروج دستورات و آئین‌نامه‌هایی که با واقعیت تطبیق ندارد جلوگیری کند و این نکته برجسته‌ دولت است.

صحبت‌های رئیس جمهور نشان می‌داد که این صحبت‌ها براساس واقعیت‌ها استوار است و تیم اقتصادی وی واقعیت‌های بازار و کشور را برایشان عنوان کرده‌اند و وقتی که عنوان می‌کردند: ما در  داخل کشور تحریم هستیم، صحیح بود، زیرا وقتی ما 130 درصد برای LCها تعیین کنیم یا آن بخشنامه بانک مرکزی برای گمرک صادر شود و گمرک نیز همراهی نکند، همه این موارد نوعی تحریم در داخل می‌شود. به‌نظر بنده مطالبی که رئیس جمهور عنوان کردند از جمله اصلاح تعیین 130 درصد برای LCها یا تغییرات در مباحث گمرکات و دستورات برای خروج دارو که بعداً یارانه‌ آن را بپردازند باعث می‌شود که ما به آینده امیدوارتر شویم.

 اگر مطلب ناگفته‌ای باقی مانده است، بفرمایید.

رستمی: احساس می‌کنم که آینده بخش سلامت کشور در دولت حجت‌الاسلام روحانی روشن است و ان‌شاءالله همه ما بتوانیم به دولت یازدهم کمک کنیم تا این فرآیندهای غلط که برای مردم مشکل ایجاد کرده بود برطرف شود.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : تسنیم