تبیان، دستیار زندگی
روش‌های مختلف لیپوساکشن، لیپولیز و کاهش چربی‌های موضعی هرگز به منظور درمان چاقی کاربرد ندارد و اشخاصی که دارای وزن طبیعی هستند، برای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیپولیز بهتر است یا لیپوساکشن؟


روش‌های مختلف لیپوساکشن، لیپولیز و کاهش چربی‌های موضعی هرگز به منظور درمان چاقی کاربرد ندارد و اشخاصی که دارای وزن طبیعی هستند، برای به دست آوردن فرم بهتر بدن می‌توانند با این روش‌ها مورد درمان قرار گیرند.


لیپولیز

برای ایجاد فرم بهتر بدن روش‌های مختلفی وجود دارد که بهترین آنها کاهش وزن از طریق تنظیم رژیم غذایی و ورزش است. روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در مواردی به صورت جایگزین کاربرد داشته باشد از آن جمله می‌توان به لیپوساکشن اشاره کرد.

به علت عوارض و مشکلات این روش تلاش می‌شود با استفاده از روش‌های مختلفی این عوارض را کاهش داد که از جمله می‌توان به استفاده از امواج اولتراسونیک و لیزر اشاره کرد که در مجموع عوارض و منافع هر یک هنوز مورد بحث است و اتفاق‌نظر واحدی بر اولویت هر کدام بر دیگری به صورت قاطع وجود ندارد و متاسفانه منابع تجاری شرکت‌های ابداع‌کننده این تجهیزات نیز بر این ادعاها سایه ‌افکنده است.

روش لیزر لیپولیز

در لیزر لیپولیز به علت اینکه برای نرم‌کردن چربی از لیزر استفاده می‌شود، نیاز به سایز کوچک‌تری از لوله (کانول) برای خارج کردن چربی وجود دارد و ادعا می‌شود میزان تورم و کبودی نسبت به روش معمولی لیپوساکشن کمتر است.

در حقیقت روش برداشتن چربی از بدن در تمام این رو‌ش‌ها تفاوت کمی دارد و با ایجاد مکش و خلاء به وسیله لوله‌های مخصوص، چربی بدن که در نقاط خاصی انباشته شده است، کشیده می‌شود.

لیزر لیپولیز بسیار ظریف و با دستکاری بسیار کمتر و درد و تورم کمتری نسبت به لیپوساکشن همراه است

در این روش قبل از اینکه لوله به دستگاه مکنده (ساکشن) متصل شود، با الیاف شیشه‌ای ظریف مخصوص، اشعه لیزر کم توان به بافت چربی تابانده می‌شود تا اینکه مولکول‌های چربی راحت‌تر از هم جدا شوند و سپس با اتصال لوله با فشار منفی چربی‌های آن ناحیه را می‌کشند.

ادعا می‌شود که در این روش دوره نقاهت کمتر بوده و پوست آن ناحیه بهتر جمع می‌شود. همچنین می‌توان این شیوه را همانند لیپوساکشن معمولی با بی‌حسی موضعی انجام داد.

این روش بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نقاط کوچک و محدودی مثل ناحیه مچ پا، زیر گردن، اطراف زانو و آرنج دارای چربی اضافه بوده و نواحی کوچکی از شکم یا پهلو و پا مورد ساکشن قرار گیرد.

لیپولیز

مزایای لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز بسیار ظریف و با دستکاری بسیار کمتر و درد و تورم کمتری نسبت به لیپوساکشن همراه است.

به علت ظرافت کار با لیزر نتایج زیبایی بسیار ایده آل است و آثار ناهمواری بر خلاف لیپوساکشن های معمولی وجود ندارد.

تابش لیزر در زیر پوست باعث تحریک و ساخته شدن کلاژن و سفت شدن همزمان پوست می شود.

تاباندن لیزر در لایه سطحی باعث رفع سلولیت می شود.

از نظر میزان و مقدار حذف چربی ها در افرادی که مناسب باشند، هیچ فرقی با لیپوساکشن ندارد، ولی نتایج کیفی و زیبایی بسیار بهتر است.

عوارض لیزر لیپولیز

این روش می‌تواند عوارضی را مثل عفونت، تورم و سوختگی پوست ایجاد کند که به همین دلیل متخصصان روش معمولی لیپوساکشن را اغلب ترجیح می‌دهند.

لیزرلیپولیز باید در جای بسیار محدودی از بدن انجام شود و استفاده گسترده آن به خصوص با روش هایی که در ایران انجام می شود به هیچ وجه درست نیست و روشی که در ایران به کار می رود، یک لیزرلیپولیز غیرواقعی است.

در لیزر لیپولیز واقعی با تاباندن لیزر کم توان در عمق بافت چربی، جدار سلول های چربی تخریب می شود این کار در حجم های بیش از 500 سی سی می تواند باعث مسمومیت کبدی و عوارض مرگ آور دیگری شود، بنابراین روشی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد لیزرلیپولیز نیست.

ضمن اینکه اگر بخواهیم از لیزر در کنار ساکشن کمک بگیریم باید بسیار دقت کنیم زیرا تابش کم توان لیزر تاثیر آنی ندارد و تابش پرتوان آن، باعث سوختن بافت های زیرپوستی مانند اعصاب یا حتی لایه زیرین پوست می شود و عوارض ظاهری و مشکل های مزمن مانند درد مزمن را در پی خواهد داشت. حتما در انتخاب پزشک دقت کنید و گول تبلیغات را نخورید.

همان‌طور که مدتی تب استفاده از اولتراسوند در لیپوساکشن بالا رفته بود که با بروز عوارض متعدد و نتایج منفی کم‌کم به بوته فراموشی سپرده شد و هنوز دلایل تثبیت‌شده علمی و آکادمیک جهانی از روش لیپولیز لیزری به عنوان روش ارجح لیپوساکشن حمایت نمی‌کند.

باید تاکید کنیم که روش‌های مختلف لیپوساکشن و کاهش چربی‌های موضعی هرگز به منظور درمان چاقی کاربرد ندارد و اشخاصی که دارای وزن طبیعی هستند برای به دست آوردن فرم بهتر بدن می‌توانند با این روش‌ها مورد درمان قرار گیرند.

تجمع مقداری چربی زیر پوست باعث زیبایی آن می شود، اما اگر چربی از حد طبیعی بیشتر شود، دور اندام های حیاتی جمع می شود و باعث پیری زودرس ارگان های داخلی و زمینه ساز سکته های قلبی و مغزی خواهد شد

روش کرایو لیپولیز

کرایولیپولیز نیز روش جدیدی است که هنوز باید درباره فواید و مضرات آن تحقیقات زیادی انجام شود.

متاسفانه در ایران بدون آنکه بررسی کاملی از نتیجه نهایی این روش در مراکز علمی صورت گرفته باشد، در بعد تجاری، تبلیغات گمراه کننده ای انجام می شود و افرادی را جذب خود می کند. این افراد نه تنها نتیجه نمی گیرند بلکه دچار عوارضی بسیار بیشتر از مشکل اولیه خود می شوند.

به همین دلیل، توصیه نمی کنیم قبل از اینکه این روش به اثبات علمی برسد مورد استفاده عام قرار بگیرد و هنوز زود است که درباره نتیجه این روش قضاوت کرد.

در روش کرایو لیپولیز با سردکردن داخلی بافت چربی، کاری می کنند که سلول های چربی منهدم شوند و مرگ سلولی اتفاق بیفتد، در نتیجه چربی جذب بدن می شود. اما هنوز ثابت نشده آیا نتیجه این روش در مقایسه با لیپوساکشن مزیتی دارد یا نه.

اول رژیم غذایی، بعد لیزر

وقتی دریافت انرژی از میزان انرژی مصرفی در بدن بیشتر باشد، مازاد آن به شکل چربی در بدن تجمع پیدا می کند.

تجمع مقداری چربی زیر پوست باعث زیبایی آن می شود، اما اگر چربی از حد طبیعی بیشتر شود، دور اندام های حیاتی جمع می شود و باعث پیری زودرس ارگان های داخلی و زمینه ساز سکته های قلبی و مغزی خواهد شد.

چربی ها در برخی نقاط بدن بیشتر تجمع می یابند که از آن جمله می توان به باسن، پهلوها، شکم، بازوها و غبغب اشاره کرد. در صورتی که چاقی طولانی شود، چربی در صورت هم تجمع می یابد.

وقتی کسی رژیم لاغری دارد، شاید چربی بدنش کاهش یابد، اما غلاف روی آن (یعنی پوست) وقتی کش آمد و بزرگ شد، با لاغر شدن کوچک نمی شود! پس دلیل افتادگی پوست، تغییر مکرر وزن (لاغر و چاق شدن) و کاهش و افزایش چربی است.

برخی افراد فکر می کنند با پول می توان همه مشکلات را حل کرد اما این تصور اشتباه است. در گذشته افراد چاق به پزشک مراجعه می کشیدند و بدون آنکه زحمتی به خود بدهند، روی تخت دراز می کشند تا لیپوساکشن شوند و پزشک با دستگاه، چربی را خرد کند و بیرون بکشد، اما احتمال داشت رگ سوراخ شود و مقداری از چربی وارد خون و باعث آمبولی، سکته مغزی و قلبی شود. بنابراین به دلیل ریسک بالا، امروزه پزشکان و بیماران میلی به انجام آن ندارند.

برای درمان پایدار چربی های اضافی بدن، باید ورودی انرژی را کاهش داد و با رژیم غذایی مناسب و فعالیت های ورزشی، چربی اضافه را سوزاند.

بعد از شش ماه تا یک سال ضمن آنکه شیوه زندگی خود را اصلاح کرده اند، مازاد چربی ها را که با ورزش و رژیم از بین نمی رود، مثل چربی دو طرف باسن یا پهلوها یا غبغب، با نظر پزشک از طریق لیزردرمانی (رادیوفرکوئنسی یا لیپولیز) می توانند از بین ببرند. گاهی هم لازم است از هر دو روش استفاده شود.

البته فراموش نکنیم نباید انتظاراتی بیش از واقعیت داشته باشیم. با این روش های درمانی هم هرگز اندام شما همانند مدل های معروف نخواهد شد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

برترین ها

هفته نامه سلامت - دکتر حسین طباطبایی ، متخصص پوست ، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

هفته نامه سلامت - دکتر سیدمهدی موسوی زاده ، فوق تخصص جراحی پلاستیک، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مطالب مرتبط:

بایدها و نبایدهای لیزر لیپولیز

لیپوساکشن ، درمان درد چاق‌ها نیست

لمس توده‌های چربی در زیر پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.