تبیان، دستیار زندگی
دنیای امروز دنیای تکنولوژی ست. سرعت بالای رشد تکنولوژی و ابزار رایانه ای در سال های اخیر پدیده ای بینام اینترنت را بوجود آورده که زندگی مجازی را جایگزین زندگی حقیقی کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغ دین در اینترنت

تبلیغ دین در اینترنت

دنیای امروز دنیای تکنولوژی ست. سرعت بالای رشد تکنولوژی و ابزار رایانه ای در سال های اخیر پدیده ای بینام اینترنت را بوجود آورده که زندگی مجازی را جایگزین زندگی حقیقی کرده است.

دنیای مجازی محیطی بسیار گسترده برای حضور حد اکثری افراد دنیا شده است که حرف ها و نظرات خود را به سهولت منتقل می کنند.

یشرفت‌های حاصله در فناوری‌های ارتباطاتی و تكنولوژی‌های مخابراتی در تقاطع خود یك فرایند كلان آفرید كه از دل آن پدیده‌ای محیرالعقول بنام اینترنت بوجود آمد. ظهور اینترنت به عنوان یك ابزار جدید سریع و ارزان ارتباطی عرصه‌های مختلف زندگی بشر را دچار دگرگونی كرد و از بسیاری جهات معنا و مفهوم جدیدی به ابعاد آن بخشید. اینترنت با درنوردیدن فاصله‌های زمانی و مكانی جهان را برای همه به عرصه حضور تبدیل كرد.

به گزارش Internet World Stats، تعداد کاربران اینترنت جهان تا تاریخ 30 ژوئن 2012 به دو میلیارد و 405 میلیون و 518 هزار و 376 نفر رسیده است. بر اساس آمار جدیدی که توسط این وب‌سایت منتشر شده، تعداد کل کاربران اینترنت در جهان از دو میلیارد و 267 میلیون و 233 هزار و 742 کاربر در سال 2011 درحدود 138 میلیون و 284 هزار و 634 نفر افزایش پیدا کرده است.[1]

استفاده بالا از اینترنت، این محیط مجازی و شگفت انگیز را به محلی برای انواع تبلیغات تبدیل کرده است. در این میان سهم مبلغان دینی ما بسیار اندک بوده و نتوانسته اند از این فضا برای ابلاغ معارف الهی اسلامی استفاده بهینه کنند. مبلغی که در یک روستا ممکن است برای بیست نفر سخنرانی کند با هزینه و وقت کمتر شاید بتواند در اینترنت هزاران مخاطب داشته باشد.

البته باید آموزش های لازم و امکانات کافی در این زمینه برای مخاطبان وجود داشته باشد. در ادامه به بعضی امکانات و فرصت های موجود در اینترنت که می توان در امر تبلیغ از آن ها استفاده کرد اشاره می کنیم؛

چت

چت در فارسی اصطلاحی به معنای گفتگوی اینترنتی است. اگرچه فرهنگستان زبان فارسی واژه گپ را معادل این واژه قرار داده‌است اما این واژه چندان مورد استقبال عمومی قرار نگرفته‌است. این واژه خلاصه شده Online chat از زبان انگلیسی است.

چت به شما امکان گفتگو با افراد دیگر در اینترنت را می دهد. شما می توانید با یک نفر و یا به طور همزمان با چند نفر چت کنید و یا در اتاق های چت حضور داشته باشید. اتاق گفتگو Chat room ، اتاقی است كه در آن افراد بدون آن كه یكدیگر را ببینند با هم در ارتباط با موضوعی خاص به گفتگو می پردازند . یا شاید ممكن است دو نفر به تنهایی به صحبت خصوصی بپردازند .به عبارت دیگر اتاق گفتگو سرویسی است كه این امكان را میدهد که در هر زمان با بیش از یك نفر گفتگو كرد.

یک مبلغ می تواند با یادگیری ابزار چت و چگونگی استفاده از آن ها و حضور به موقع در اتاق های چت به تبلیغ دین بپردازد. لازمه اینکار آموختن فنی و تکنیکی چت و مسائل روابط عمومی و جذب مخاطب است.

وب سایت و وبلاگ

وب سایت مجموعه ای از تعدادی فایلهای حاوی متن، تصویر یا گرافیک و ... متصل به هم، که غالباً شامل یك صفحه اصلی - Home Page – می باشد که بر روی یك خدمات دهنده اینترنتی (Server) قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یك فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شوند و عموم مردم می توانند بوسیله اینترنت به آن دسترسی داشته باشند. و وبلاگ ، یک صفحه وب ( مشابه یک روزنامه شخصی ) و با قابلیت دستیابی عموم کاربران به آن است .

در اینجا به تعاریف تخصصی و تفاوت های ایندو نمی پردازیم، بلکه صرفا در صدد معرفی یکی از امکانات اینترنت برای تبلیغات دینی هستیم. وب سایت ها و وبلاگ ها می تواند منبر دائمی یکی مبلغ بوده و تمامی سخنان و حرف های وی را به طور دائم و بیست و چهارساعته برای مخاطبان بسیاری انعکاس دهند.

مبلغان می توانند یک سایت یا وبلاگ داشته و موضوع خاص یا عام مذهبی را دنبال کنند و راجع به آن مطلب بنویسند.

شبکه های اجتماعی مجازی

شبکه اجتماعی مجازی زنجیره ای از ارتباطات و گره های شبکه اجتماعی یا حضور غیر فیزیکی افراد در یک محل مجازی است. در شبکه اجتماعی مجازی ارتباط افراد و سازمانها یا گروهها رو در رو و بدون واسطه نیست بلکه به ابزاری به نام اینترنت بستگی دارد. اینروزها وقتی صحبت از شبکه اجتماعی در اینترنت می شود در واقع در حال صحبت از نوع مجازی و غیر قابل لمس شبکه ای از ارتباطات انسانی هستیم .

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک می توانند محیطی مناسب برای تبلیغات دینی باشد. می توان با پیدا کردن دوستان که همان مخاطبان هستند در این محیط ها به راحتی تاثیر گذار بود. البته لازم به ذکر است که آموزش لازم و دانستن خطرات این محیط ها هم شرط ورود به این حیطه برای مبلغان است.

تالارهای گفتگو

تالار گفتگو یا فروم (به انگلیسی: forum)‏ به برنامه‌های مبتنی بر وب گفته می‌شود که برای نگهداری بحث‌ها و نوشته‌های کاربرهای یک وبگاه به کار می‌روند. در تالار گفتگو معمولاً افراد سۆالات خود را مطرح می‌کنند و سایر کاربران به این سۆالات پاسخ می‌دهند. علاوه بر این تالارهای گفتگو به جز سۆال پرسیدن می‌توانند واسطهء بحثی در هر زمینه باشند و افراد می‌توانند نظریات و عقیده‌های خود را برای دیگران بیان کنند.

تالارهای گفتگو به علت تخصصی بودن و موضوع بندی که دارند می توانند یکی از بهترین امکانات اینترنت در اختیار مبلغان باشد. مبلغان دینی با ورود به این تالارها و موضوعی خاص می توانند محل رجوع بسیاری از پرسش گران بوده و نیازهای علمی و دینی آن ها را برطرف کنند.

شناخت اینترنت و محیط مجازی و قابلیت های آن می تواند در کنار تبلیغ سنتی یک تبلیغ مدرن و سرعتی و فراگیر را ایجاد کرده و اهداف مبلغان را فراهم آورد. مسئولان حوزه های علمیه و دست اندرکاران امر تبلیغ باید امکانات را فراهم کرده و با کمک متخصصان به مبلغان آموزش های لازم را بدهند.

متاسفانه فعلا افراد مخالف دین و ضد دین بیشتر از این فضا استفاده کرده و روز به روز در حال نزدیک تر شدن به اهداف شوم خود هستند و این امر حساسیت موضوع را بیشتر نشان می دهد.


پی نوشت:

[1] http://www.hamshahrionline.ir/details/194959

تهیه و فرآوری:احمد اولیائی-گروه حوزه علمیه تبیان