تبیان، دستیار زندگی
سود بیش از 100 درصدی دلالان سازمان‌یافته باعث گرانی برنج در فصل برداشت شده در صورتیکه قیمت منطقی هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی 6000 تومان است که ضروریست سازمان‌های نظارتی با این واسطه‌ها را که برنج‌های امسال را در انبارهایی خارج از شهرهای برنج‌خیز احتکار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی برنج را گران کرد!


سود بیش از 100 درصدی دلالان سازمان‌یافته باعث گرانی برنج در فصل برداشت شده در صورتیکه قیمت منطقی هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی 6000 تومان است که ضروریست سازمان‌های نظارتی با این واسطه‌ها را که برنج‌های امسال را در انبارهایی خارج از شهرهای برنج‌خیز احتکار کرده‌اند، شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج با اعلام مطلب بالا اظهارکرد: قیمت برنج هموراه در فصل برداشت کاهش می‌یابد اما امسال با افزایش بیش از حد مواجه شده است که علت آن دلالانی هستند که به صورت سازمان‌یافته‌ای به بازار برنج وارد شده‌اند.

برنج

وی افزود: قیمت تمام شده برای هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک با حدود هشت درصد نیم‌دانه 4200 تا 4500 تومان است اما دلالان سازمان‌یافته بازار برنج امسال را در فصل برداشت با تنش مواجه کرده‌اند و این محصول را با سود بیش از 100 درصدی به کیلویی 10 هزار تومان می‌فروشند.

شایق گفت:‌علیرغم اینکه مرداد و شهریور فصل برداشت برنج است و باید قیمت این محصول مانند سال‌های گذشته کاهش یابد و در پنج ماهه نخست امسال واردات برنج به صورت غیر منطقی 945 هزار تن افزایش یافته است این عوامل در کاهش قیمت برنج در بازار اثر گذار نبوده و دلالان موفق شد‌ه‌اند برنج ایرانی را به کیلویی 10 هزار تومان هم برسانند.

دبیر انجمن برنج تاکید کرد: برای کنترل این وضعیت، سازمان‌های نظارتی مانند سازمان حمایت باید این واسطه‌ها را که برنج‌های امسال را در انبارهایی خارج از شهرهای برنج‌خیز احتکار کرده‌اند شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند.

شایق ادامه داد: روز گذشته قیمت هرکیلوگرم برنج درجه یک طارم با نیم‌دانه دو درصد به 6700 تومان رسید که این نشان‌دهنده نوسانات روزانه بازار برنج است و دلالان بسیار فعال‌تر و سازمان‌یافته‌تر از گذشته شده‌اند.

وی گفت: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم برنج درجه یک طارم در بازار مصرف حدود 6000 هزار تومان است که البته هر قدر گران‌تر از این باشد نشان‌ می‌دهد سودهای غیرمنطقی در بازار این محصول وجود دارد و با توجه به افزایش قیمت ناگهانی برنج از اوایل شهریور ماه که هیچ برنج کیفی در دست شالیکاران نبود، نقش دلالان در این گرانی روشن‌تر می‌شود.

دبیر انجمن برنج اظهارکرد: یکی از دلایل قیمت‌گذاری بالای برنج در بازار این است که اگر مصرف‌کنندگان برنج بخرند سود زیادی نصیب فروشندگان شده است و اگر هم نخرند عرضه کننده به گونه‌ای آن را نفروخته تا شاید در ماه‌های آینده بتواند آن را گران‌تر بفروشد.

قیمت منطقی برای هر کیلوگرم برنج درجه یک طارم در بازار مصرف حدود 6000 هزار تومان است که البته هر قدر گران‌تر از این باشد نشان‌ می‌دهد سودهای غیرمنطقی در بازار این محصول وجود دارد و با توجه به افزایش قیمت ناگهانی برنج از اوایل شهریور ماه که هیچ برنج کیفی در دست شالیکاران نبود، نقش دلالان در این گرانی روشن‌تر می‌شود

واردات یک میلیارد دلار برنج در پنج ماهه امسال

واردات برنج در پنج ماهه نخست 1392 با افزایش 71 درصدی به 939 هزار تن رسید. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در پنج ماهه اول امسال ارزش برنج‌های وارداتی هم با 112 درصد رشد به یک میلیارد و 92 میلیون دلار رسید.

برنج در مدت زمان یادشده سهمی معادل 6.7 درصد از کل ارزش واردات کالای کشور را به خود اختصاص داد. این در حالی است که در مدت زمان مشابه در سال قبل سهم برنج در کل ارزش واردات ایران به 2.33 درصد رسیده بود. با این حساب برنج امسال تاکنون اصلی‌ترین کالاهای وارداتی کشور بوده است. در بین 10 قلم کالای عمده وارداتی ایران در پنج ماهه امسال نام شش قلم کالاهای غذایی، کشاورزی و دارویی به چشم می‌خورد که برنج در صدر همه آنها قرار دارد.

هند با 60.96 درصد، ترکیه با 15.52 درصد و امارات با 14.38 درصد بیشترین سهم را از واردات وزنی برنج ایران در پنج ماهه امسال به خود اختصاص دادند. سایر کشورها نیز معادل 9.14 درصد در واردات برنج ایران سهم داشتند.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : ایسنا