تبیان، دستیار زندگی
اما در دوره چهارم شورا و با تائید قالیباف برای سومین دوره متوالی و اهتمامی که برای رفع اختلاف‌نظرهای قدیمی‌ با دولت‌ها صورت گرفته، اولین گام‌ها برای تعامل با دولت جدید فراهم شده است و این دغدغه نه تنها از زبان اعضای شورا بلکه از سوی خود قالیباف هم در جلسه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صندلی برای قالیباف در هیات دولت؟


اما در دوره چهارم شورا و با تائید قالیباف برای سومین دوره متوالی و اهتمامی که برای رفع اختلاف‌نظرهای قدیمی‌ با دولت‌ها صورت گرفته، اولین گام‌ها برای تعامل با دولت جدید فراهم شده است و این دغدغه نه تنها از زبان اعضای شورا بلکه از سوی خود قالیباف هم در جلسه رای‌گیری برای انتخاب شهردار بیان شد.

پس از آنکه احمدی‌نژاد از «بهشت» با قول‌های زیادی به شهرداری و از آنجا به پاستور رفت، اعضای شورای شهر حتی مهدی چمران که همراه همیشگی شهردار منتخب شورا و مردم بود، کاملا صریح اعلام کردند که اقدام و حرکتی برای اجرایی شدن تعهدات اعلام شده در جهت همکاری دولت احمدی‌نژاد و شهرداری و شورا صورت نگرفته است.

هیات دولت

اگرچه پس از کش و قوس فراوان قرار بر این شد که جلسات مشترکی بین دولت و شهرداری حول مسائل مهم شهر تهران برگزار شود، اما تعداد این جلسات غیرعلنی به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید و در دولت احمدی‌نژاد که در زمان حضورش به عنوان شهردار تهران از هیات دولت وقت حذف شده بود، روال عدم حضور شهردار در جلسات هیات دولت ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار سرویس«شهری» ایسنا، اگرچه حل مشکلات پایتخت در سالهای گذشته لزوما نیازی به حضور و جلسه مشترک نداشته است و قاعدتا اگر هر دو طرف این ماجرا به وظایف خود کاملا عمل می کردند، مشکلی به وجود نمی‌آمد، اما اگر جلسات و حضوری مشترک تشکیل می‌شد شاید اختلاف‌نظر میان سکانداران دولت و شهرداری هم برطرف می‌شد و نقاط امید بیشتری برای شهر تهران نمایان می‌شد.

اما در دوره چهارم شورا و با تائید قالیباف برای سومین دوره متوالی و اهتمامی که برای رفع اختلاف‌نظرهای قدیمی‌ با دولت‌ها صورت گرفته، اولین گام‌ها برای تعامل با دولت جدید فراهم شده است و این دغدغه نه تنها از زبان اعضای شورا بلکه از سوی خود قالیباف هم در جلسه رای‌گیری برای انتخاب شهردار بیان شد.

قالیباف در اولین سخنرانی‌اش در شورا پس از انتخاب به عنوان شهردار شورای چهارم تاکید کرد که فاصله قبلی بین دولت و شهرداری برطرف می‌شود و فارغ از اینکه این فاصله تقصیر چه کسی بوده است نسبت به رفع این نقص اقدام خواهد کرد.

شهردار در این دوره حتما در هیات دولت حضور می‌یابد

تعدادی از اعضای دوره چهارم شورای شهر تهران در این رابطه نظراتی دارند و محمد مهدی تندگویان در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» ایسنا در خصوص حضور شهردار در هیات دولت گفت: شهردار در این دوره حتما در هیات دولت حضور خواهد یافت چرا که این یک قانون و قاعده است که شهردار تهران باید در هیات دولت حضور داشته باشد. شهردار تهران به عنوان شهردار یک کلان شهر که تمام وزارتخانه‌ها در آن ذی‌نفع هستند باید از مسائل کلی کشور مطلع باشد و از این طریق هم می‌تواند در تدوین لوایح به دولت کمک‌ کند و هم می‌تواند در مدیریت شهر بهتر عمل کند.

محمد سالاری نیز حضور شهردار در جلسات هیات دولت را لازم و امری پسندیده و دارای مزیت بسیار می‌خواند و می‌گوید: در نشست‌هایی که به صورت هفتگی برقرار است تعامل لازم بین شهردار تهران با وزرا و بدنه دولت برقرار می‌شود و می‌تواند در حل بسیاری مسائل موثر باشد

وی ادامه می‌دهد: اگر تاکنون شهردار حضور نداشته به دلیل مشکلات بین دولت و فضای سیاسی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه شهردار حتما باید در جلسات هیات دولت حضور پیدا کند، افزود: البته این فرد باید یادش بماند موظف به پاسخگوی به شوراست و ما فردی نمی‌خواهیم که فکر کند فرمانده عملیاتی شهر است و نباید به هیچ کدام از نهادها پاسخگو باشد.

اعتقادی به ضرورت حضور شهردار در هیات دولت ندارم

حضور شهردار در جلسات دولت در دوره‌های قبلی یک علاقه شخصی بوده است

اما اعضای شوراشهر دراین باره نظرداتی دارند، احمد دنیامالی که روزگاری معاون عمرانی قالیباف را برعهده داشت، اعتقادی به ضرورت حضور شهردار در هیات دولت ندارد و درتوضیح آن می‌گوید: لازم نیست کاری که در قانون تعریف نشده انجام دهیم. انجام این کار در دوره های قبلی یک علاقه شخصی بوده و کاری که قانونی نیست را نباید از دولت بخواهیم. ضمن اینکه حضور شهردار تهران در هیات دولت ضروری نیست و با توجه به حجم کار شهردار تهران گذاشتن وقت برای حضور در جلسات طولانی هیات دولت، بیشتر وقت او را می‌گیرد.

حضور شهردار در هیات دولت را از دولت می خواهیم

رحمت‌الله حافظی – عضو دیگر شورای چهارم نیز ضمن موافقت با موضوع و پیشنهاد حضور شهردار در هیات دولت این حضور را نکته‌ای مثبتی خواند و می‌گوید: در جریان این حضور مشکلات شهر تهران به عنوان پایتخت کشور مستقیما به دولت منتقل می‌شود و یقینا وقتی اعضای دولت از نزدیک با مسائل تهران آشنا باشند، در تخصیص‌ها و وظایف قانونی که به عهده دارند مساعدت بیشتری خواهند داشت.

وی این حضور را اقدامی مثبت برشمرد و گفت: اعضای شورا این مساله را از دولت یازدهم می‌خواهیم تا شهردار بتواند در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد.

احمد دنیامالی که روزگاری معاون عمرانی قالیباف را برعهده داشت، اعتقادی به ضرورت حضور شهردار در هیات دولت ندارد و درتوضیح آن می‌گوید: لازم نیست کاری که در قانون تعریف نشده انجام دهیم. انجام این کار در دوره های قبلی یک علاقه شخصی بوده و کاری که قانونی نیست را نباید از دولت بخواهیم

حضور شهردار در جلسات هیات دولت را به عنوان خواسته جمعی پیگیری می‌کنیم

محمد سالاری نیز حضور شهردار در جلسات هیات دولت را لازم و امری پسندیده و دارای مزیت بسیار می‌خواند و می‌گوید: در نشست‌هایی که به صورت هفتگی برقرار است تعامل لازم بین شهردار تهران با وزرا و بدنه دولت برقرار می‌شود و می‌تواند در حل بسیاری مسائل موثر باشد. بنابراین این موضوع می‌تواند جزو پیشنهادها و خواسته‌های شورا از دولت باشد و به شخصه در شورا برای تبدیل آن به یک خواسته جمعی از طرف شورا تلاش خواهم کرد.

به گزارش ایسنا، به هر روی برخی اختلاف‌نظرها و فرصت سوزی‌های هشت سال گذشته آنقدر برای پایتخت و پایتخت‌نشینان خسارت داشته که دیگر جایی برای اقدامات "یک‌سویه" نگه نمی‌دارد و هر دو طرف این ماجرا یعنی دولت و شهرداری و البته شورای شهر که می‌خواهد طرفدار هر دو باشد باید به دنبال زمینه‌های مشترک کاری و حل مشکلات مردم فارغ از اختلافات و گروه بندی‌های سیاسی و جناحی، باشند. از این رو مطرح کردن تقاضا برای حضور شهردار در جلسات هیات دولت از سوی شورا و شهرداری و تائید آن از سوی دولت می‌تواند اولین قدم برای رفع مشکلات پایتخت باشد.

بخش سیاست تبیان

منبع: ایسنا