تبیان، دستیار زندگی
سری دوم مجموعه «رستوران جنگل» به کارگردانی رضا حنفی و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا با تکنیک سه‌بعدی رایانه‌ای مراحل آماده‌سازی خود را به پایان رسانده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"پسرجان" به مدرسه جنگل می‌رود

رستوران جنگل
سری دوم مجموعه «رستوران جنگل» به کارگردانی رضا حنفی و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا با تکنیک سه‌بعدی رایانه‌ای مراحل آماده‌سازی خود را به پایان رسانده است. پس از تولید و پخش 13 قسمت اول مجموعه انیمشن رستوران جنگل در نوروز 91 و استقبال مخاطبان از این مجموعه، 16 قسمت دوم آن در دستور کار قرار گرفت و در نیمه اول سال 92 به اتمام رسید. این مجموعه به سرپرستی شوکت حجت صداگذاری شده است. به گفته حنفی، با آغاز سال تحصیلی سری دوم این مجموعه احتمالا از شبکه دو یا شبکه پویا پخش خواهد شد.

انیمیشن «مدرسه‌ای در جنگل» نیز به سری دوم رسیده است. این انیمیشن سال گذشته به مناسبت بازگشایی مدارس از شبکه پویا پخش شد و مورد استقبال کودکان قرارگرفت. از همان زمان تولید سری دوم آن در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون 13 قسمت دیگر از این مجموعه تولید شده و آماده پخش است.

داوود حدیثی، کارگردان این مجموعه درباره سری دوم آن گفت: اگر ابزاری پیدا کنیم که بتوانیم از طریق آن با کودک ارتباط برقرار کنیم، می‌توانیم حرفمان را راحت‌تر به کودک بگوییم و یکی از بهترین ابزار‌ها انیمیشن است. انیمیشن مدرسه‌ای در جنگل درباره پسر بچه‌ای هشت، 9 ساله به نام «پسرجان» است که در روز تولدش کتابی به نام «مدرسه‌ای در جنگل» از پدرش هدیه می‌گیرد. کتاب که بجز چند عکس حیوان در فضای جنگل ندارد، وقتی برای پسرجان جذاب می‌شود که او متوجه حرکت آزادانه شخصیت‌ها در صفحات کتاب و گذر آنها از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌شود.

حدیثی گفت: با توجه به اهمیت آموزش خلاقیت در این مجموعه سعی شده در کنار آموزش‌های مختلف با خلق فضا و داستان‌هایی جذاب و خیال‌انگیز ویژگی افراد خلاق و موانع پیش روی خلاقیت را به کودکان نشان دهیم.

آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان

انیمیشن دیگری که سری دوم آن در صبا آماده نمایش است «مهارت‌های زندگی» نام دارد. این مجموعه که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های مرکز پویانمایی صباست با هدف آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای ایجاد تعامل صحیح و سازنده در زندگی اجتماعی ساخته می‌شود.

فرخ یکدانه نویسنده و کارگردان مجموعه «دانشمندان بزرگ» سرپرستی گروه نویسندگان و گروه کارگردانان این اثر را نیز بر عهده دارد.

به گفته یکدانه، این انیمیشن در سری دوم نیز مانند سری اول، در کنار ارائه راهکارهای عملی به موضوعاتی همچون همدلی، ارتباط موثر، حل مساله، تصمیم‌گیری، مقابله با استرس و تفکر خلاق نیز می‌پردازد.

وی در این باره توضیح داد: استفاده از آموزه‌ها و تعالیم دینی، تعریف صحیح جایگاه پدر و مادر در خانواده، پرداختن به سنت‌ها، تاکید بر لزوم ارتباط کودک با پدربزرگ و مادربزرگ و طرح مشکلات بین همسالان از موضوعاتی است که به بار آموزشی این مجموعه می‌افزاید.

داستان‌های این مجموعه در یک خانواده فرهنگی و متوسط شکل می‌گیرد که یک پسر و یک دختر در سنین دبستان و راهنمایی دارند. پدربزرگ و مادربزرگ هم در کنار آنها زندگی می‌کنند. در مقابلِ خانه آنها مجتمع بزرگی قراردارد که خانواده‌های متعددی در آن زندگی می‌کنند و همین ترکیب، امکانِ طرح مسائل گوناگون و مهارت‌های مورد نیاز در حوزه زندگی شهری را فراهم کرده است.

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

انیمیشن «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نیز ادامه پیدا کرده و سری دوم آن ساخته شده است. این‌مجموعه سه‌بعدی که برگرفته از زندگی مرحوم مهدی آذریزدی و آثار این نویسنده معاصر است توسط مجید محمدی در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای تولید شده است.

انیمیشن‌های جدید

انیمیشن روباه و خروس به کارگردانی ارد پیکان‌فر در قالب سریال در مرکز پویانمایی صبا تولید شده است. این مجموعه انیمیشنی در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای داستان‌های فانتزی حیوانات یک مزرعه را روایت می‌کند. آنها در کنار هم زندگی می‌کنند و هر بار باعث می‌شوند ماجرایی درجنگل به وجود بیاید.

پیکان‌فر درباره این انیمیشن گفت: تمام استانداردها را در این انیمیشن رعایت کردیم و سعی بر این بوده که از لحاظ کیفی به انیمیشن‌های روز دنیا نزدیک باشد.

مجموعه «رعنا، دختر دهقان» به کارگردانی مرحوم هما شکیبی در 26 قسمت به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شده است. این مجموعه با تکنیک سه‌بعدی رایانه‌ای ساخته شده و درباره دختر کوچولوی باهوش و مهربانی است که با درایت و تیزهوشی خود سعی بر برطرف کردن مشکلات دارد. در هر قسمت از این مجموعه یک داستان روایت می‌شود. مصطفی خرامان فیلمنامه آن را نوشته و سعیده ذاکره بازنویسی آن را به‌عهده داشته است.

انیمیشن «سارا و سامان» به کارگردانی ناهید صمدی و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در 13 قسمت هفت‌دقیقه‌ای با تکنیک سه‌بعدی تولید شده است. این مجموعه موضوعات آموزشی و سرگرمی را برای مخاطب خردسال طرح می‌کند.

انیمیشن «گنجینه» از بخش‌های کوتاه نمایشی تشکیل شده که سعید ترخانی کارگردانی آن را به‌عهده داشته است. این برنامه نیز در نوبت پخش قرار گرفته است.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: جوانه های ایرانی

مطالب مرتبط:

محمدرضا شمس، نویسنده کودک و نوجوان

کرمانشاه میزبان جشنواره کشوری نمایش عروسکی

برگزاری نشست ترویج کتابخوانی در کتابخانه‌ی کانون پرورش فکری

نمایش‌های کانون پرورش فکری در مناطق زلزله زده

مسابقه نقاشی

راه‌اندازی بخش داستان‌های بچه‌ها (قصه گویان کوچک)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.