تبیان، دستیار زندگی
وقتی جمعی از فعالان روابط‌ عمومی از آن‌ ها می‌خواهند که در انتخاب مدیران روابط عمومی دقت کنند، یعنی روابط‌ عمومی ها علاوه بر ارایه مشورت حرفه‌ای، مطالبه‌ گر نیز شده‌اند. این مطالبه‌ گری اگر در محدوده، اخلاق حرفه‌‌ای باقی بماند و به حاشیه کشیده یا کشانده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز تعامل فعالان روابط‌عمومی با دولت یازدهم

امیر عباس تقی پور

وقتی جمعی از فعالان روابط‌ عمومی از آن‌ ها می‌خواهند که در انتخاب مدیران روابط عمومی دقت کنند، یعنی روابط‌ عمومی ها علاوه بر ارایه مشورت حرفه‌ای، مطالبه‌ گر نیز شده‌اند. این مطالبه‌ گری اگر در محدوده، اخلاق حرفه‌‌ای باقی بماند و به حاشیه کشیده یا کشانده نشود به سود روابط‌ عمومی تمام خواهد شد.

ارایه فهرستی بر اساس نظر مشورتی فعالان روابط‌ عمومی کشور به دولت تدبیر و امید که در آن برای تصدی مدیریت روابط‌ عمومی هریک از وزارتخانه‌ها حداقل 3 نفر معرفی شده‌اند، از جهات مختلف قابل ارزیابی است و از آن جایی که چند چهره سرشناس حوزه ارتباطات از آغاز فعالیت‌های انتخاباتی دکتر حسن روحانی در کنار وی به ایفای نقش پرداخته‌‌اند انتظار می‌رود فهرست ارایه شده در حد یک مشورت صنفی هم که شده مورد توجه قرار گیرد، اما فارغ از مقبول واقع شدن یا نشدن این فهرست، اقدام انجام شده به شرط این که فقط، مختص به این موضوع نشده و بوی سهم‌خواهی ندهد، به لحاظ حرفه‌ای و صنفی، مهم است:

1-    این اقدام نشان می‌دهد متخصصان حوزه روابط‌ عمومی، علاوه بر دستیابی به اعتماد به نفس و پختگی لازم، برای ایفای موفق‌ تر نقش و مسۆولیت شان، مطالبه‌گر نیز شده‌اند! به هر حال، اختیار نصب و عزل مدیران روابط ‌عمومی وزارتخانه‌ها و هر سازمان دیگری با مدیر ارشد آن وزارتخانه یا سازمان است. وقتی جمعی از فعالان روابط‌ عمومی از آن‌ها می‌خواهند که در انتخاب مدیران روابط عمومی دقت کنند، یعنی روابط ‌عمومی ها علاوه بر ارایه مشورت حرفه‌ای، مطالبه‌گر نیز شده‌اند .  این مطالبه‌گری اگر در محدوده، اخلاق حرفه‌‌ای باقی بماند و به حاشیه کشیده یا کشانده نشود به سود روابط‌ عمومی تمام خواهد شد.

2-    دقت در به کار گماردن افراد متخصص و ماهر در پست های کلیدی روابط عمومی، منجر به ایجاد رضایت‌مندی بیشتر در جامعه مخاطبان وزارتخانه یا سازمان مربوطه و مشارکت فعالانه متخصصان این حوزه در تصمیم‌سازی ها و تصمیم‌گیری‌های کلان خواهد شد .  افراد متخصص و درس پس داده، امکان ایجاد هم‌افزایی از طریق جلب مشارکت و بهره‌مندی از نظرات استادان و کارشناسان این حوزه را برای شناسایی و حل مسایل ارتباطی سازمان متبوع شان خواهند داشت حال آن که استادان و کارشناسان یک حوزه، خیلی حاضر به ارایه طرح و پیشنهاد به افراد غیر متخصص نیستند.

3-    بررسی سوابق عزل و نصب‌ها در حوزه روابط‌ عمومی مۆید این نکته است که در برخی از انتصاب‌های پیشین، اعتماد بین منصوب کننده و منصوب شونده، تنها ملاک نصب بوده و سایر فاکتورهای مهم، نظیر تجربه، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای مورد توجه قرار نگرفته و شاید هم مرجعی برای معرفی افراد توانمند و شناخته شده، در کار نبوده است. اقدام اخیر، می‌تواند به مثابه در اختیار قرار دادن بانک اطلاعات حداقلی از متخصصان روابط ‌عمومی به وزرای دولت تلقی شود. حداقلی از این بابت که همچنان، نیاز  به ایجاد بانک جامع اطلاعات متخصصان حوزه مدیریت ارتباطات و از جمله روابط‌عمومی‌ها محسوس است.

4-    فهرست ارایه شده، دربرگیرنده مجموعه‌ای از افراد درس پس داده و متخصص است و از آنجایی که به هیچ وجه زمان آزمون و خطا نیست، امکان تسریع در  آغاز فعالیت‌های حرفه‌ای روابط‌ عمومی وزارتخانه ‌ها و سازمان‌های مختلف را در دولت یازدهم فراهم می‌کند.

5-    برای پاسخگو بودن یک وزارتخانه یا سازمان بزرگ باید افردی با قابلیت انجام کارهای بزرگ، انتخاب شوند تا بتوانند با بهره‌ گیری از پشتوانه فکری و تجربی قوی، شناخت مناسب و تجزیه و تحلیل مسایل به ارایه راه‌ حل‌های ارتباطی مۆثر بپردازند .

بنابراین ارایه این لیست نشان از پختگی و خودباوری خانواده بزرگ روابط عمومی است؛ از طرفی نیز کمک بزرگی به دولت کرده تا افراد حرفه‌ای را سریعتر شناسایی کنند. در واقع این اقدام را بایستی سرآغاز تعامل فعالان روابط ‌عمومی با دولت یازدهم دانست.

دکتر حسن روحانی، نه تنها در هنگام رقابت‌های انتخاباتی بلکه پس از آن هم تعامل با مجامع، سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت خود اعلام ‌کرد‌ه‌اند. ارایه این لیست می‌تواند به عنوان بخشی از آنچه باید انجام گیرد با پیشقدمی فعالان روابط‌ عمومی، تلقی شود.

گزارش: امیر عباس تقی پور

تنظیم: هومن بهلولی